Hej!
Jeg (svensk) og min mand (fra egypten) blev gift her i maj i Egypten. Vi fik lavet alt rigtigt og oversat og legaliserede dokumenterne og så fik vi også de sendt til Sverige for at registrere ægteskabet. Dog er Sverige langsomme så står stadig jeg er ugift i folkbokföringen. En uge efter så søgte vi om visum til dk (der jeg har været boende i 8 år). Vi valgte at søge visum for 90 dage og enligt eu-reglerne. Jeg synes vi fik sent ind alle de dokumenter der var krav for visum ifølge eu-reglerne. Efter 45 dage så får vi afslag fordi udlændingestyrelsen mangler nødvendig information for at kunne træffe en beslutning. Jeg kontakte dem den her uge og de sagte at de har sent all info tilbage til den danske ambassade i cairo som vil kontakte min mand for at få disse oplysninger. Jeg er bare blevet så nervøs nu at de vil give afslag. Vi sendte ind ansøgningen den 29 maj så jeg synes det er vildt at de tillader sig at ikke give os svar indenfor de der 15 dage. Er det nogen som ved hvad de kan være for årsager? I det første afslag skrev de at de mangler information om hvad formålet er? Synes vel ikke de er krav på at vi skal give svar til det? Jeg kan godt se det virker mærkeligt at vi sender ind ansøgningen ca en uge efter vi er blevet gift, så tænker de har noget med det at gøre måske?
Udlændingestyrelsen savner info for korttidsvisum?
Re: Udlændingestyrelsen savner info for korttidsvisum?
Man skal altid skrive et formål med visumansøgning - I kunne have sat kryds for 'Besøg hos familie eller venner'.
OG flere har skrevet herinde og andre steder, at det første visum ikke bør være for mere end 3-4 uger, da det åbenbart er lettere at få et med kortere gyldighed.
Man må bare ALDRIG så meget som antyde, at man vil søge om familiesammenføring, for så får man afslag og henvisning til at søge om det. Har ægtefællen så aldrig været i DK, får man afslag pga. det manglende besøg, og må søge om besøgsvisum med henvisning til afslagets begrundelse. Så skynd dig at ringe din mand op og sig at han endelig ikke må sige, at han vil flytte sammen med dig!
OG flere har skrevet herinde og andre steder, at det første visum ikke bør være for mere end 3-4 uger, da det åbenbart er lettere at få et med kortere gyldighed.
Man må bare ALDRIG så meget som antyde, at man vil søge om familiesammenføring, for så får man afslag og henvisning til at søge om det. Har ægtefællen så aldrig været i DK, får man afslag pga. det manglende besøg, og må søge om besøgsvisum med henvisning til afslagets begrundelse. Så skynd dig at ringe din mand op og sig at han endelig ikke må sige, at han vil flytte sammen med dig!
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Okej tusen tak! Det vil jeg fortælle ham. Vi ville have søgt om besøgsvisum før, troede bare det ville have være en fordel at vente til vi var blevet gift.
Kiggede på min invitation som jeg lavede og der hade jeg skrevet at formålet er at flytte ind hos mig enligt eu reunification regler. Skrev flere gange “eu reunification”, men det var fordi jeg ville sikre mig på at de bruger eu reglerne. Var allerede irriteret over at de ikke hade en eu visum-option til ansøgningen og at jeg skulle betale for den (stadig om de giver pengerne tilbage enligt deres FAQ) Følger vi er fucked nu . Forstår dog ikke hvordan de ville kunne sige nej til et visum enligt EU reglerne? Synes når jeg kiggede på hvad for årsager de kan give afslag på visum så er det kun om de handler om hvis han er en fare for sikkerheden etc?
Det er fordi man i princippet ansøger om et besøgsvisum, når man anvender den blanket.
Når man så er ægtefælle til en EU-borger, krydser man i rubrik 18 af for at man er det, og så skal BESØGSvisumansøgningen behandles efter EU-regler og hurtigst muligt.
Når så ægtefællen er vel ankommet, søger man om EU-opholdskort, og det kan tage op til 6 måneder at få i hænde. I mellemtiden har ægtefællen lovligt ophold, men får ikke cpr.nr., før alt er på plads. Man bør derfor have en rejsesygeforsikring, som kan forlænges.
At ægtefæller højst sandsynligt pønser på at få en fælles husstand 'ved' myndighederne jo godt, men man bør ikke skrive det, fordi de så ikke behandler det som en besøgsvisumansøgning, men en ansøgning om familiesammenføring, som de gerne må tage så lang tid, de nu synes de har behov for om at behandle - altså IKKE hurtigst muligt, men op til 6 mdr. Og de kan kræve en del flere oplysninger, end de kan, når der søges besøgsvisum.
Når man så er ægtefælle til en EU-borger, krydser man i rubrik 18 af for at man er det, og så skal BESØGSvisumansøgningen behandles efter EU-regler og hurtigst muligt.
Når så ægtefællen er vel ankommet, søger man om EU-opholdskort, og det kan tage op til 6 måneder at få i hænde. I mellemtiden har ægtefællen lovligt ophold, men får ikke cpr.nr., før alt er på plads. Man bør derfor have en rejsesygeforsikring, som kan forlænges.
At ægtefæller højst sandsynligt pønser på at få en fælles husstand 'ved' myndighederne jo godt, men man bør ikke skrive det, fordi de så ikke behandler det som en besøgsvisumansøgning, men en ansøgning om familiesammenføring, som de gerne må tage så lang tid, de nu synes de har behov for om at behandle - altså IKKE hurtigst muligt, men op til 6 mdr. Og de kan kræve en del flere oplysninger, end de kan, når der søges besøgsvisum.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG