Lejet bolig og freelance-arbejde i DK under EU-ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
pobacon

Lejet bolig og freelance-arbejde i DK under EU-ophold

Indlæg af pobacon » 14.07.2024 22:38:34

Hej forum.

Vi er et par, der gerne vil bosætte os i danmark.

Jeg er dansk statsborger, mens hun er australsk statsborger bosiddende i Tyskland. Vi har kigget lidt på reglerne, og konkluderet at det vil være mest fornuftigt at søge familiesammenføring efter EU-reglerne. Som jeg forstår er det mig, der skal vise at jeg udnytter mine EU-rettigheder til fri bevægelighed; jeg tænker at flytte sammen med hende i tyskland og efter vi har boet sammen i 3 måneder, så vil vi indgive en ansøgning til SIRI. I Tyskland vil jeg fortsætte med at arbejde som freelancer for en dansk virksomhed igennem eget selskab.

Er der noget problem i det?

Jeg har en lejet lejlighed i København - er det i praktisk muligt at beholde denne? Eller skal den opsiges forbindelse med fraflytning fra DK.

mhg

Re: Lejet bolig og freelance-arbejde i DK under EU-ophold

Indlæg af mhg » 15.07.2024 08:35:22

Egentlig ikke, men som grænseoverskridende arbejder bør du nok tænke i 4-5 mdr., fremfor mindst muligt.

Din lejlighed bør du fremleje, hvis muligt. Det er normalt muligt, når man skal på udlandsophold. Tjek med din udlejer.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar