Familiesammenføring efter Eu-reglerne - hekt umuligt eller?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ricoperi
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11.04.2024 01:52:47

Familiesammenføring efter Eu-reglerne - hekt umuligt eller?

Indlæg af Ricoperi » 11.04.2024 01:59:28

Hej alle

Jeg er belgisk statsborger, der har boet og arbejder i Danmark i mere enx 10 år nu. Nu ønsker jeg at få min kone fra Indien, som jeg har kendt i 5 år, til Danmark som medfølgende familiemedlem efter Eu-reglerne.

Problemet er, at vi tidligere på året søgte om visum til hende, og hun fik afslag, pga Siri mistænkte proforma.

Jeg overvejede så, at hun kunne søge som medfølgende familiemedlem til mig efter Eu reglerne, men fra hvad jeg kan forstå, skal hun befinde sig her i landet, og kunne få optaget biometri hos Siri, før vi kan søge. Med andre ord: hun skal først hertil på visumophold, og dernæst kan vi søge om medfølgende familie. Er dette korrekt? Det virker lidt absurd, at det er et krav for overhovedet at få vores ansøgning behandlet, at min kone skal være i landet, men måske er der noget jeg har misforstået. Så min kone kan ikke søge om "familiesammenføring" efter eu reglerne, hvis ikke hun befinder sig i Dk og er i stand til at møde op hos Siri?

Jeg håber nogen har en eller anden form for løsning til os.

mhg
Indlæg: 307
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Familiesammenføring efter Eu-reglerne - hekt umuligt eller?

Indlæg af mhg » 12.04.2024 19:51:05

Huskede I ved ansøgningen at udfylde rubrik 17 og 18, så det klart fremgik at din kone er ægtefælle til en EU-borger og dermed IKKE skal bevise, at I ikke er proforma gift, men det er myndighederne, som skal bevise at I er (hvilket de jo ikke kan)?

Hvis I gjorde, og alligevel fik afslag, skal I klage, for det er et klokkeklart forkert afslag.

Hvis I overså at de to rubrikker skulle udfyldes, må I søge igen og sørge for at udfylde dem.

Den med at prøve at søge for 'medfølgende familiemedlem' er ikke en gangbar løsning, når I har fået afslag.

I kan også vælge den lidt langsommeligere måde, nemlig at søge direkte om familiesammenføring efter EU-reglerne, hvor det igen er myndighederne, der har bevisbyrden for om et ægteskab er proforma. Og det kan man godt gøre fra hjemlandet.

Du kan læse noget her:
https://europa.eu/youreurope/citizens/r ... -country-1
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Ricoperi
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11.04.2024 01:52:47

Re: Familiesammenføring efter Eu-reglerne - hekt umuligt eller?

Indlæg af Ricoperi » 14.04.2024 11:37:45

mhg skrev:
12.04.2024 19:51:05
Huskede I ved ansøgningen at udfylde rubrik 17 og 18, så det klart fremgik at din kone er ægtefælle til en EU-borger og dermed IKKE skal bevise, at I ikke er proforma gift, men det er myndighederne, som skal bevise at I er (hvilket de jo ikke kan)?

Hvis I gjorde, og alligevel fik afslag, skal I klage, for det er et klokkeklart forkert afslag.

Hvis I overså at de to rubrikker skulle udfyldes, må I søge igen og sørge for at udfylde dem.

Den med at prøve at søge for 'medfølgende familiemedlem' er ikke en gangbar løsning, når I har fået afslag.

I kan også vælge den lidt langsommeligere måde, nemlig at søge direkte om familiesammenføring efter EU-reglerne, hvor det igen er myndighederne, der har bevisbyrden for om et ægteskab er proforma. Og det kan man godt gøre fra hjemlandet.

Du kan læse noget her:
https://europa.eu/youreurope/citizens/r ... -country-1
Hej Mhg

Tusind tak for dit svar.

Jeg husker ikke noget vedrørende rubrik 17 og 18. Jeg ansøgte igennem www.applyvisa.uim.dk.

Men jeg husker godt, at jeg angav, at det var til en EU-borger, fordi vi blev opkrævet gebyr. som dog blev tilbagebetalt. Jeg skulle heller ikke stille forsikring osv til rådighed.

Du skriver: ''I kan også vælge den lidt langsommeligere måde, nemlig at søge direkte om familiesammenføring efter EU-reglerne''

Hvad mener du med dette helt præcist? Den eneste mulighed jeg kan finde er denne: https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans%C3% ... -EU-borger

Og der står, at ansøger skal møde op hos SIRI for at få optaget biometri, før de kan færdigbehandle ansøgningen. Med andre ord, virker det som om, at ansøger skal befinde sig her i landet. Hvilket jeg synes er absurd. Prøv læs det her:
Indsender du din ansøgning online, anses din ansøgning først for fuldt indgivet fra den dato, hvor du fremmøder personligt i en af vores afdelinger.

Hvis du ansøger om et EU-opholdsdokument for første gang, skal du møde personligt frem i en af SIRIs afdelinger. Du skal medbringe billed-id (pas eller nationalt id-kort). Først når du på denne måde har identificeret dig og er blevet forbundet med din ansøgning, betragter vi din ansøgning som fuldt indgivet. Hvis du er statsborger i et land uden for EU/EØS eller Schweiz, vil vi i denne forbindelse optage biometri.
Det var derfor mit indledende spørgsmål var, om ikke der findes en metode, hvor man kan søge om direkte familiesammenføring efter EU-reglerne, uden først at skulle søge om visum til min kone.

Det virker som om, at man i så fald kun kan gøre det efter de nationale og meget strengere regler. HVad tænker du?

mhg
Indlæg: 307
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Familiesammenføring efter Eu-reglerne - hekt umuligt eller?

Indlæg af mhg » 15.04.2024 05:29:12

Det lyder helt forkert, og som skrevet er det myndighederne, som skal komme med beviserne, hvis de hævder at et ægteskab er proforma. Derfor mener jeg, at du skal klage.

Hvordan formulerede SIRI helt nøjagtigt afslaget?
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Ricoperi
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11.04.2024 01:52:47

Re: Familiesammenføring efter Eu-reglerne - hekt umuligt eller?

Indlæg af Ricoperi » 15.04.2024 08:53:31

mhg skrev:
15.04.2024 05:29:12
Det lyder helt forkert, og som skrevet er det myndighederne, som skal komme med beviserne, hvis de hævder at et ægteskab er proforma. Derfor mener jeg, at du skal klage.

Hvordan formulerede SIRI helt nøjagtigt afslaget?
De formulerede det med det typiske proformagrunde, herunder, at de ikke mener, at vi har haft tilstrækkelig kendskab til hinanden forud for ægteskab og ej heller haft samliv efter vi blev gift. Så på den måde ligner det andre proformaafslag, og man kan sige, de har forsøgt at ''bevise'' i kraft af de indikationer på proforma, som de har fundet i sagen. De mener endvidere, at idet de siger der er tale om proforma, er vi ikke engang omfattet af EU-reglerne, da vores ægteskab ikke er reelt og derfor ikke beskyttet af retten til ophold efter EU-reglerne.

Du siger jeg kan klage. Men er sagsbehandlingstiden for klager ikke 8 måneder i udlændingenævnet? Eller har de kortere sagsbehandlingstider for EU-sager? Er det så ikke bedre at indgive en ny ansøgning med nye informationer?

Det virker bare vildt, at man ikke kan søge om familiesammenføring direkte efter EU-reglerne, men at man først skal søge visum, og så derefter søge om familiesammenføring, når min kone er i Danmark.

mhg
Indlæg: 307
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Familiesammenføring efter Eu-reglerne - hekt umuligt eller?

Indlæg af mhg » 16.04.2024 09:45:57

Det er slet, slet ikke tilstrækkelig 'bevisførelse', det er allerhøjst indicier.

Det er ubestrideligt at det er myndighederne, der har bevisbyrden, og hvis I kan tilbagevise påstanden, SKAL myndighederne udstede det ansøgte omhandlede visum eller opholdskort, når der søges efter EU-regler.

Tekst fra Vejledning om behandling af ansøgninger om visum til Danmark (visumvejledning), punkt 5.6.4.1. Tvangsægteskaber og proformaægteskaber, 2, afsnit:
"Myndighederne kan endvidere i helt særlige tilfælde meddele afslag på visum, hvis der i forbindelse med behandlingen af en visumsag fremkommer oplysninger, der tydeligt indikerer, at der er tale om et tvangs- eller proformaægteskab, uanset at ansøgeren ikke tidligere har fået behandlet en ansøgning om familiesammenføring med ægtefællen. I sådanne tilfælde bør ansøgeren i forbindelse med afslaget vejledes om, at der alene er taget stilling til, om ægteskabet ud fra de foreliggende oplysninger kan danne grundlag for et visumbesøg, og at spørgsmålet vil blive undersøgt nærmere i forbindelse med en eventuel sag om familiesammenføring."

Der skal altså foreligge en HELT SÆRLIG GRUND for at myndighederne kan give afslag på visum efter EU-reglerne.

Hvis I har den mindste smule bevis for at jeres ægteskab er reelt, er det tilstrækkeligt til, at myndighederne ikke har noget ben at stå på. De fem år, I har kendt hinanden er et ganske tungtvejende bevis. Dermed har myndighederne ikke nogen helt særlig grund.

I en dom fra EU-domstolen, sag C-246/17 (som er en sag mellem Belgien og Ibrahima Diallo), står
"1) Artikel 10, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område, om ændring af forordning (EØF) nr. 1612/68 og om ophævelse af direktiv 64/221/EØF, 68/360/EØF, 72/194/EØF, 73/148/EØF, 75/34/EØF, 75/35/EØF, 90/364/EØF, 90/365/EØF og 93/96/EØF skal fortolkes således, :!: at afgørelsen om ansøgningen om opholdskort for familiemedlem til en unionsborger skal være truffet og meddelt inden for den frist på seks måneder, der er fastsat i denne bestemmelse." :!:

Denne 6-måneders frist for behandling og afgørelse kan overføres på klagesager, såvel som ansøgniger om visum (der som udgangspunkt endog skal behandles inden for få uger).

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område, artikel 3, stk. 2, forpligter medlemsstaterne til give ansøgninger indgivet af tredjelandsstatsborgere omhandlet i den nævnte artikel en vis fortrinsret i forhold til ansøgninger om indrejse og ophold fra andre tredjelandsstatsborgere (jf. i denne retning dom af 5.9.2012, Rahman m.fl., C-83/11, EU:C:2012:519, præmis 21). Med andre ord, en klage fra jer SKAL rykkes frem i køen.

Vi i ÆUG vil gerne hjælpe med en kladde, du kan bruge til at skrive en klage. Hvis du vil skanne brevet fra SIRI (du kan sløre jeres navne, person-/pasnummer o.l.) og sende det til mig som en PB (kig oppe for oven efter 'Private beskeder', klik på den og vælg som modtager mit brugernavn 'mhg'), så kan jeg sende kladden til dig på samme måde. Husk at kigge efter den.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Beraru
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Familiesammenføring efter Eu-reglerne - hekt umuligt eller?

Indlæg af Beraru » 24.04.2024 01:15:18

Ricoperi skrev:
11.04.2024 01:59:28
Hej alle

Jeg er belgisk statsborger, der har boet og arbejder i Danmark i mere enx 10 år nu. Nu ønsker jeg at få min kone fra Indien, som jeg har kendt i 5 år, til Danmark som medfølgende familiemedlem efter Eu-reglerne.

Problemet er, at vi tidligere på året søgte om visum til hende, og hun fik afslag, pga Siri mistænkte proforma.

Jeg overvejede så, at hun kunne søge som medfølgende familiemedlem til mig efter Eu reglerne, men fra hvad jeg kan forstå, skal hun befinde sig her i landet, og kunne få optaget biometri hos Siri, før vi kan søge. Med andre ord: hun skal først hertil på visumophold, og dernæst kan vi søge om medfølgende familie. Er dette korrekt? Det virker lidt absurd, at det er et krav for overhovedet at få vores ansøgning behandlet, at min kone skal være i landet, men måske er der noget jeg har misforstået. Så min kone kan ikke søge om "familiesammenføring" efter eu reglerne, hvis ikke hun befinder sig i Dk og er i stand til at møde op hos Siri?

Jeg håber nogen har en eller anden form for løsning til os.
Jeg har stået i din situation.EU borger med fast arbejde og bopæl i DK, men daværende kæreste(nu kone) er fra Thailand.

Hun fik ret hurtigt kærestevisum, som det hed dengang, hvorefter vi giftede os i Danmark.Men, ligesom jer, har SIRI ( kan ikke huske, hvad de hed dengang) mente, det var proforma...Vi blev indkaldt til samtale...hver for sig...ret simple og generelle spørgsmål ift vores fohold(vi kendte hinanden før, mange visits i Thailand)

Du kan jo klage over afslag på visum..For mig det virker helt galt, at I har fået afslag, det plejer ikke at være et stort problem for EU borgere og, ligesom de andre siger, er det ikke nok med SIRI mistænker proforma ægteskab, de skal også bevise det.

Eller kan I bare søge om familiesammenføring efter EU reglerne.Hun kan ansøge, mens hun befinder sig i Indien og få optaget biomteri i Indien, sikkert nok på et af VFS Global Centres i Indien.

Det er længe siden, jeg har haft noget at gøre med SIRI, men jeg tror, I kan søge online.Efter I ansøger, får man ikke et case ID eller noget?Eller kvittering?
Så booker I en tid til optagelse af biometri på et VFS Centre i Indien (forhåbentligt ikke langt fra din kones bopæl), som så bliver tilknyttet din kones ansøgning.

Sådan tror jeg er hele proceduren...

Jeg har svært ved at tro at de kan nægte det, I har jo kendt hinanden i 5 år...Det er helt skørt...I skal klage over afslag på visum, som minimum.

Og, hvis de stadigvæk fastholder deres afslag, søg om familiensammenføring, mens hun er i Indien.

Besvar