Eu regler og indrejseforbud

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Elfida
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14.12.2023 20:13:57

Eu regler og indrejseforbud

Indlæg af Elfida » 14.12.2023 20:18:18

Hej mig og min mand har boet i sverige i 8 år og har 2 børn,jeg er både dansk og svensk statsborger. Min mand har kun permanent ophold i sverige,jeg vil gerne flytte tilbage til dk,men min mand har indrejseforbud i dk, om man søger familiesammenføring efter eu regler i dk,vil hans indrejseforbud hævet ? Tak på forhånd

mhg
Indlæg: 307
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Eu regler og indrejseforbud

Indlæg af mhg » 17.12.2023 09:41:42

Da din mand nu er omfattet af EU-reglerne, vil han kunne søge om at få indrejseforbudet ophævet:

Udlændingeloven § 32, Stk. 7. "Et indrejseforbud, der er meddelt en udlænding, som er omfattet af EU-reglerne, ophæves efter ansøgning, hvis den pågældendes personlige adfærd ikke længere kan anses for at udgøre en reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel imod den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed. I vurderingen inddrages enhver ændring af de forhold, der begrundede udstedelsen af indrejseforbuddet. Der skal tages stilling til en ansøgning om ophævelse af indrejseforbuddet inden 6 måneder fra ansøgningens indgivelse. Uden for de tilfælde, der er nævnt i 1. pkt., kan et indrejseforbud efter stk. 1, nr. 2, eller i forbindelse med udvisning efter § 25 a, stk. 2, eller § 25 b, ophæves, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor. Herudover kan et indrejseforbud efter stk. 1, nr. 2, ophæves, hvis udlændingen har forladt landet i overensstemmelse med en fastsat udrejsefrist."
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Elfida
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14.12.2023 20:13:57

Re: Eu regler og indrejseforbud

Indlæg af Elfida » 18.12.2023 00:33:55

Skal han søge hos SIRI i forbindelse med ansøgningen eller seperat hos udlændingestyrelsen?

mhg
Indlæg: 307
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Eu regler og indrejseforbud

Indlæg af mhg » 19.12.2023 11:09:03

Det står ikke rigtig klart nogen steder, så vidt jeg kunne finde frem til, men under Udlændingenævnets sager står en, hvor de behandler et afslag fra Udlændingestyrelsen på ophævelse, så det er Udlændingestyrelsen man skal ansøge hos.

Du skal være helt sikker på at I opfylder betingelsen om at være under EU-regler, når I ansøger, og skrive det tydeligt i ansøgningen.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar