Rejser til udland under ansøgning om opholdskort, visumfri

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
NinaFG
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28.11.2023 18:25:56

Rejser til udland under ansøgning om opholdskort, visumfri

Indlæg af NinaFG » 28.11.2023 18:38:23

Hej

Jeg har læst rundt omkring, og jeg kan ikke finde et helt tydeligt svar på følgende spørgsmål - derfor prøver jeg her:

Kan min mand (mexicansk statsborger og dermed visumfri i Schengen) rejse på et hurtigt besøg til sit hjemland, mens hans ansøgning om opholdskort i Sverige behandles?

Han havde indrejse via Københavns Lufthavn i slutningen af august, hvor han selvfølgelig fik indrejsestempel fra Danmark i passet. Han har ikke fået noget indrejsestempel i sit pas i Sverige. Han søgte om opholdskort ca. 14 dage efter ankomst, men vi har stadig ikke fået svar. Han har dog fået personnummer og dermed ID-kort (jeg ved godt, at det dog ikke beviser hans opholdsgrundlag).

Vi har ofte rejst sammen til Danmark uden problemer - en enkelt gang blev vi screenet af politiet i toget, men de godtog hans pas sammen med mit ID-kort. Det var dog, da han stadig var indenfor de 90 dages Schengen-ophold. Men hvad sker der, hvis han rejser til Mexico på et kort besøg og så står i Københavns lufthavn igen, med intet andet end et indrejsestempel fra Danmark tilbage fra august, kopi af ansøgning til Migrationsverket og vores vielsesattest? Vil de mene, at han har brugt alle sine 90 schengen-dage i Danmark/Sverige og dermed blive nægtet indrejse?

Jeg er pludselig blevet meget bekymret for vores bevægelighed, mens vi venter på opholdskortet - særligt fordi han meget gerne vil kunne tage til Mexico i nødstilfælde med familien.

På forhånd mange tak for hjælpen!

Hilsen Nina

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3100
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Rejser til udland under ansøgning om opholdskort, visumfri

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.01.2024 14:26:18

Gør han det indenfor de 90 dage, burde det ikke være noget problem. Men forsøger han at komme tilbage til Sverige, når de 90 dage er gået, vil han blive afvist.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar