Flytte tilbage til DK efter EU regler vs blive i Sverige i 5 år

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Faizan86
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.03.2022 11:11:01

Flytte tilbage til DK efter EU regler vs blive i Sverige i 5 år

Indlæg af Faizan86 » 28.07.2023 19:46:15

Jeg undrer mig over hvorfor mange vælger at benytte sig af familiesammenføring efter EU regler og vende tilbage til DK? Jeg er blot nysgerrig, fordi jeg tænker det må være fristende at blive boende i Sverige i 5 år, da ens partner derefter direkte kan søge om svensk statsborgerskab, efter permanent opholdstilladelse?
Eller er det fordi betingelserne for at få dansk pas efter EU reglerne er lettere?

Forresten, hvis man vælger at flytte til DK efter f.eks. at have boet i Sverige i 2 år, bliver disse 2 år talt med ifm. At få permanent opholdstilladelse i DK efter 5 år? Eller starter ens partner forfra?

mhg
Indlæg: 307
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Flytte tilbage til DK efter EU regler vs blive i Sverige i 5 år

Indlæg af mhg » 30.07.2023 12:36:53

De fleste, som vælger at flytte tilbage til DK har formodentlig job i DK, som de har pendlet til/kan vende tilbage til efter at have arbejdet i home-office, eller familiebånd. Nogle har en ejerbolig, som de lejer ud, mens de er i Sverige. En del har formodentlig fra begyndelsen planlagt Sveriges-opholdet som midlertidigt. Andre ville måske egentlig være blevet længere tid, men får hjemve.

Det er ikke nævneværdigt lettere at få dansk statsborgerskab, hvis man har opnået permanent opholdskort efter EU-reglerne, den eneste forskel er at de fleste opnår det permanente hurtigere og lettere end efter danske regler (på visse betingelser kan man efter danske regler opnå det på 4 år). Man skal stadig opfylde alle øvrige krav til beskæftigelse, såsom beståede dansk- og indfødsretsprøver, bopæl, udlandsrejser af begrænset varighed mm.

Og nej, de to år i Sverige gør ikke hverken fra eller til til optjening af permanent opholdstilladelse i DK, man starter som ikke-EU-borger fra bunden hver gang man flytter til et andet EU-land.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Faizan86
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.03.2022 11:11:01

Re: Flytte tilbage til DK efter EU regler vs blive i Sverige i 5 år

Indlæg af Faizan86 » 01.08.2023 10:34:12

Hej igen
Tak for det uddybende svar.
Hvis man starter forfra mht. Antal år til at opnå opholdstilladelse og at det danske pas ikke er lettere at anskaffe, giver det vel mening at fortsætte med at bo i Sverige, såfremt man er tilfreds med det.

Besvar