Sygesikring i Grækenland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ViJo22
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06.02.2023 03:32:24

Sygesikring i Grækenland

Indlæg af ViJo22 » 07.07.2023 04:31:08

Hej, jeg er dansker og bor på filippinerne sammen med min filippinske kone og vores datter. Vi planlægger at flytte til Grækenland og bo der i 6-7 måneder, for så at flytte videre til dk efter eu-reglerne. Jeg ved at jeg skal have en sygerejseforsikring til min kone men, hvordan er det med mig og min datter?
Kan jeg bruge det blå sygesikrings kort?
Jeg er førtidspensionist og betaler fuld skat i dk.
På forhånd tak.
John

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Sygesikring i Grækenland

Indlæg af mhg » 07.07.2023 14:07:49

Før du flytter, skal du bede UdbetalingDanmark om en S1-blanket, da det er Danmark, som skal dække sygesikring både for dig og for din familie, når du bor i et andet EU-land. Du skal bruge en blanket til jer hver. Min erfaring med det var, at selvom jeg bad om at få til mig og min ægtefælle, fik jeg til mig selv først, og måtte rykke for en til ægtefællen. Vi fik dem som papirpost, jeg ved ikke, om det er ændret nu, men næppe, da de græske myndigheder skal se blanketterne også. Min ægtefælle fik først lov at søge om EU-opholdskort efter at vi fik ham tilmeldt sygesikring. Processen tog flere uger (vi var i Tyskland).

Du kan bestille her:
https://www.borger.dk/aeldre/Pensionist ... ygesikring

Du får den dækning, som græske statsborgere får. Den er fsv. god (har været rangeret som bedre end fx den tyske), men som mange andre lande lider Grækenland under eftervirkningerne af Covid-19 pandemien, mangel på personale, medicin mm.

Læs også her:
https://europa.eu/youreurope/citizens/h ... dex_da.htm
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

ViJo22
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06.02.2023 03:32:24

Re: Sygesikring i Grækenland

Indlæg af ViJo22 » 11.07.2023 09:31:00

Rigtig mange tak for svaret

Besvar