Besøks visum til min kone etter EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Besøks visum til min kone etter EU-regler

Indlæg af uej » 24.05.2023 23:58:12

Hei,
Jeg planlegger flytting til Danmark og benytte meg "freedom of movement" EU-direktivet som selvforsørger. Min kone ønsker å komme på besøks visum søkt etter EUs regler. Jeg lurer nå på om hvordan kan vi dokumentere ovenfor danske ambassaden i søkers land om at jeg som EU-borger faktisk har planer om å bruke min rett til å benytte meg av freedom of movement. Det vil si jeg enda ikke har flyttet til Danmark på det tidspunktet da kona mi kommer til å søke visum, men at jeg planlegger å melde flytting senere sammen med henne når hun også er i Danmark. Kan noen veilede meg om dette faktisk vil være mulig? Hva kan vi i så fall bruke som dokumentasjon som viser at jeg faktisk har planer om å flytte til Danmark? Kan husleiekontrakt anses på som dokumentasjon? Eller fungerer EU-direktivet strengt tatt slik at man først har vært folkeregisteret i Danmark allerede?

mhg
Indlæg: 274
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Besøks visum til min kone etter EU-regler

Indlæg af mhg » 26.05.2023 13:59:17

Det er i princippet muligt at få visum efter EU-reglerne, hvis man kan "dokumentere, at EU/EØS-statsborgeren eller den schweiziske statsborger har benyttet eller planlægger at benytte sin ret til fri bevægelighed i forbindelse med indrejse og ophold i Danmark", MEN da det også gælder at "Visumansøgningen behandles af repræsentationen uden opkrævning af gebyr og efter en hasteprocedure, der kun undtagelsesvis må vare længere end 15 dage", er der så nogen særlig grund til IKKE at vente, til du er flyttet og registreret?

https://www.nyidanmark.dk/da/Applying/S ... EU%20rules
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Re: Besøks visum til min kone etter EU-regler

Indlæg af uej » 28.05.2023 01:04:21

jeg egentlig har flyttet til Sverige fra Norge allerede.. men nå finner jeg ut at svenske ambasse i Pakistan er stengt på ubestemt tid. min fru er gravid. da må jeg prøve å få henne hit så snart som mulig. da trodde jeg kanskje det vil gå an å få innreisevisum via et annet medlems land, også flytte tilbake til Sverige på dagen sammen med min fru, hvor vi kan søke om oppholdskort. i praksis vil vi jeg ikke flytte til Danmark, men nå blir jeg nødt til å finne en omvei. nå vet jeg ikke om dette vil gå, men jeg vil prøve min lykke :cry:

mhg
Indlæg: 274
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Besøks visum til min kone etter EU-regler

Indlæg af mhg » 28.05.2023 14:08:49

Det er ikke en hurtig proces til DK heller:
https://pakistan.um.dk/en
"Processing time: Short stay Visa applicants may expect the decision of their visa applications within 45 days and may take even longer for the applications of tourism/Visiting family or friends, after the application has been considered admissible. In individual cases this period may be extended if the applications are submitted to the Danish Immigration Service in Denmark."
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar