Magtmisbrug

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Magtmisbrug

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.05.2023 15:45:34

Om det er et udslag af magtfuldkommenhed eller om det er en ny stramning, ved jeg ikke. Jeg har størst tendens til at tro det førstnævnte. Men jeg har lige set et afslag på FA1, hvor sagsbehandler skriver, at man - nu hvor man har fået en udrejsefrist - skal udrejse ikke bare af Danmark, men HELE Schengenområdet, og at man derfor ikke kan flytte til et andet Schengenland og heller ikke kan mellemlande i et andet Schengenland på vejen tilbage til hjemlandet.

Jeg mener faktisk det er at gå langt over stregen. Man må ikke på den måde hindre en dansk statsborger i at bruge sin traktatfæstede ret til fri bevægelighed og herunder stille hindringer i vejen for at tage sin ægtefælle med sig. Så jeg vil mene, at den afgørelse, jeg har set, er i strid med EU reglerne og et udslag af, at sagsbehandler lige skulle "eksekverer sin magt".

Denne magtfuldkommenhed bestyrkes af, at parret har haft telefonisk kontakt med den pågældende sagsbehandler, og de fik indtrykket af kæft, trit og retning fra sagsbehandlers side. Det er en forkert måde at gøre tingene på. Man skal behandle folk ordentligt, især når man sidder i en stilling hos en offentlig myndighed. Det er trods alt dig og mig, der betaler deres løn og har givet dem det privilegie at arbejde dér. Vi er derfor deres arbejdsgivere og har mandatet til at sende dem på porten, hvis ikke de behandler folk med respekt. Jeg er helt med på, at de regler, der er, skal følges. Men de (sagsbehandler og myndighederne) er ikke vores boss her. Det er der så desværre en sagsbehandler i Udlændingestyrelsen, der har lidt svært ved at forstå.

Jeg har tænkt mig på mandag, når telefonen i styrelsen åbner, at ringe til dem og spørge om, hvad de har gang i.

Fortsættelse følger... Far er ikke sur, han er HELT oppe i det højrøde.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mhg
Indlæg: 287
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Magtmisbrug

Indlæg af mhg » 07.05.2023 11:55:07

Er det den samme sagsbehandler som i 70-dages sagen?
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Magtmisbrug

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.05.2023 09:03:59

Så har jeg snakket med Udlændingestyrelsen. Det er åbenbart ikke en enlig svale, men en ny regel fra EU, der gør, at når en udlænding får et afslag på opholdstilladelse, skal denne automatisk registreres i SIS II (fælles register om uønskede personer) samtidig med, at afslaget skrives. Opslaget i SIS II skal slettes igen i det sekund, udlændingen forlader den ydre grænse i Schengenområdet. Hende jeg talte med, var også meget forbavset over, at selv transit ikke længere er muligt på udrejsen. Hun lovede at få det undersøgt nærmere og få cheferne til at lægge noget op på nyidanmark.dk om det.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Magtmisbrug

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.05.2023 09:04:49

Nej, i sagen om de 70 dage, er det en sagsbehandler i SIRI, der er tale om.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Magtmisbrug

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.05.2023 19:23:37

Endnu en opdatering i denne sag. I går brugte jeg noget tid på at efterprøve den forklaring, som Udlændingestyrelsen gav mig i mandags. Jeg har både været på EU's forskellige hjemmesider og jeg har googlet forskellige søgeord. Intet har jeg fundet, der understøtter styrelsens påstand. Jeg må derfor betragte styrelsens påstand for at være det rene fup. Og at den såkaldte stramning er en hjemmestrikket regel.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar