Fornyelse af EU-opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Fornyelse af EU-opholdskort

Indlæg af foreverever » 30.04.2023 12:44:57

Hej ÆUG,

Min kone og jeg flyttede sidste år til et sydeuropæisk land, som desværre ikke er så hurtige og effektive med alt som oppe nordpå. Her skal man have en aftale hos immigrationsstyrelsen og først der kan man aflevere sin ansøgning om opholdstilladelse. 6 måneder efter vores flytning havde vi stadigvæk ikke fået en aftale i hus med dem, hvilket gjorde at jeg valgte at klage til SOLVIT. Samme dag fik vi en aftale og en uge efter var min kone blevet 'godkendt'.

Nu står vi så i samme problem igen. Siden jeg kun fik opholdstilladelse for ét år, så fik min kone også kun opholdstilladelse for ét år. Nu fik jeg forlænget min opholdstilladelse med 2 år, og nu skal vi også have forlænget hendes igen. Nu bliver jeg bange for at vi skal vente mindst 6 måneder igen med at få en tid. Grundet til at SOLVIT trådte frem og hjalp os, var at det ikke må tage længer end 6 måneder at udstede et opholdskort (noget i den stil).

Har landene også en deadline på højst 6 måneder til at forny opholdskort? Eller skal det gøres endnu hurtigere fra deres side? Det er jo ikke en ny process, men bare en fornyelse vi skal have.

Et enkelt bonus spørgsmål: Hvis min kone får brug for at rejse i mellemtiden - hvordan gør hun det? Hendes gamle kort er udløbet. Kan hun virkelig ikke forlade landet mens hun venter på sit opholdskort?

På forhånd tak for hjælpen!

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Fornyelse af EU-opholdskort

Indlæg af mhg » 01.05.2023 07:31:37

Hvilket land drejer det sig om? Du skal jo i princippet ikke have opholdstilladelse, hvis I er i et EU-land, så har du kun pligt til at registrere dig, når/hvis du vil blive længere end 3 måneder. Den registrering gælder, indtil du selv melder udrejse. Hvis det er Spanien, I har slået jer ned i, gælder dit NIE livslangt, mens kortet (TIE) skal fornyes efter det første år.

MEN: Hvis det er Spanien, har du fået et forkert kort til at begynde med, idet du som EU-borger skulle have haft et, som gælder i 5 år:
https://www.immigrationspain.es/en/eu-r ... rtificate/

Igen, HVIS det er Spanien, så kan man nu angiveligt selv klare fornyelsen online:
https://www.immigrationspain.es/en/rene ... it-or-nie/
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Fornyelse af EU-opholdskort

Indlæg af foreverever » 01.05.2023 20:29:03

Hej mhg,

Tak for det hurtige svar. Landet det drejer sig om er Portugal.

Jeg var også overbevist om at jeg ville få et kort (her er det faktisk bare et stykke papir som hedder CRUE) på 5 år, men jeg fik først et på ét år og nu et som gælder 2 år.

Min case er måske lidt speciel da jeg har et udenlandsk firma, og derfor går jeg ikke under de regler som de har i Portugal med at man skal kunne dokumentere indkomst fra et job, pension eller firma registreret i Portugal. Da jeg ikke har det, så fik jeg 2 år på baggrund af beløbet på min bankkonto. Ikke de regler jeg havde forventet, men det stod på ansøgning begge gange, så går ud fra at det er korrekt.

I Portugal kan man også klare de fleste fornyelser online i disse dage - pånær selvfølgelig family reunification residency.... Så hvis du eller andre vidste hvad EU's deadline er angående fornyelse af opholdstilladelse, så ville jeg blive rigtig lykkelig. Har selv googlet som en vanvittig uden at finde det.

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Fornyelse af EU-opholdskort

Indlæg af mhg » 02.05.2023 13:19:53

Altså: I har ikke brug for en opholdsTILLADELSE, da du som EU-borger har ret til at opholde dig som person med tilstrækkelige midler, lige så længe du selv har lyst. Din ægtefælle har en afledt ret til det samme.

Jeg tror IKKE, I har fået det, som I har ret til. Reglerne er de samme for EU-borgere i Portugal som i Sverige, Tyskland osv.

Se her:
https://eportugal.gov.pt/en/cidadaos-eu ... m-portugal

"EU citizens and their family members who are also EU citizens must apply for the registration certificate to be able to live in Portugal for more than three months. This certificate must be applied for at their local Council within the 30 days following their first three months in national territory. The cost is EUR 15 or EUR 7.5 for children below six years of age.

The Registration certificate is valid for five years from the date of issue, or up to the date envisaged for the citizen's stay in Portugal, if less than five years."

"What do I need to apply?
Documents and Requirements:
1. A valid Identity Card / Passport;
2. A written Affidavit declaring that you have a Professional activity as a worker or as self-employed in Portugal; or An Affidavit, declaring that you have sufficient funds for you and for your family, and that you are covered by health insurance when the same applies to Portuguese citizens in your country of origin;
If you are a student:
3. An Affidavit declaring that you are enrolled in an officially recognised school either public or private, and documental evidence – by means of an Affidavit or by other means of proof of your choice - that you hold sufficient funds to support yourself and your family, that you are covered by health insurance when the same applies to Portuguese citizens in your country of origin."

"Family members of EU citizens who do not have European nationality must apply for a residence card to be able to live in Portugal for more than three months. The residence card must be applied for within the 30 days following their first three months in national territory, at the offices of the SEF, after making an appointment. The cost is EUR 15 or EUR 7.5 for children below six years of age.

The residence card is valid for five years from the date of issue, or up to the date specified for the citizen’s stay in Portugal, if less than five years"

"What do I need to apply?
Documents and Requirements:
1. Scheduling in advance;
2. An identification document of the person you accompany or that you are regrouping with (Register Certificate, Residence Card or Identity card) [Certificado de Registo, Cartão de Residência ou Bilhete de Identidade];
3. Two passport-type photographs on a white back-ground;
4. Photocopies of all used pages of your valid and current passport;
5. Evidence of dependent family members (if applicable);

In case of married persons:
6. Full narrative birth certificate or marriage certificate. The birth or marriage certificate duly signed and stamped is valid with the apostille, under the Hague Convention of 5 October 1961 (Convention Abolishing the Requirement of Legalisation for Foreign Public Documents), according to which “Each of the Contracting States shall waive the legalisation of acts to which this Convention applies, and shall produce its effects in their territory” (see article 2);"
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar