Opfølgning - opbygge/konsoliderer forholdet

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kim P. Nyberg
Indlæg: 3100
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Opfølgning - opbygge/konsoliderer forholdet

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.04.2023 15:19:31

OPFØLGNING: opbygge eller konsoliderer forholdet i gæstelandet.

I dag ringede jeg til SIRI om deres noget aparte nye praksis om ovennævnte begreb. Den første stillede mig videre til en telefonsvarer, den anden indrømmede fra starten, at hun ikke anede noget om emnet, så hun tog blot notater, som hun gav videre til chefgangen. Stor respekt for, at de siger, at det her ved de ikke noget om.

Anyway, jeg blev ringet op af en kontorchef for et par timer siden.

Der var flere ting om emnet, jeg ville have svar på, og I får dem her sammen med de svar jeg fik:

SP: Hvor kommer det fra, at 70 dage sammen i gæstelandet ikke er nok?

Svar: Det indgår i en samlet vurdering, så det kunne hun ikke svare på uden at have set de pågældende sager.

SP: Men sagsbehandler skriver direkte, at 70 dage ikke er nok, og at der ikke er taget stilling til øvrige elementer i de konkrete sager?

Svar: Det indgår i en samlet vurdering.

SP: Hvordan kan det dét, når der ikke er taget stilling til andet, end de 70 dage?

Den kunne hun ikke helt forklarer.

SP: Sagsbehandler skriver i afslagene, at der kun tages stilling til perioden fra tredjelandsborgeren ankommer til gæstelandet og indtil ansøgning indgives. Perioden, hvor SIRI sagsbehandler, indgår således ikke, hvad angår opbygning og konsolidering i gæstelandet. Den vil jeg gerne have en meget god forklaring på.

Svar: Det har jeg ikke. Det indgår (igen) i en konkret vurdering. Herunder skal sagsbehandler kigge på den tid, der er gået forud for opholdet i gæstelandet.

A hva'???

SP: Jeg har set en sag, hvor parret har boet sammen i et tredjeland i flere år, derefter flyttet direkte til gæstelandet, har søgt hos SIRI I Danmark og stadig bor i det pågældende gæsteland. De fik afslag med begrundelsen, at deres forhold ikke var tilstrækkeligt konsolideret eller opbygget.

Svar: Igen, det er en konkret vurdering, som jeg ikke kan tage stilling til uden at have set sagerne.

Jeg orienterede hende om sagsbehandlers navn og at de her mere end tvivlsomme afslag går igen, så jeg opfordrede hende til at få det her afklaret med den pågældende, for ellers er jeg nødt til at gå videre med det. Hun synes, at det ville være helt ok at gå videre med det, for hun havde ikke umiddelbart noget at hænge sin medarbejder op på.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Opfølgning - opbygge/konsoliderer forholdet

Indlæg af mhg » 18.04.2023 13:50:43

Og jeg, som troede det kun var her i Tyrkiet, sagsbehandlere + overordnede var tykpandede!

(jeg løb ind i en, som foreløbig har afvist TRE fuldgyldige lægeattester, på grundlag af en selvopfundet regel om at jeg skal aflever en fra en ortopæd (hvilket jeg også har, men ikke den rigtige slags)).
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Kenneth-N
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30.10.2022 20:25:14

Re: Opfølgning - opbygge/konsoliderer forholdet

Indlæg af Kenneth-N » 19.04.2023 16:44:04

Det er frygteligt at et enkelt menneske skal have så meget magt over andres lykke og fremtid...

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3100
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Opfølgning - opbygge/konsoliderer forholdet

Indlæg af Kim P. Nyberg » 21.04.2023 14:53:58

Ja, og nu har vi fået et bevis for, at reglerne tolkes forskelligt af SIRI's sagsbehandlere. På facebook er der nemlig én, som først var udsat for den sagsbehandler, der mener, at 70 dage sammen ikke er nok og at i tiden, hvor man venter på svar, ikke tæller med som konsolidering. Dagen efter parret fik afslag, sendte de en ny ansøgning og fik en anden sagsbehandler - og vupti, så var der godkendelse.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar