Udrejse mens sagen er under behandling

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Udrejse mens sagen er under behandling

Indlæg af Beraru » 07.04.2023 06:48:22

Hej
Når man læser reglerne om misligholdelse af visum, står der, at man kan få indrejseforbud, hvis man søger om bestemte opholdstilladelser, når man er i Danmark på turistvisum.

Min kones dreng skal rejse ud i næste uge og vi søger ikke om tilbagerejsetilladelse.Han venter på svar i Thailand.
Der er ansøgt om ophold efter EU retten.Hans visum, som er udstedt som "familiemedlem af EU borger", er udløbet, men han har jo ret til at forblive i Danmark, mens sagen behandles.

Mit spørgsmål er, kan han risikere at få indrejseforbud?

Hvordan skal han agere ift paskontrollen?Skal han bare vise kvitteringen for ansøgning om EU ophold?

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Udrejse mens sagen er under behandling

Indlæg af Beraru » 07.04.2023 14:00:23

Jens P. Kloster skrev:
07.04.2023 13:44:58
Jeg kan ikke se nogen god grund til IKKE at ansøge om tilbagerejsetilladelse, især når du spørger, hvordan man skal forholde sig i paskontrollen!
Tilbagerejsetilladelse er kun en formalitet og udleveres på stedet, så brug muligheden!
Når han er indrejst som familiesammenført under EU-regler er meningen, han skal blive i landet. Hvis han vil afvente svaret i Thailand, opfylder han ved senere indrejse ikke betingelserne for at ansøge om ophold under EU-regler, nemlig at rejse ind sammen med sine forældre direkte efter et ophold i et andet EU-land. Har han en tilbagerejsetilladelse, kan han rejse ud en kort periode og vende tilbage igen uden problemer, men har han ikke den tilladelse, er løbet kørt.
Tak for svar
Kan godt se pointen i dit svar.

Sagen er, at det er noget akut og SIRI holder påskeferie.
Og vi er i tvivl om drengen kan lide bo i Danmark.

Forstår ikke helt hvad du mener med ansøgning ved senere indrejse.Vi har allerede ansøgt om EU ophold?
Får SIRI besked om hans udrejse og det vil påvirke ansøgning, det faktum, at der ikke er ansøgt om tilbagerejsetilladelse?

Han er indrejst på et visum udstedt efter EU regler og der er indgivet ansøgning om EU ophold(som barn over 21 år gammel, som er forsørget af både mig, som hovedperson, og min ægtefælle, altså hans mor)

Alligevel, hvis han finder ud af, at Danmark ikke er noget for ham og vil rejse ud af landet, opstår det vel ikke problemer ved paskontrollen?Og det, jeg mener med, hvordan han skal forholde sig ved paskontrollen, altså bare give kvittering for EU ansøgning?

Mvh

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Udrejse mens sagen er under behandling

Indlæg af Beraru » 07.04.2023 14:37:07

Jens P. Kloster skrev:
07.04.2023 13:44:58
Hvis han vil afvente svaret i Thailand, opfylder han ved senere indrejse ikke betingelserne for at ansøge om ophold under EU-regler, nemlig at rejse ind sammen med sine forældre direkte efter et ophold i et andet EU-land.
Har læst det her flere gange, men forstår simpelthen ikke, hvad du mener, vil du være sød at hjælpe mig?

Hvad menes med rejse sammen med sine forældre direkte efter et ophold i et andet EU land?

Jeg har en fornemmelse, du måske tror, jeg er dansk statsborger og vi har opholdt os i et andet EU land?

Nej, jeg er EU borger og har tidsubegrænset ophold i DK.Det samme har min kone(hun er fra Thailand), efter EU retten.

Drengen er indrejst på et EU family member visum.
Vi har ansøgt om opholdskort til ham, efter EU retten og sagen er under behandling.
Der er søgt om EU opholdskort pga han er forsørget af os.

Jeg må indrømme, jeg ikke forstår det der med han ikke vil kunne opfylde betingelserne for at ansøge om EU ophold, ved senere indrejse.Han har ansøgt som familiemedlem over 21 år som er forsørget af hovedpersonen/hovedpersonens ægtefælle.

Der er jo en ansøgning i gang og, grundet noget akut, venter han på svaret i Thailand?
Hvad skulle han ansøge om igen?

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Udrejse mens sagen er under behandling

Indlæg af Beraru » 07.04.2023 17:09:12

Jens P. Kloster skrev:
07.04.2023 16:45:15
Alle de oplysninger om hvordan du selv og din kone er kommet til Danmark havde i den grad havde i den grad været nødvendige at have med i dit opslag! Nu kan jag se, jeg har spildt en del tid fordi dit/jeres opholdsgrundlag ikke fremgik. Opslag her handler normalt om danskere, som påtænker eller allerede har haft ophold i et andet EU-land i nogle måneder. Hvis man ikke skriver andet, vil det derfor under normale omstændigheder være udgangspunktet for svar, så det er ikke mig, der har skabt forviringen her!
Men jeg er nødt til at sige, at hans ret til processuelt ophold ophører i det øjeblik han rejser ud uden tilbagerejsetilladelse, da hans nuværende visum allerede er udløbet. Derfor vil han under alle omstændigheder skulle starte påny, da ophold under EU-regler SKAL ansøges og bevilges mens man er i landet! Bliver det ikke det, bortfalder det! Håber dette svar var tydeligt.
Desuden er det så vanskeligt at få ophold som voksen under sine forældres ophold under EU-regler, så risikoen er meget stor for en afvisning!
Omvendt kan man sige, at hvis han ikke er sikker på at ville opholde sig i Danmark, er det fra starten et dårligt tegn, og det bør måske indgå i overvejelserne om fremtiden.
Tak for svar.

Ja, måske skulle jeg have præciseret vores opholdsgrundlag.

Ansøgningen er indgivet på SIRI afdeling i København, under hans visumophold i Danmark.

Vi er klar over det er meget vanskeligt at få opholdskort som voksent barn, det sagde jeg også til ham.

Vi er også klar over, at når han rejser ud af landet, så kan han ikke komme tilbage, indtil der kommer svar(I hvert fald skal han ansøge om visum påny), men det ville ikke gøre den store forskel, hvis det bliver afslag på EU ophold, vel?I dette tilfælde vil han alligevel skulle forlade landet, om et par måneder, når afgørelsen formodentlig kommer.

Mit oprindelige spørgsmål handlede om formalia ved paskontrollen.Toldbetjenten vil se, hans visum er udløbet, men han har jo kvittering på ansøgningen om EU ophold, hvor der står, han har ret til at blive i landet, mens sagen er under behandling.Ergo hans ophold i Danmark er lovligt, selvom visum er udløbet.

Hvor meget ved grænsekontrollen omkring EU regler?
Jeg er mest bange for unødvendige spørgsmål ved paskontrollen, thats all.

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Udrejse mens sagen er under behandling

Indlæg af Beraru » 07.04.2023 19:26:19

Jens P. Kloster skrev:
07.04.2023 19:03:35
Jeg prøver at forklare det på en anden måde: Han kan godt modtage positivt svar, selv om han er udrejst - MEN... For at få opholdskortet til brug for opholdet, skal han være i landet for at få optaget biometri (billede og fingeraftryk). Brevet med bevilget ophold er IKKE gyldigt til indrejse! Han skal ansøge om visum. Det kan lade sig gøre, men det havde stadig været lettere i stedet at få tilbagerejsetilladelsen!
Grænsekontrollen ved med 100% sikkerhed, at et brev med bevilget ophold IKKE er nok til indrejse! Der SKAL være enten en tilbagerejsetilladelse, et opholdskort ELLER et visum i hånden! Jeg tror ikke det kan siges tydeligere!
Herr Jens, jeg tror, vi taler forbi hinanden.

Billede og biometri er allerede blevet optaget, da vi indgav ansøgning på SIRI's kontor i København.

Hvis han modtager positivt svar, sender jeg bare hans opholdskort til ham.Det gjorde jeg også, da hans mor ventede afgørelse på sin ansøgning om tidsubegrænset ophold.Hun rejste inden der kom svar og jeg sendte bare hendes nye opholdskort med DHL.

Og, igen, min henvendelse handlede slet ikke om indrejse osv.
Det handler bare om formalia ved paskontrollen,når han skal rejse ud i næste uge, hvor jeg er lidt bekymret for, at toldbetjenten måske ikke er helt inde i reglerne og kommer til at stille alt mulige spørgsmål.

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Udrejse mens sagen er under behandling

Indlæg af Beraru » 08.04.2023 15:36:47

Jens P. Kloster skrev:
08.04.2023 14:07:00
Beraru skrev:
07.04.2023 19:26:19

Herr Jens, jeg tror, vi taler forbi hinanden.

Billede og biometri er allerede blevet optaget, da vi indgav ansøgning på SIRI's kontor i København.

Hvis han modtager positivt svar, sender jeg bare hans opholdskort til ham.Det gjorde jeg også, da hans mor ventede afgørelse på sin ansøgning om tidsubegrænset ophold.Hun rejste inden der kom svar og jeg sendte bare hendes nye opholdskort med DHL.

Og, igen, min henvendelse handlede slet ikke om indrejse osv.
Det handler bare om formalia ved paskontrollen,når han skal rejse ud i næste uge, hvor jeg er lidt bekymret for, at toldbetjenten måske ikke er helt inde i reglerne og kommer til at stille alt mulige spørgsmål.
Det kan jeg se, vi gør, fordi alle de oplysninger du undervejs i tråden er kommet med, burde have været med fra starten! Derfor spilder vi begge vores tid!
Hvorfor skulle en udrejse være mistænkelig??? Det vil uanset formålet kun blive set som noget man selv helt må styre! Hvorfor skulle man stoppe en udrejse, når landet netop ikke ønsker indvandrere bliver?
Så udrejsen er intet problem. Jeg prøvede at hjælpe dig/jer ved at vise, at man skal tænke sig om inden. Når opholdskortet på den måde kan fremsendes, så gør man det på helt eget ansvar. Husk på det kan forsvinde undervejs!
Jeg tror faktisk, jeg var ret tydeligt i mit første indlæg, men du forholdte dig til andre emner, som ikke omhandlede det oprindelige spørgsmål, hvilket var om han kunne risikere at få indrejseforbud, når han nu skal rejse ud i næste uge, da hans visum er udløbet, men det viser sig, at jeg er lidt paranoid, for selvom visum er udløbet, så har han faktisk lovligt ophold, i kraft af ansøgningen for EU ophold, som er under behandling.

Las os lukke den her

Besvar