Er der nogen der kan hjælpe med et godt råd i sag om FS ?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sammybadr
Geografisk sted: korsør

Er der nogen der kan hjælpe med et godt råd i sag om FS ?

Indlæg af sammybadr » 24.11.2008 14:17:07

Hejsa... :)

Jeg er ved at blive rigtig godt frustreret over US og alle deres forskellige udmeldinger og næsvisheder. Måske der er nogen herinde der kan hjælpe mig på vej med et godt råd!?
Min situation ser ud som følger: jeg er 29 år, gift med en sydafrikansk mand på 38 år. Vi har boet sammen i lidt over et år og søgte om FS for godt et år siden (dec 2007). Jeg har to børn på 6 og 7 år fra et tidligere forhold, og de bor hos mig. Jeg har fælles forældremyndighed med deres far. Jeg opfylder boligkrav og indkomstkrav derudover, men alligevel er der ikke kommet nogen afgørelse i vores sag, hvilket vi skulle have haft senest den 17 august 2008.
Når jeg ringer til US er der ikke nogen der rigtig kan fortælle mig noget, og de kan heller ikke give mig en frist for hvornår vi kan få en afgørelse i vores sag.
Det jeg gerne vil spørge om er, om der er gode råd til hvad jeg ellers kan gøre. Jeg har ikke råd til at stille den bankgaranti de kan kræve af mig... selvfølgelig underforstået at der nogensinde blir en ende på vores sag. Jeg kan ikke flytte til et andet EU land i nogle måneder og arbejde pga mine børn. Af samme årsag kan jeg heller ikke flytte til et andet land som tillader mig at bo sammen med min mand. Der er heller ikke så stor chance for at min mand kan få en arbejdstilladelse.
Hvad gør man så??????

Håber på at høre fra jer...

KH Britt

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.11.2008 14:48:57

Kære Britt

Det er måske ikke så afgørende, men dit indlæg hører nok nærmere til i forum "familiesammenføring".

Når du har børn fra et tidligere forhold skal du ikke stille bankgaranti. Umiddelbart vil jeg tro, at jeres sag bare er druknet i sagsbunken ligesom mange andre. Og uanset, at det er fustrerende, så er der desværre nok ikke ret meget, du kan gøre ved det.

sammybadr

Indlæg af sammybadr » 24.11.2008 15:19:35

:) Ja det gør det måske nok.

Men tak for dit svar :wink:
Jeg kan bare ikke finde nogen steder hvor der står man ikke skal stille bankgaranti hvis man har børn med en anden end ens udenlandske ægtefælle. Hos US har jeg fået at vide at det skal man, på nær da vi indgav vores sag om FS. Hende der sag ved skranken den dag fortalte at jeg måske kunne undgå at skulle betale. Og så synes jeg at når jeg opfylder samtlige lovkrav, så er det lidt vildt at de hos US efter næsten et år stadig ikke har kigget på vores sag.
Er der andre der har oplevet at sagsbehandlingstiden er trukket så meget ud? - Jeg er godt klar over at der har været en del påstyr sommeren over, men 1 år, uden at de overhovedet så meget som giver en besked om at sagen trækker ud på ubestemt tid. Det er meget meget ringe service.

Amichka
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Amichka » 24.11.2008 17:23:47

Men du skulle have en sagsbehandler...har du snakket med ham/hende? Hvad siger hun/han?

Efter næsten et år du skulle have været informeret om du opfylder krav for F.S. Det skulle være meget klart (i form af et brev, for eksempel)om du skal stille bankgaranti eller nej.

Jeg har ventet også et år, men jeg fik et brev efter syv måneder hvor det stod vi opfyldte alle kraverne og at vi skulle stille en bankgaranti. Det gjorde vi med det samme og desuden skulle vi vente næsten fem måneder til.

Jeg sendte klager til Ministeriet; EU komissionen og Ombudsmanden og jeg spurgte også her, men jeg fik ikke noget hjælp som helst. Til sidst Ministeriet erkendte fejlen og anmodede U.S at haste med sagen, men det skete kun efter jeg kæmpede med e-mailer, breve og telefonsamtaler for at bede Ministeriet om hjælp. Til sidst skulle vi også henvende os personligt til Ministeriet og Udlændigenservice og bede for en afgørelse.

Det har været et helvede. Jeg virkeligt håber du få også en afgørelse snart. Du kan overveje at klage men...det er også noget meget hårdt at gå igennem.

Og ja, personligt synes jeg at denne slags "service" skulle betragtes som ulovligt. Ombudsmanden svarede til os at da Ministeriet havde beklaget over fejlen og prøvede at rette urimeligheder, U.S langtids behandling af vores sag var ikke grund nok for en undersøgelse om ulovlighed...

Det værste er følelsen at ingen hverken vil lytte eller hjælper én...
:oops:

Held og lykke

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.11.2008 18:34:00

Hvis man har børn under 15 år fra et tidligere forhold, hvis disse børn bor i Danmark, og hvis de har regelmæssigt samkvem med begge deres forældre, så frafaldes stort set samtlige de særlige danske krav til familiesammenføring og herunder også bankgarantien.

Årsagen til dette er, at Danmark konventionsmæssigt er forpligtet til at beskytte retten til familieliv. Og derfor kan man ikke tvinge en dansk statsborger til at skulle vælge imellem samkvem med sine biologiske børn fra et tidligere forhold og samkvem med sin nye ægtefælle.

At man overhovedet fra dansk side kan hævde, at f.eks. 24-års reglen er lovlig, skyldes således alene, at man siger, at alle dansk-udenlandske par jo bare kan bosætte sig sammen i et andet land end Danmark.

Som mange andre har du derfor bare været ude for èn eller flere sagsbehandlere i Udlændingeservice, som enten er uvidende om de regler, de er sat til at administrere, eller som misbruger deres embede til at chikanere ansøgerne ved at give dem bevidst falske informationer.

sammybadr

Indlæg af sammybadr » 27.11.2008 21:55:16

Jeg er ked af at høre i har været igennem en masse bøvl også Amichka. Håber alt har løst sig.

Vi har ikke mere tålmodighed nu. Så jeg er i gang med klagerne. Håber der kommer noget ud af det. Men det er rigtigt, den der magtesløshed og følelsen af at være totalt i deres magt, uden at kunne gøre hverken til eller fra er rædselsfuld. Og dem man snakker med, føler man bare slet ikke hører hvad man siger.

sammybadr

Indlæg af sammybadr » 27.11.2008 22:11:12

Til dig fundiver199, siger jeg mange tak for dine beroligende ord :) Det største problem er nemlig den bankgaranti. Så nu skal jeg bare have dem til at give os en afgørelse i vores sag.
Du lader til at være rigtig godt inde i love og regler på dette område, det er vel ikke sådan at du ved noget om klagemuligheder når US har overskredet deres egne frister? Min mand var inde for at få en tilbagerejsetilladelse i dag, gældende fra januar til og med marts. Hende der ekspederede os ringede op til vores sagsbehandler for at høre om ikke der var en chance for at sagen til den tid ville være afgjort. Men han fik tilbagerejsetilladelsen, hvilket jo så må betyde at vi godt kan forvente der går flere måneder endnu inden der sker noget. Men det kan da bare ikke være rigtigt at vi skal bøde for at de har for travlt. 7 måneder som vi oprindeligt skulle vente er i forvejen en rigtig lang sagsbehandlingstid.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.11.2008 08:45:40

Jeg ved ikke, hvad den præcise klageprocedure er. Men jeg er bange for, at uanset hvor lang sagsbehandlingstiden bliver, når man søger efter de danske regler, så vil det ikke kunne føre til andet end, at Ombudsmanden udtaler, at det er "beklageligt" eller "utilfredsstillende", og at Udlændingeservice må gøre det bedre i fremtiden.

Kun hvis det kan bevises, at en sag bliver syltet med vilje, som det var tilfældet under Tamil-sagen, kan der gøres noget ved sagen af juridisk vej.

Søger man efter EU-reglerne kan man klage til EU, såfremt sagsbehandlingsfristen på 6 måneder ikke bliver overholdt.

Besvar