EU-regler: Navneskifte og fem-årsperiode

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hkholm
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21.11.2022 08:40:18

EU-regler: Navneskifte og fem-årsperiode

Indlæg af hkholm » 21.11.2022 11:06:33

Vi nærmer os fire år på den fem-årige EU-opholdstilladelse.

Vi tænker på to ting:

1) Tæller de fem år fra den dag, vi fik kortet? Eller tæller de fra den dag vi ankom til Danmark?

Cirka seks måneder efter vi fik opholdskortet skiftede min kone navn (hun tog mit efternavn), så hun har det nye navn på sundhedkort, i CPR-systemet osv.

Hun har stadig det oprindelige navn i sit (ikke-danske) pas og på opholdskortet.

2) Er det et problem? Og er det en god eller en dårlig idé at ændre navn i oprindelseslandet og få udstedt et nyt pas med det nye navn?

Tusind tak!

hkholm
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21.11.2022 08:40:18

Re: EU-regler: Navneskifte og fem-årsperiode

Indlæg af hkholm » 12.12.2022 09:11:07

Tusind tak for svar, Jens.
Opholdet tæller fra den dag, du meldte flytning i Danmark. Var opholdet godkendt inden, gjorde du det sikkert for jer begge.
Jeg tror ikke opholdet var godkendt inden. Vi ansøgte kort efter ankomst til Danmark og er godkendt under EU-regler. Er det så ikke "sikkert for os begge?"
Det er en dårlig idé at have andet end korrekt navn på både pas og opholdskort! Den slags bør altid ændres hurtigst muligt efter gennemført ændring.
Vi ringede på et tidspunkt til SIRI for at spørge om navneændring på opholdskortet. De var ikke hjælpsomme og sagde nærmest, at vi kunne ansøge igen, hvis vi ville have et andet navn (!). Kan man få navnet ændret på opholdskort?

mvh

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: EU-regler: Navneskifte og fem-årsperiode

Indlæg af mfewk » 12.12.2022 10:35:41

Ja, der kan søges om nyt opholdskort. Min ægtefælle gjorde det i sommers efter navneskifte og har netop modtaget kortet. Det tog lidt mere end 4 måneder. Hun har dog både skiftet navn i DK og fødeland og har derfor også pas med det nye navn.

hkholm
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21.11.2022 08:40:18

Re: EU-regler: Navneskifte og fem-årsperiode

Indlæg af hkholm » 12.12.2022 15:10:05

Hej mfewk!
Tak, det er rigtig godt at vide. Så din ægtefælle startede med at skifte navn i fødeland/nyt pas, og derefter ansøgning om navneskift på opholdskort til SIRI? Jeg går ud fra, at det selvfølgelig ikke påvirker påvirker perioden på de fem år?
Tusind tak!

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: EU-regler: Navneskifte og fem-årsperiode

Indlæg af mfewk » 14.12.2022 10:31:22

hkholm skrev:
12.12.2022 15:10:05
Hej mfewk!
Tak, det er rigtig godt at vide. Så din ægtefælle startede med at skifte navn i fødeland/nyt pas, og derefter ansøgning om navneskift på opholdskort til SIRI? Jeg går ud fra, at det selvfølgelig ikke påvirker påvirker perioden på de fem år?
Tusind tak!
Hun gjorde følgende:
  • skiftede navn i hjemlandet
  • skiftede navn i DK
  • tog på ambassaden i DK og fik lavet nyt pas
  • med det nye pas i hånden søgte hun om nyt opholdskort
  • nyt opholdskort kom efter godt 4 måneder

hkholm
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21.11.2022 08:40:18

Re: EU-regler: Navneskifte og fem-årsperiode

Indlæg af hkholm » 04.01.2023 16:12:39

Tak for svar. Rigtig godt at vide.

Min kone har først skiftet navn her i Danmark, og skal nu skifte navn hos hjemlandets myndigheder, men det burde nok ikke gøre den store forskel.

Besvar