EU opholdskort i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kbh2022
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03.11.2022 07:58:44

EU opholdskort i Sverige

Indlæg af kbh2022 » 03.11.2022 08:22:56

Hej,

Jeg er danske statsborger og er flyttet til Malmø for at kunne FS med min ægtefælle som stammer fra et ikke EU land.

Nu er min kone ankommet til Sverige på et schengen visum, inden hun kom til Sverige havde jeg søgt online om hendes EU opholdskort på migrationsverket hjemmeside. https://www.migrationsverket.se/Privatp ... rgare.html

1) Forleden tog jeg hende til skatteverket for at folkeregistere hende men medarbejdere i skatteverket var helt sikker på at en person kan kun folkeregisteres i Sverige når man har opholdstilladelse eller EU opholdskort. Passer det ?

2) Hendes visum udløber i slutning af dec md. Har hun ret til at blive i Sverige indtil hendes sagen er afgørt ? Den kvittering mail som jeg fik fra migrationsverket der står intet om procedural ophold.

3) Migrationsverket har efterfølgende sendt os et brev hvor de har efterspurgt noget dokumenter. F.eks. bevis på at jeg arbejder i Danmark, lejlighedeskontrakt i Sverige, indkøb jeg har foretaget i Sverige mv. Er det normalt at migrationsverket spørger om dette ?

Jeg har også tegnet hendes sundhedsforsikring (Cigna gold) via Cigna og forsikringsbevis har jeg sendt til både migrationsverket & skatteverket.

Vh

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: EU opholdskort i Sverige

Indlæg af skaanebo » 03.11.2022 09:22:35

1) Ansatte i skranken er ikke sagsbehandlere og kender derfor ikke alle hjørner af lovgivningen.

2) Der er intet, der hedder processuelt ophold efter EU-regler, så glem det udtryk. Din kone har ALLE rettigheder i Sverige i samme øjeblik, ansøgningen om opholdskort er afleveret til Migrationsverket. Derfor er der ikke behov for noget yderligere.

3) Ja, det er helt normalt, og Skatteverket vil muligvis spørge efter samme dokumentation.

kbh2022
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03.11.2022 07:58:44

Re: EU opholdskort i Sverige

Indlæg af kbh2022 » 03.11.2022 10:18:05

Tak for din input.

Jeg vil nu søge hendes blå sygesikringskort via udbetalingsdanmark.

Det må folkebogføring nævnt jeg kun da medarbejdere på skatteverket vil ikke lad hende søge. Det var et kamp at overbevise dem at hun kan godt søge at blive registreret i Sverige.

En sidste ting at jeg arbejde med IT og derfor er jeg på hjemmefra 2-3 gange om ugen. Kan det have noget betydning for hendes RU opholdskort ?

kbh2022
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03.11.2022 07:58:44

Re: EU opholdskort i Sverige

Indlæg af kbh2022 » 03.11.2022 20:16:43

Jeg har fået flg. mail fra migrationsverket ->

Er det nok til at får alle rettigheder i Sverige ?

Your application for a residence card in Sweden has now been submitted.

Use this link to download a copy of your application: Download application (.pdf).
The link will stop working 30 days after the application is finally submitted.

The following people have applied:

Name Control number
XXXX XXXXXXX

For inquiries regarding your application please state your control number.

Once we have made a decision we will send the decision by post to your population registration address in Sweden or to the Swedish authority abroad that you have specified in your application.

If there are any documents missing in your application, we will contact you and give you the opportunity to submit these documents. If the Swedish Migration Agency needs to contact you while we are processing your application, we may do so by post. Therefore, it is important that you check your post regularly.


Yours sincerely
Swedish Migration Agency

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: EU opholdskort i Sverige

Indlæg af skaanebo » 04.11.2022 07:13:13

Ja!

Besvar