FS med niece fra ikke EU land

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

FS med niece fra ikke EU land

Indlæg af krikris » 20.10.2022 07:10:22

Vi står i den forfærdige situation at min mands yngre søster er blevet myrdet af sin mand

Han er varetægts fængslet anklaget for mord, noget der medfører dødsstraf eller livstid

De havde/har 5 børn alderen 3 til 14 år

Er der nogen mulighed for at min mand vi kan blive famile sammenført med 1 af disse børn ifølge Eu retten?

Via danske regler ser det umuligt ud

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS med niece fra ikke EU land

Indlæg af mh1 » 20.10.2022 19:54:38

Min kondolence til din mand og dig.

I første omgang må I nok henvende jer til de stedlige myndigheder med henblik på at få en plejetilladelse og evt. få overført forældremyndighed til din mand - det vil sikkert være lettere for ham som er samme statsborger som niecen at få den, men du må lige opfriske hvor det er, din mand stammer fra, så jeg evt. kan prøve at finde noget om reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: FS med niece fra ikke EU land

Indlæg af krikris » 21.10.2022 06:17:59

Tak for svar

Adoption er ikke problem i min mands oprindelsesland ( Nigeria) da min mand er ældste barn og bror og dermed famile overhoved. Det er hans ansvar og ganske “ normal “ måde at løse tingene på i lign situationer

Men min mand er er Dansk statsborger idag, og ifølge famile huset her i DK, kan han ikke lave en famile adoption af en niece, da barnet ikke har boet med ham i 3/4 år….

Drabet på min svigerinde er på alle nyhedskanaler i Nigeria, da min svigerinde og mand åbenbart tilhørte de yngre Jetset i Lagos, og nu et stats anliggende, da manden som sagt står til dødsstraf.

Min mand og jeg har været gift i snart 14 år og har 2 sønner sammen. Vi har altid været selvforsørgende

Derfor ser vi det som eneste udvej igen at bruge Eu retten, som vi også gjorde i sin tid for at blive FS.

Men konstruktive forslag modtages med kyshånd

Min mand er idag rejst til Nigeria for at begrave sin lillesøster etc

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS med niece fra ikke EU land

Indlæg af mh1 » 23.10.2022 21:11:34

For at adoption kan blive godkendt i DK, skal den være formel (der er 'customary' og 'statutory' adoption, den første vil være no-go), men umiddelbart ser det ud til at ville kunne lade sig gøre på en måde, som så formodentlig kunne blive godkendt i DK. Der er dog det problem at når man bor i DK, skal man adoptere i henhold til dansk lov. Hvis I boede i Nigeria og adopterede barnet der, ville I have bedre muligheder for at få adoptionen godkendt.

https://sabilaw.org/adoption-in-nigeria ... f-the-law/

Muligvis vil I i første omgang kunne få en opholdstilladelse til barnet som plejebarn, og derpå få adoption på plads efter dansk lov. Der er jo uden tvivl tale om 'helt særlige omstændigheder':
https://www.nyidanmark.dk/da/Applying/F ... ebarn%20mv

At bruge EU-reglerne vil også kræve enten en godkendt pleje- eller adoptionsforhold, og de fleste EU-lande er formodentlig lige så strikse som DK mht. at godkende sådanne.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: FS med niece fra ikke EU land

Indlæg af krikris » 24.10.2022 04:47:41

Tak
Havde ikke set svaret beklager

Vat også kommet frem til at en plejebarns ansøgning nok var vejen frem

Tak så langt

Besvar