Forsørgelseskrav

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Amin81
Indlæg: 33
Tilmeldt: 11.03.2022 19:40:50

Forsørgelseskrav

Indlæg af Amin81 » 09.10.2022 13:42:53

Hej, ville det påvirke min kones permanent opholdskort ansøgning hvis jeg søger arbejdsløshedsdagpenge hos Akasse og bostadsbidrag hos försäkringskassan i Sverige?
Permanent opholdskort får man efter eu regler!!

Amin81
Indlæg: 33
Tilmeldt: 11.03.2022 19:40:50

Re: Forsørgelseskrav

Indlæg af Amin81 » 09.04.2023 16:16:55

Jens P. Kloster skrev:
09.10.2022 18:38:12
Nej!
Hej Jens P. Kloster, Hvorfor skriver du NEJ her ?

Der blev stillet det spørgsmål tilbage i oktober måned. Hvorfor du skrev du Nej! ?

Anees
Indlæg: 7
Tilmeldt: 06.02.2023 12:07:20

Re: Forsørgelseskrav

Indlæg af Anees » 09.04.2023 21:41:13

Jens P. Kloster skrev:
09.04.2023 16:39:23
For netop at undgå fejl tjekker jeg faktisk jævnligt det, jeg har skrevet både her i forum og andre steder ved at genlæse mine svar, for nogle gange kan jeg også være for hurtig til at svare. De andre opslag med bostadsbidrag burde bekræfte, jeg normalt svarer korrekt.
Nu må I passe på igen. Fordi jeg har læst et eller andet sted at modtage dagpenge fra akasse også forbudt når man søger efter eu regler.
Eu regler betyder at at man har sine egne tilstrækkelige midler. Eller må du have et job. Derfor arbejdslødsheds dagpenge er heller ikke tilladt.

Sania
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29.03.2022 18:46:10

Re: Forsørgelseskrav

Indlæg af Sania » 10.04.2023 04:36:42

Jens P. Kloster skrev:
09.04.2023 22:08:30
Anees skrev:
09.04.2023 21:41:13
Jens P. Kloster skrev:
09.04.2023 16:39:23
For netop at undgå fejl tjekker jeg faktisk jævnligt det, jeg har skrevet både her i forum og andre steder ved at genlæse mine svar, for nogle gange kan jeg også være for hurtig til at svare. De andre opslag med bostadsbidrag burde bekræfte, jeg normalt svarer korrekt.
Nu må I passe på igen. Fordi jeg har læst et eller andet sted at modtage dagpenge fra akasse også forbudt når man søger efter eu regler.
Eu regler betyder at at man har sine egne tilstrækkelige midler. Eller må du have et job. Derfor arbejdslødsheds dagpenge er heller ikke tilladt.
Det har du så misforstået! Som allerede skrevet regnes a-kasse, barsel (som en del af arbejdsperiode), og sygedagpenge som LØN!
At du har misforstået a-kasse (eller den der nu har skrevet det) ses af det faktum, at a-kasse er noget man SELV betaler til over flere år, så hvorfor skulle man ikke måtte modtage sine egne penge? Det er IKKE en social ydelse! Social ydelse, er ydelser, der gives på grund af decideret fattigdom og som afhænger helt af ens indkomst. A-kasse er et FAST beløb pr. måned og ikke afhængig af andet end indkomsten INDEN arbejdsløsheden.
Håber det blev klarere!
"Tilstrækkelige midler" er betegnelsen når man arbejder i Danmark f.eks. (med bopæl i Sverige). "arbejdstager" er man med arbejde i landet, hvor man bor.
Hej Jens, du siger akasse giver ikke problemer men migrationsverket skriver noget andet.

Hej Sara, tack för din fråga.

Menar du att du är EU-medborgare och har uppehållsrätt i Sverige och att din make ska ansöka om permanent uppehållskort baserat på din uppehållsrätt? Det vi tittar på är då att du har haft uppehållsrätt under de fem åren som krävs att ni har varit bosatta här. För att du ska ha uppfyllt din uppehållsrätt måste du ha haft tillräckliga tillgångar för att kunna försörja dig utan att ligga det sociala bidragssystemet till last. Arbetslöshetsersättning och bostadsbidrag är sådana ersättningar som kan innebära att man ligger systemet för socialt bistånd till last.

Vi kan dock inte svara konkret på hur det kommer påverka din makes ansökan, eftersom man behöver titta på det specifika ärendet. Med vänlig hälsning, Clara.

Selv migrationsverket siger at Arbetslöshetsersättning er også med!

Hvorfor migrationsverket ikke skriver tydeligt på deres hjemmeside ligesom nyidk. Der står klart og tydeligt på nyidk hjemmeside om hvilke ydelser må man få og hvilke er forbudt.

mhg
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Forsørgelseskrav

Indlæg af mhg » 10.04.2023 11:47:49

Det gør de jo også, og her står det klart og tydeligt:

https://www.migrationsverket.se/Privatp ... amilj.html

"Försörj­nings­krav
Du som bor i Sverige måste

kunna försörja dig själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd
ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i.
Din försörj­ning

Du behöver visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du kan försörja dig själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd. Som arbetsrelaterad inkomst räknas till exempel

lön från arbete
arbetslöshetsersättning
sjukpenning
inkomstgrundad ålderspension.
Du kan också uppfylla kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet som du själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd kan leva på under minst två år."

Den, som svarer dig er i følge ovenstående galt afmarcheret.

Muligvis er "grundersättning" fra Alfakassen, det beløb, man kan få, hvis man er arbejdstager, bliver arbejdsløs og IKKE er i a-kasse, at betragte som et socialt bidrag, i og med at det betales af Alfakassen på vegne af staten.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Sania
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29.03.2022 18:46:10

Re: Forsørgelseskrav

Indlæg af Sania » 10.04.2023 17:43:12

Der findes 4 forskellige forstadsbidrag.

1. Boligstøtte til familier med børn.
2. Boligstøtte til dem under militær uddannelse.
3. Boligstøtte til unge uden børn (under 29)
3. Boligstøtte til dig med etableringsydelse
4. Boligstøtte- til dem, der har aktivitetsydelse eller
sygedagpenge.
Her kan I se, der er 4 forskellige kategorier af boligstøtte.
Jeg går udefra at boligstøtte til familier med børn må være tilladt at modtage. Det er mere boligstøtte under aktivitetesydelse kan hive problemer.

Jeg har igen spurgt migrationsverket på deres Facebook.
Indtilvidere kom de ikke med et klart svar.
Her må I læse deres svar på mit spørgsmål!

Migrationsverket: Skulle det påverka min frus ansökan om permanent uppehållskort enligt EU:s regler om jag får bostadsbidrag från försäkringskassan?

Hej Sara, tack för din fråga. Kravet för att få permanent uppehållskort är att familjemedlemmen som är EU medborgare ska ha uppfyllt sin uppehållsrätt under de senaste 5 åren man bott i Sverige och att förhållandet kvarstår. Men att man får ekonomiskt bidrag är inte nödvändigtvis något som betyder att man inte uppfyllt sin uppehållsrätt, det blir en individuell bedömning för
handläggaren när man ansöker. Med vänlig hälsning, Bese.

Hvorfor siger de det bliver er en individuel vurdering for sagsbehandleren.

Feks nyidk fortæller om alle ydelser i detaljer på deres hjemmeside. Men her bliver det en individuel vurdering for sagsbehandleren. Folk venter minimum 5 år for at komme videre og de har ikke et klart svar.

Besvar