SIRI på gal kurs - IGEN

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

SIRI på gal kurs - IGEN

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.08.2022 15:51:43

I anledning af en konkret sag, har jeg taget fat i nakken på SIRI. For de er på vej ud i ulovligheder, ligesom dengang, hvor de ulovligt blokerede for, at jeres ægtefæller kunne få adgang til sprogskole før de havde fået opholdskort.

Nu handler det om selvforsørgelse for unionsborgerens vedkommende, når denne vender hjem til sit eget land, i det konkrete tilfælde Danmark. Jeg har tidligere på dagen set et brev fra SIRI, hvor den pågældende bliver bedt om at dokumenterer tilstrækkelige midler fremadrettet - også efter sin hjemkomst. Men det er forbudt at stille et sådant krav.

Jeg har derfor sendt dem følgende mail:

"Jeg bliver en smule bekymret over jeres sagsbehandling, så den vil jeg i det følgende adresserer:

En dansk statsborger har brugt sin traktatfæstede ret til at bo i et andet EU/EØS-land sammen med sin familie, og vil nu vende tilbage til Danmark. I et brev forlanger I, at denne danske statsborger kan vise til tilstrækkelige midler efter sin hjemkomst, men det fremviste beløb ligger væsentligt under jeres referencebeløb, så derfor beder I den pågældende borger om yderligere oplysninger.

I kan stille kravet for den periode, hvor familien bor i et andet EU/EØS-land, men punkt 2 i domskonklusionen til Domstolens sag C-291/05, Eind, forhindrer jer i, at kunne stille kravet også ved tilbagevenden til unionsborgerens hjemland. I det her tilfælde Danmark.

Punkt 2 i domskonklusionen lyder:

" En tredjelandsstatsborger, der er familiemedlem til en arbejdstager, der vender tilbage til den medlemsstat, hvori han er statsborger, efter at have udført lønnet beskæftigelse i en anden medlemsstat, har i medfør af artikel 10, stk. 1, litra a), i forordning nr. 1612/68, som ændret ved forordning nr. 2434/92 af 27. juli 1992, hvilken bestemmelse finder analog anvendelse, ret til ophold i den medlemsstat, hvori arbejdstageren er statsborger, selv om denne sidstnævnte ikke udfører reelt og faktisk arbejde dér. Den omstændighed, at en tredjelandsstatsborger, der er familiemedlem til en fællesskabsstatsborger, ikke før den pågældende tog ophold i den værtsmedlemsstat, hvor arbejdstageren havde lønnet beskæftigelse, havde opholdsret i medfør af national ret i den medlemsstat, hvor arbejdstageren er statsborger, er irrelevant for bedømmelsen af denne statsborgers ret til at opholde sig i denne sidstnævnte stat."

Få lige opdateret jeres sagsbehandlere på dette punkt."
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: SIRI på gal kurs - IGEN

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.08.2022 07:31:19

Såfremt mailen til SIRI ikke hjælper, tager jeg kontakt til ministeriet. Det hjalp jo sidst, jeg havde en fight med SIRI (dengang hvor de nægtede adgang til sprogskole for jeres ægtefæller, før de havde fået opholdskort), så jeg kan sikkert gøre det igen.

Jeg kan forstå i kommentarer på facebook til samme opslag, at flere andre har været udsat for dette krav om at kunne vise et vist beløb fremadrettet, når man kommer tilbage til Danmark. Dét, og det om adgangen til sprogskolerne, er sådan noget, der gør, at jeg laver det, jeg gør om domstolsafgørelser fra EU-Domstolen. For at I skal kende alle jeres rettigheder og begrænsninger indenfor det her. Myndighederne skal simpelthen holdes i ørene, så de ikke tramper på jeres rettigheder.

I en anden dom, som jeg ikke kan huske hverken navn eller sagsnummer på, siger Domstolen direkte, at en statsborger har en UBETINGET ret til at bo i sit eget land. Og at et krav om økonomisk formåen efter returen karambolerer med denne ubetingede ret. Så det er strengt forbudt. Du kan i princippet komme hjem og gå direkte på kommunen for at tigge kontanthjælp, uden myndighederne kan røre jer. Det er nemlig opholdet i gæstelandet, der er det afgørende for jeres fortsatte opholdsret, og ikke om du opfylder myndighedernes referencebeløb fremadrettet efter returen.

Din udenlandske ægtefælle bør dog holde sig fra ydelseskontoret på kommunen i videst muligt omfang. Det gælder både i gæstelandet og i Danmark efter returen. Er du arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende, er din ægtefælle dog ikke ramt af denne begrænsning.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Owusuah
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.01.2022 09:35:03

Re: SIRI på gal kurs - IGEN

Indlæg af Owusuah » 06.01.2023 22:38:17

Hej Kim.
Vi har netop her i Dec 2022 modtaget besked fra Siri , de vil gerne have flere oplysninger vedr. vores ansøgning.
Et af deres “krav” var bl.a. dokumentation for at jeg kunne forsørge os fremadrettet “så vi ikke komme til at lægge systemet til last”
Beløbet de kræver er ca 149.000 kr.
Jeg har sendt dem svar, at det mener jeg ikke de må og henvist til den mail du sendte til dem d. 4/8.
Kun til orientering ,om at de åbenbart stadig fortsætter med dette krav.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: SIRI på gal kurs - IGEN

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.01.2023 01:32:38

Tak for informationen. Så tager jeg fat i ministeriet igen om emnet.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: SIRI på gal kurs - IGEN

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.01.2023 16:04:16

Jens, det har jeg ikke hørt om.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar