Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af Moazb » 26.07.2022 13:39:32

Hej alle,

Jeg er i nødsituation.

Jeg havde ansøgt om familiesammenføring i Danmark efter EU-reglerne. Men det er blevet afvist grundet de ikke tror på noget som helst af det jeg har sendt ind. Jeg ønsker at fremhæve at jeg har boet i Sverige i over 4 år (siden 2017).

Det fremsendte var følgende:

- Pendlerkort sidste 3 mor
- Dagligforbrug via kontoudskrift sidste 6 mor
- Lejekontrakt af et værelse
- Registering hos arbetsförmedling i 2018
- Dokumentation for svensk bankkonto
- Svensk id kort

De mener at mit forbrug for meget lidt, de mener det er blot registeringer, derudover synes de at 1000 kroner i leje for at værelse er alt for lidt.

Hvad skal jeg gøre? jeg mener afgørelsen er forkert.

notsoold
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19.09.2018 12:46:06

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af notsoold » 26.07.2022 14:14:10

Dit kontoudtog for de seneste tre måneder bør vise, du har opholdt dig i Sverige mindst 4 af ugens 7 dage (51% mindst), og så skal det vise navn og beløb for hver butik. Har det gjort det? Hvis alt er i orden fra din side, skal du klage? Eller du kan tage tre måneder mere og bruge dit bankkort hver dag i Sverige.
(Og ja, 1000 kr. er ekstremt billigt i vore dage desværre).

Med venlig hilsen, Jens ÆUG
Med venlig hilsen, JH

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af Moazb » 26.07.2022 14:23:10

Det er en ven og han tager 1000 DKK, skal jeg øge lejen hos ham og bruge mit kort mere og ansøge igen?

Det er en del af deres afgørelse

"Vi har endvidere lagt vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation for, at MIG har haft et forbrug i Sverige, der må antages at være sædvanligt, hvis man har faktisk og reelt ophold i Sverige.
Vi har her lagt vægt på, at der alene ses at være forbrug i Sverige på SEK 2.065 i juni 2022, SEK 2.821 i maj 2022, SEK 2.515 i marts 2022 og SEK 841 i februar 2022. Vi har også lagt vægt på, at der alene er transaktioner i Sverige på 7 dage i april 2022, og at omkring halvdelen af transaktionerne ikke ses at være madindkøb eller lignende almindelig husholdning.
Vi har også lagt vægt på, at der ikke er fremlagt anden dokumentation for forbrug som eksempelvis kontanthævninger, som er blevet anvendt hertil."

Jeg har købt men også spist ude og købt tøj, jeg forstår ikke hvad de mener.

Jeg har også klaget til Solvit, hvad kan jeg gøre nu?

notsoold
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19.09.2018 12:46:06

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af notsoold » 26.07.2022 14:33:36

Det er jo indkøb for TO personer, der skal vises, så dit forbrug og dine indkøb er meget, meget lave.
Du skal bruge dit kort de fleste dage i tre måneder fra nu til indkøb til dig og din ægtefælle, og du skal supplere med alt hvad du kan komme i tanker om, læge, tandlæge, bio. Der må ikke være tvivl om dit ophold - og det er der, så din klage til Solvit vil ikke føre til noget.
Du skal virkelig vise dit forbrug tydeligt og først søge igen, når du er helt sikker! Husk det er to personer hele tiden.
Med venlig hilsen, Jens ÆUG
Med venlig hilsen, JH

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af Moazb » 26.07.2022 14:48:43

Men de synes også at min leje på 1000 DKK er for lidt, hvad kan jeg gøre for det?

Skal jeg få min kammerat til at øge lejen til 2500 kroner? Det vil så også være mistænksomt, altså det jo hvad de enkelte ønsker at betale eller modtage.

"Vi har lagt til grund, at MIG har været registreret som udrejst til Sverige i Det Centrale Personregister siden 22. november 2017, og at han er blevet registreret i Sverige samme dato. Dette indebærer ikke i sig selv, at MIG har etableret et reelt og faktisk ophold i Sverige, da der alene er tale om registreringer.
Side 4 af 6
Vi har lagt vægt på, at der er blevet fremlagt modstridende oplysninger om MIG boligforhold i Sverige. Vi bemærker, at det af lejekontrakten fremgår, at der er tale om en hel lejlighed på 120 kvadratmeter til en husleje på 1.000 kr. om måneden, hvorimod det efterfølgende er blevet oplyst, at han kun lejer et værelse i lejligheden. Vi finder også, at huslejen fremstår meget lav, især henset til det faktum, at el og TV er inklusive i lejen."
Senest rettet af Moazb 26.07.2022 15:02:07, rettet i alt 1 gang.

notsoold
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19.09.2018 12:46:06

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af notsoold » 26.07.2022 15:01:01

Kort sagt har du en dårlig sag lige nu. Du burde finde en reel lejlighed til leje eller fremleje, for det er svært at se det som andet end lapperier (og evt. løgn) hvis du ændrer husleje nu.
Dine indkøb modsvarer forbrug for en HALV person pr. måned! Hvis du bor sammen med en ægtefælle, forventer man et forbrug, der er ca. 4 gange højere pr. måned (kvinder skal have tøj, sko, andre produkter). SIRI kan kun tro du er alene og kun meget lidt tid i Sverige!
Næste gang du søger, SKAL det være tydeligt at du virkelig bor her. Så må det tage længere tid end du har regnet med. Du er nødt til at ændre helt på det hele!
Med venlig hilsen, JH

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af Moazb » 26.07.2022 15:04:22

Ja, men hvordan skal jeg ændre på det hele? jeg bor hos en ven og betaler den leje siden 2017?

Man må da gerne bo på et C/O addresse? Min kone køber, vi har transaktioner fra sephora og andet grej.

Det lyder meget underligt at det er ikke nok?

notsoold
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19.09.2018 12:46:06

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af notsoold » 26.07.2022 15:18:47

Hvis du ikke ændrer som foreslået, må I blive boende i Sverige! Ganske enkelt! Det er muligt, du selv mener det er ok, men ingen andre i Danmark vil opfatte jeres forbrug og husleje som troværdig!
Med venlig hilsen, JH

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af Moazb » 26.07.2022 15:22:19

Synes du at hvis jeg holder lejen som det er, men køber mere dobbelt ind de næste 3-4 måneder og søger igen, at det vil hjælpe?

notsoold
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19.09.2018 12:46:06

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af notsoold » 26.07.2022 15:28:53

Det har jeg svaret på. Der skal ændres meget kraftigt på ALT!
Med venlig hilsen, JH

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af Moazb » 26.07.2022 19:44:45

Jeg ved ik hvad jeg skal ændre drastisk, jeg har en fin værelse jeg har boet i snart 5 år.

Synes du/i at ved ændring af indkøb og måske tilmelding til fitness osv vil forstærke min sag? eller er det virkelig nødvendigt at jeg flytter til en anden lejlighed?

notsoold
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19.09.2018 12:46:06

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af notsoold » 26.07.2022 19:49:23

Jeg kan ikke svare på alle detaljer, men jeg kan se, at hvis du ikke ændrer en stor del af det, så får du igen afslag. Tag deres brev med afslag som en facitliste, og sørg for at ændre på de punkter, de nævner som grund (der står sikkert mere i brevet). Får du afslag en gang til, bliver det kun endnu sværere tredje gang.
Med venlig hilsen, JH

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af Moazb » 27.07.2022 00:10:34

Jeg har sendt en mail til udlændingenævnet, hvilket klagen skal sendes til.

Men autosvar siger at der skal betales gebyr på 900 kroner og behandlingstiden er 6 måneder???

Er der noget jeg misforstår hvad EU-regler angår? skal klagen ikke besvares hurtigst muligt?

Er det bedst man sender en ny ansøgning?

notsoold
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19.09.2018 12:46:06

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af notsoold » 27.07.2022 00:16:31

Det har jeg allerede skrevet til dig, endda meget tydeligt! Du skal ændre på det meste og bruge brevet med afslag som facitliste!
Og først derefter søge igen om nogle måneder.
Jeg har endda skrevet at den klage du har sendt ikke vil føre til noget! Får du afslag igen nu, bliver det kun sværere at overbevise SIRI i fremtiden.
Nu må jeg bede dig gemme det svar her og virkelig bruge det, for jeg må ærligt sige, jeg ikke kan blive ved med at svare dig. Så dette er afslutningen fra mig.
Med venlig hilsen, JH

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: Siri afviser min sag i Danmark om EU ophold

Indlæg af Moazb » 27.07.2022 07:54:22

Hej Jens,

Jeg takker for din tid og tålmodighed. Jeg er bare lidt stresset da jeg mener at jeg ikke har gjort noget forkert.

Jeg har sovet lidt på den melding fra Siri og er kommet frem til følgende:

1. De synes min husleje er for lav (1000 DKK)

Det kan jeg selvfølgelig ikke gøre noget ved, men det er et rum hos en bekendt og der har jeg boet i 4 år, det kan de vel hellere ikke overse? EU har vel ikke fastsat et minimums leje nogen steder?

2. De mener mine transaktioner er for lave 3000 SEK om måneden, men jeg har handlet tit, men det er små beløb, desuden blev jeg gift i Marts og mine ægtefælle kom til DK først i slutningen af April. Jeg som single har vel begrænset omkostninger, da jeg arbejder og spiser frokost på arb?

3. De mener at mine togkort er ikke godt nok, da de ikke kan se hævning af kontanter da der ikke er givet kvitteringer på benzin, men det har jeg på mail og kan fremsende faktura fra INGO, da jeg anvender Ingo benzinkort og tanker ved Ballerup benzintank. Synes i at hvis jeg kunne give en redegørelse på benzin, da det har jeg tanket og betalt. Om det vel forbedre min chancer?

4. Jeg har været arbejdsløs og fået dagpenge fra svenske a-kasse og været tilmeldt arbetsformidling i 2018, men det som om det har hellere ingen betydning, selvom det burde? hvorfor skulle jeg bo i Sverige uden grund og få dagpenge, når satserne er en del højere i DK?

Til sidst mener de at alle mine beviser er blot registeringer, men omvendt hvad har de af bevis at jeg ikke bor i Sverige?

Jeg beklager igen for at stille mange spørgsmål, men jeg ved ik hvor jeg ellers skal søge hjælp og vejledning.

Jeg undersøger også at finde en anden lejlighed i Malmø og købe noget oftere, men synes jeg aldrig har oplevet at man nægter alle dokumenter med blindt øje som i DK, hvor Sverige aldrig har stillet så mange spørgsmål, hellere ikke dengang jeg registrerede mig i 2017.

Jens, jeg håber du vil guide mig lidt hvis du har mulighed for det, på forhånd mange tak

Besvar