Så er jeg på Vej til Flensborg.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Owusuah
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.01.2022 09:35:03

Så er jeg på Vej til Flensborg.

Indlæg af Owusuah » 25.07.2022 14:53:02

Så går turen til Flensborg.
Jeg fortsætter med at drive min enekltmandsvirksomhed i Danmark og dermed forsat arbejde/betale skat i samme.
Jeg henter nøgler til den "nye" lejlighed på Onsdag.
Så langt så godt, men det kan ikke undgås at det vælter op med spørgsmål og jo mere man søger jo mere forvirret bliver man.
Så nu prøver jeg at stille spørgsmålene her.

1. Jeg skal på Bürgerbüro på Mandag og registreres. Hvilke papirer/Documenter skal medbringes og skal det være de originale?
Jeg har lejekontrakt , Wohnungsgeberstätigung(Udfyldes sammen med udlejer)
Er det her jeg skal bevise mit Forsørgelses grundlag? Bankkonto udtog og evt. årsopgørelser?

2. Så skal adresse meldes på borger.dk, det ser ret ligeud til og det sammen med at søge om "særlige sygekort"
Noget jeg skal være opmærksom på?
Jeg kan læse mig frem til ,at i tilfælde af, at man udrejser længere end 5 måneder, skal alle indregistrede køretøjer omregistreres?
Jeg har bil, motorcykel, trailer og Bådtrailer ,skal jeg pille pladerne af eller bare være hjemme igen inden de 5 måneder?
Når man flytter adresse på borger.dk ,spørger de om hvor lang en periode ,man forventer at være udrejst ,Kan de 2 ting kollidere?
Eller i forhold til SIRI?

3. Invitationen til hustruen kan vel sendes ,ret efter jeg har været på Bügerbüro?
Jeg behøver vel ikke medsende noget, jeg havde tænkt mig at "kopiere" den invitation jeg så på Facebook.
Når hun møder på den Tyske ambassade i Ghana , skal hun medbringe vielsesattest , paskopier både mit og hendes?
Og jeg får vel et eller andet stykke papir på Bürgerbüro som hun vel også skal have en kopi med af?
Ellers andet?

Jeg undskylder hvis jeg får spurgt om noget der allerede har været svaret på , men synes ,enten det er MEGET gamle emner eller at det er Sverige det meste handler om.

Jeg vil forsøge at lave en liste over, hvordan jeg kom i land når det engang sker og lægge den her og på Facebook.

Mvh og Pft

Per...

notsoold
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19.09.2018 12:46:06

Re: Så er jeg på Vej til Flensborg.

Indlæg af notsoold » 26.07.2022 13:18:55

Hej.
1. Det nævnte og dit pas
2. Det særlige sundhedskort giver dig ret til behandling i Danmark, men en læge bestemmer selv om han vil tage imod dig. Spørg din hidtidige om det er ok.
2b. Bil osv har du lov til at beholde på danske plader, så længe det meste af kørslen med dem foregår i Danmark. Det ligger der en EU-dom for. Derimod kan det være et problem med forsikringsselskabet.
3. Det er forskelligt fra ambassade til ambassade. Kontakt dem og spørg om hvad de vil se.

Når du skriver Facebook, er du med i gruppen om familiesammenføring i Tyskland under EU-regler? Der findes nemlig gode svar og erfaringer om det hele.

Med venlig hilsen, Jens ÆUG
Senest rettet af notsoold 26.07.2022 14:08:56, rettet i alt 2 gange.
Med venlig hilsen, JH

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Så er jeg på Vej til Flensborg.

Indlæg af mh1 » 26.07.2022 13:48:00

1) Jeg havde pas og lejekontrakt med. Nej, du skal ikke bevise din indkomst ved tilmelding på adressen, først når I søger opholdskort til din ægtefælle.

2) Pladerne på den/ de biler du har med må skiftes ud med tyske. Det koster ca. 100 €/ køretøj, og du skal have en TÜV, som sikkert kan laves der, hvor du skal hen for at omregistrere. Bed samtidig om en Umweltplakette, som du i mange byer skal have for at måtte køre - bøden for at ikke have den er min. 100 €. Du får den på grundlag af TÜV’en. https://www.umweltplakette.org
OBS! Du skal også have den, hvis du kører videre på danske plader.
HUSK forsikring! Dine danske gælder ikke, når bilen omregistreres.
Du skriver, at du forventer at være væk på ubestemt tid. Det koster ingen bøde at ombestemme sig og flytte hjem til DK igen.

3) Så vidt jeg husker får man bopælsattesten med, det koster vistnok et beskedent gebyr, så husk kontanter.
Og ja, når du inviterer vil det være en god idé at vedlægge kopi af bopælsattest.
Husk at krydse af for at du betaler for ophold, og at din ægtefælle bør have 300-500 € på sig i kontanter.
Selvom det egentlig ikke er påkrævet med returbillet, så reserver en billet til en eller anden ikke-EU-destination, bare den billigste, du kan finde, fx til Tyrkiet eller England.

Lidt info: https://skat.dk/data.aspx?oid=2234756
mh
Rådgiver for ÆUG

notsoold
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19.09.2018 12:46:06

Re: Så er jeg på Vej til Flensborg.

Indlæg af notsoold » 26.07.2022 14:06:49

Nej, der skal ikke omregistreres, når de bruges hovedsageligt i Danmark!

Sag C-420/15, U, dateret 31. maj 2017:
Stikord: »Præjudiciel forelæggelse – artikel 45 TEUF – arbejdskraftens frie bevægelighed – pligt til at indregistrere et køretøj tilhørende en person, der er bosiddende i Belgien, og som skal anvendes i Italien«
Et spørgsmål, der stilles ret ofte på de sociale medier er, at hvis jeg bor i f.eks. Tyskland eller Sverige og kører i min egen bil til arbejde i Danmark, må jeg så beholde mine danske nummerplader på bilen?
Samme spørgsmål er blevet forelagt Domstolen i denne sag, hvor en belgisk statsborger har fået en bøde i Belgien for at køre rundt i en bil på italienske nummerplader. En bil han selv ejer.
Domstolen svarer, at hvis bilen primært skal bruges i det land, hvor nummerpladerne hører til, kan de øvrige Medlemsstater ikke forlange omregistrering, da det vil være en hindring af arbejdskraftens fri bevægelighed. For hvis de kunne forlange omregistrering, ville der være flere lande, som konstant kunne kræve omregistrering af den samme bil, og at bilens ejer dermed i princippet skulle skifte nummerplader for hver gang bilen krydser en landegrænse. Det kunne jo blive et værre cirkus.
Link til dommen i sag C-420/15, U:
https://curia.europa.eu/juris/document/ ... d=26864746
Med venlig hilsen, JH

Owusuah
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.01.2022 09:35:03

Re: Så er jeg på Vej til Flensborg.

Indlæg af Owusuah » 27.07.2022 19:50:25

@mh
@notsoold

Tak for svarende.

Jeg er med i gruppen/erne på FB... :D

1. Super ,så er jeg klar til at gå på Bürgerbüro.

2. Jeg skriver ubestemt tid når jeg melder flytning. :P :P

Dvs. at hvis/når jeg får det særlige sundhedskort, behøver jeg ikke skal have en krankenkasse forsikring?
Hvordan i forhold til fruen, det er noget med hun kan komme under samme eller?

Jeg tror bare jeg beholder bilen på danske plader, det vigtigste er vel at dokumentere at der bliver tanket i tyskland hver dag ,for at kunne pendle til Danmark?
Og så er der stadig venner/familie der kan bruge den i danmark.
Den skal stadig have umweltplakette, så det prøver jeg også at nå mandag.



3. Så invitationen behøver ikke indeholde andet end , bopælsattesten og et kopi af mit Pas?
Når hun går på Ambassaden med invitationen ,har hun jo vielsesattesten og kopi af eget pas/billede og hvad de ellers vil have.
Vores ægteskab er registreret på borger.dk med hendes navn dog ikke CPR nummer, det har hun ikke, ville det være en fordel at sende et udskrift med derfra også?
Hun skal vel søge familiesammenførings visa og ikke besøgs visa eller?

Retur billetten kommer helt automatisk, det er faktisk billigere at bestille retur fremfor enkelt...Tro det eller ej.... :lol: :lol: :lol:

Igen tak for hjælpen.

Owusuah
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.01.2022 09:35:03

Re: Så er jeg på Vej til Flensborg.

Indlæg af Owusuah » 31.07.2022 20:10:28

@Jens P. Kloster

Tusind tak for svarende , du er et omvandrende leksikon....

Nu føler jeg mig rustet til Tysklands opholdet...

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Så er jeg på Vej til Flensborg.

Indlæg af mh1 » 01.08.2022 10:15:29

Ad Krankenkasse:

Jeg fik den nævnte S1-erklæring til mig selv (pensionist), og kunne med den melde mig gratis i en Krankenkasse - jeg valgte den med kontor nærmest ved bopæl. Derpå bad jeg igen (!) om erklæring til min mand, og fik efter aflevering af den kvittering fra Krankenkasse på at han var tilmeldt, og det ville de se, før han kunne søge om opholdskort.

Vielsesattesten skal være legaliseret af en ghanesisk myndighed og den tyske ambassade/konsulatet. Til gengæld: hvis Tyskland accepterer den, vil den højst sandsynligt også blive accepteret i DK. Derpå ved fremmøde fremviser I original og afleverer kopi (nogle steder tager de selv kopien, for sikkerheds skyld).
mh
Rådgiver for ÆUG

Owusuah
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.01.2022 09:35:03

Re: Så er jeg på Vej til Flensborg.

Indlæg af Owusuah » 02.08.2022 07:09:11

@mh

Jeg er selvstændig i danmark ,så jeg skal nok ikke bruge S1?

Jeg har tilgengæld ansøgt om særlig sygesikring , går ud fra, jeg modtager et eller andet ,på et tidpunkt, som kan medtages til Krankenkasse?

Skal jeg når den tid kommer ,at fruen skal i Krankenkasse også , bede udbetaling Danmark om en erklæring til hende ?

Vielses attesten er legaliseret i Ghana en gang , til brug for de danske myndigheder og på borger.dk er vores ægteskab registreret , men kun med hendes navn, da hun ikke har CPR nummer endnu.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Så er jeg på Vej til Flensborg.

Indlæg af mh1 » 02.08.2022 09:40:50

Jo, også som selvstændig skal du bede om S1 (før E 106).
Fra
https://stps.dk/da/eu-sygesikring/graen ... sependler/#
“ familiemedlem til en grænsependler
For at blive registreret skal dit familiemedlem, som er grænsependleren, have en E106-blanket i sit arbejdsland. Derefter skal myndighederne i dit bopælsland registrere dig som familiemedlem på blanketten. Blanketten benyttes dog ikke i Sverige, Norge, Finland og Island. Det er dit bopælsland, som afgør, om du kan blive betragtet som familiemedlem til grænsependleren.

I Danmark udstedes E106-blanketten af Udbetaling Danmark.”

E 106 er den, der nu hedder S1. Jeg bad om min skriftligt, og samtidig om en til min mand, men måtte altså bede om den til min mand en ekstra gang. Der gik ca. tre uger hver gang, før jeg fik dem.

Du kan muligvis være heldig at de tyske myndigheder accepterer den danske legalisering - dels kan de måske dansk, dels ved de fleste at DK i sådanne forhold er grundige. Ellers må vielsesattesten legaliseres igen i Tyskland. Tag originalen med, men hold godt fast på den. Giv kun kopi fra jer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Owusuah
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03.01.2022 09:35:03

Re: Så er jeg på Vej til Flensborg.

Indlæg af Owusuah » 07.08.2022 12:03:55

@mh

Det er super..

Jeg har sendt en anmodning om S1, du siger 3 uger?
Rykker man eller sidder man bare og venter?

Jeg synes ikke jeg kan se nogen steder jeg har anmodet om det særlige kort...
Men på den anden side går det åbenbart ikke ret stærkt med at opdatere oplysningerne, jeg står stadig med adressen i danmark?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Så er jeg på Vej til Flensborg.

Indlæg af mh1 » 08.08.2022 16:51:11

Nej, det hjælper ikke at rykke, medmindre der gpr længere end det, for sagen kan blive sendt tilbage til bunden i bunken, fordi der skal svares på rykkeren. Men har du den ikke indenfor tre uger, bør du rykke.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar