Ny regler krav om permanent opholdstilladelse i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Snow26
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17.05.2017 11:07:02

Ny regler krav om permanent opholdstilladelse i Sverige

Indlæg af Snow26 » 13.07.2022 09:19:35

Hej ÆUG
Jeg har spørgsmål Sverige skal indføre en ny regler om at svensk sprog kundskaber og Språk- och samhällskunskapskrav för permanent uppehållstillstånd
Dir. 2022:79.
Bliver denne her regl 100% vedtaget? og derudover hvilken konsekvenser vil dette give i forhold til min mands nuværende opholdstilladelse. Min mand har fået EU ophold som slutter 2024 juli. Og 2025 januar skal Sverige indføre nye pas regler om at man skal op til indfødsretsprøve og man skal have bestået SFi. Min mand kan nå og søge inden reglen bliver vedtaget og træder i kraft. Men hvis han ikke kan få permanent opholdstilladelse så kan han heller ikke være svensk medborger. Og min mand har ikke gået i skole i Sverige og kan ikke svensk så meget. Jeg er også blevet svensk medborger og på skatteverket har de registreret jeg er blevet svensk. Vi har også lige fået opholdstilladelse i 2 år efter svenske regler til min mand. Hvilken konsekvenser giver det at jeg er blevet svensk medborger i forhold til når min mand skal til at søge permanent opholdstilladelse? Jeg har lige kontaktet “Pressekreterare hos integrations- och migrationsminister “ han sagde reglen om at man skal kunne svensk og samhällskundskrav bliver 100% vedtaget for permanent ophold.Han kunne bare ikke fortælle mig hvornår og ind på regeringen.se står det her “Uppdraget ska redovisas senast den 22 maj 2023” betyder det så at krav om samhällskundskap og språk for permanent ophold bliver vedtaget senest 2023?

Vh
Snow26

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ny regler krav om permanent opholdstilladelse i Sverige

Indlæg af skaanebo » 13.07.2022 09:34:56

EU-reglerne er uændret og upåvirket af dette, som kun vil gælde for opholdstilladelser givet efter national svensk lovgivning.

I øvrigt er der jo snart valg til Sveriges Riksdag, så ingen kan jo forudse, hvordan situationen bliver, og hvad et politisk flertal beslutter.

notsoold
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19.09.2018 12:46:06

Re: Ny regler krav om permanent opholdstilladelse i Sverige

Indlæg af notsoold » 25.07.2022 23:45:00

Hej
At få permanent under Eu-regler er kun en formalitet, for at få det skal du og han tilsammen have kunnet klare jer økonomisk uden offentlig hjælp, dvs. på kontanthjælpsniveau, som i 2022 er 6950 SEK efter skat, husleje og evt. transport til Danmark. (Kan vises med selvangivelser/deklarationer).
Så skriver du, at du har fået svensk statsborgerskab. Det betyder, at han kan søge svensk statsborgerskab to år efter du har modtaget dit - ELLER når han har været fem år i Sverige fra sin ankomstdato - hvad der nu kommer FØRST af de to. Han behøver IKKE have permanent for at søge, da midlertidigt EU-opholdskort giver samme rettighed, så den bekymring er ikke nødvendig. Blot vigtigt ikke at søge for tidligt, blot een dag for tidligt medfører afslag og pengene er spildt.
Jeg håber, det blev lidt tydeligere. Ellers er du velkommen med yderligere spørgsmål.
Mvh Jens ÆUG
Med venlig hilsen, JH

Snow26
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17.05.2017 11:07:02

Re: Ny regler krav om permanent opholdstilladelse i Sverige

Indlæg af Snow26 » 29.08.2022 09:20:34

Hej Jens
På Migrationsverkets hjemmeside står der at man skal have permanent opholdstilladelse eller være berettet før man kan få svensk medborgerskap. Jeg har også talt med personalet de siger også at man skal have permanent opholdstilladelse før man kan søge om Svensk pas som sagt dette står på skrift også på deres hjemmeside. Derudover tror jeg daktisk ikke at de kigger på hvad jeg thener eller hvad jeg gør de kigger kun på manden som skal søge pas eller permanent ophold om han har arbejdet. De er ligeglad med mig. Min mamd har fået nu 2 år efter svensk natinale regler og jeg er blevet svensk. Nu tror jeg ikke nere at vi kan få gavn af EU retten længere efter jeg er blevet svensk. Jeg tænker mere på om min mand skal søge 2 år til ol forlængelse før han kan søge om permanent for efter de nye regler som trådt i kraft i sidste år står det her på Migrationsverketshjemmeside “” Du kan ansöka om permanent uppehållstillstånd i samband med en ansökan om förlängt uppehållstillstånd, dock tidigast efter tre år. Eftersom uppehållstillstånd beviljas för två år i taget, kan du vanligtvis ansöka om permanent uppehållstillstånd tidigast efter fyra år.””

Besvar