Vores tur

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

Vores tur

Indlæg af frihed » 24.06.2022 07:05:16

Hej alle sammen
Så er det blevet vores tur! Vi er i fuld gang med at opsige lejlighed, få godkendt orlov fra arbejde osv.
Vi har en del ting der skal ordnes så vi starter i god tid. Vi regner med at flytte til Tyskland (lidt ind i landet) ikke kun til grænsen men nærmere tæt på Bremen i en lille by. Jeg synes ikke jeg kan se mange her i forumet der er flyttet til Tyskland for nyligt, de fleste er flyttet til sverige.
Jeg har læst vejledningen "trin for trin"
Men alligevel dukker der en masse spørgsmål op.
Og de kommer løbende så sætter stor pris på jeres hjælp og hvis folk kan skrive omkring deres erfaringer af ting man skal være opmærksom på.

1. Sådan rent praktisk kan jeg tage til Tyskland og leje en lejlighed uden at registrere mig først? Vil de gerne se nogle papir på noget? Lønseddel osv?

2. Hvilke rettigheder har jeg? Kan jeg f.eks få noget sprogundervisning? Tilskud til institution?

3. Civilstandsattest skal det være fra Danmark/Tyskland?

4. Bedst at blive gift før/ efter flytning til Tyskland?

5. Når min søger visum hvad skal jeg sådan praktisk gøre udover at udfylde en blanket med invitation? Bliver jeg kontaktet af ambassaden?
6. Hvor lang kan det tage at få visum? Regner med at min mand søger fra Jordan, da han har irakisk statborgskab.

Tak på forhånd!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vores tur

Indlæg af mh1 » 25.06.2022 10:00:00

1) De fleste vil have en SCHUFA, noget ca. som den danske RKI (Ribers Kredit Information).
Den kan du skaffe dig online her: https://www.schufa.de

2) Nej. Du er EU-borger og kan bare slå dig ned, hvis du kan klare dig selv - også sprogligt. Selvom du ikke vil pendle, kan du finde brugbar info her:
https://pendlerinfo.org/pendlerinfo/dk/

3) Du skal bede Danmark om en international civilstandsattest til brug i udlandet. Se her: https://familieretshuset.dk/proevelsese ... i-udlandet

4) + 5) Uhhh, når man ikke allerede er i et EU-land og har lovligt ophold (gyldigt visum eller opholdstilladelse), skal man have et besøgsvisum for at kunne blive viet i DK, og irakiske statsborgere er i hovedgruppe 5, hvilket betyder at de "vurderes at udgøre en særlig høj risiko for ulovlig indvandring i Danmark eller andre Schengenlande, (og) hvortil der kan være udsendelsesvanskeligheder."
Derfor gælder følgende for visum til Danmark: "Hvis du er statsborger fra et land placeret i hovedgruppe 5, gælder der en særlig restriktiv praksis. Det betyder, at du som udgangspunkt kun kan få visum i ekstraordinære situationer. Fx hvis et familiemedlem, som bor i Danmark, lider af en sygdom af aktuelt livstruende karakter eller er afgået ved døden.

Desuden kan du som statsborger fra et land i denne gruppe få visum, hvis du ønsker at besøge en ægtefælle eller fast samlever i Danmark, som du tidligere har fået afslag på at blive ægtefællesammenført med på grund af, at du aldrig har været i Danmark (besøgskravet). I sådanne sager er det en forudsætning, at de øvrige betingelser for ægtefællesammenføring er opfyldt. Dog skal en økonomisk sikkerhed først dokumenteres i forbindelse med en eventuel ny ansøgning om ægtefællesammenføring."

Altså: for at din forlovede kan få visum til DK, skal I være gift først.

Din forlovede kan i stedet søge om besøgsvisum til Tyskland, som er en anelse mindre restriktiv. Hvorvidt det kan lykkes, og hvor store/små chancer for et positivt svar er, kan jeg ikke sige dig. Ansøgningsproceduren er nøjagtig den samme som for visum til DK, og du kan med fordel tage en print af den danske ansøgnings- og invitationsformular, så du kan sammenligne trin for trin med den tyske - alle rubrikker har nøjagtigt samme nummer, uanset sproget på formularen. Da du skal invitere, bør du vedlægge dokumentation for at du har tilstrækkelige midler til at have en liggende gæst, fx lønsedler. Søg helst for 90 dage, da det kan tage nogen tid at blive viet. Efter vielsen søger I straks om opholdskort, hvorefter din nu ægtefælle vil have lovligt ophold i kraft af at være din ægtefælle. Husk at få kvittering på ansøgningen, men i Bremen er sagsbehandlingstiden formodentlig ikke særlig lang, før EU-opholdskortet kommer.

6) Til DK, jf. ovenstående håbløst. Til Tyskland kan jeg ikke finde særlige oplysninger - normal tid 14 dage, men om det holder for irakiske statsborgere ved jeg ikke. Din forlovede skal til Erbil for at ansøge, der kan de nok oplyse om sagsbehandlingstid:
https://irak.diplo.de/iq-de/service/vis ... sa/1149484
mh
Rådgiver for ÆUG

frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

Re: Vores tur

Indlæg af frihed » 27.06.2022 11:00:07

Tusind tak for svar det var en stor hjælp! Jeg tænker på at tage til Iraq og blive gift. Så ved jeg at jeg skal have oversættelse vielsesattest osv. 👍
Jeg vidste ikke at man kunne søge fra Erbil. Vi har altid fået at vide at ambassaden i Irak ikke håndtere sådanne sager og vi derfor skal søge fra Jordan, Iran, Saudi Arabien eller Tyrkiet. Tak for info

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vores tur

Indlæg af mh1 » 27.06.2022 14:12:43

Den tyske side vil have ansøger til at søge fra Erbil. Det kan være, Tyskland har en repræsentation, men Danmark ikke.

Hvis I bliver gift, før visum søges, og du har fået dig tilmeldt i Tyskland (det burde du kunne få attest på på stedet), søger din ægtefælle under EU-reglerne, og bør i så fald kunne få visum på 2-3 uger.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar