Bo i Tyskland - drive virksomhed i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
WhiteBoyRick
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17.01.2022 10:33:17

Bo i Tyskland - drive virksomhed i Danmark

Indlæg af WhiteBoyRick » 08.06.2022 16:40:12

Hej,
Jeg overvejer at flytte til Tyskland i en periode, for at opnå familiesammenføring med min udenlandske kone, efter EU-reglerne.
Sagen er den, at jeg driver virksomhed i Danmark, hvilket jeg vil fortsætte med under mit ophold i Tyskland. Det er en virksomhed som kræver min fysiske tilstedeværelse, så jeg vil skulle pendle over grænsen ugentligt, hvis ikke dagligt.
Kan det give nogle udfordringer med at opfylde krav om reelt ophold i Tyskland?
På forhånd tak for svar.

Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bo i Tyskland - drive virksomhed i Danmark

Indlæg af mh1 » 10.06.2022 17:13:17

Så længe du overnatter minimum 4 ud af 7 nætter på din tyske adresse, så nej. Hvor du opholder dig om dagen er ligemeget, men hold nøje regnskab, og sørg for at indkøb af dagligvarer altovervejende sker i Tyskland og altid med betalingskort. Få dig en tysk bankkonto fx i Postbank, så du kan få et debitkort, mange supermarkeder tager kun tyske debitkort, ikke hverken tyske eller udenlandske kreditkort.

Kontantbetaling for husleje og dagligvarer er no-go, så meget som muligt skal ske gennem banken.

Tjek her for gide råd mv.: https://pendlerinfo.org/pendlerinfo/dk/
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar