familiesammenføring med barn over 21 år

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

familiesammenføring med barn over 21 år

Indlæg af Beraru » 22.05.2022 10:00:53

Hej

Jeg har læst, at det er lidt besværligt, tæt på at være umuligt, at blive tilkendt EU - ophold, når man er over 21 år gammel.
Rent konkret drejer sagen om min kones dreng, som er 22 år gammel og 3.landsborger
Han er afhængig af vores økonomisk hjælp, men hvordan kan man overbevise SIRI om dette afhængighedsforhold?
Er det nok med at sende dokumentation for bankoverførsler(sendt til kones bankkonto)?
Skal man have et skattebevis fra myndighederne i hjemlandet, at han ingen indkomst har og, hvis han har, er det ikke nok til at dække de daglige omkostninger?

Ville rigtigt gerne spørge om nogen har været igennem dette og råd modtages med åbent hjerte.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: familiesammenføring med barn over 21 år

Indlæg af skaanebo » 22.05.2022 16:21:09

Det er den unge mand, som skal bevise, at han ikke har anden økonomisk indtægt eller hjælp fra anden side. Så jeres bankoverførsler vil ikke være nok i sig selv. Han skal bevise ved bankkontoudtog fra sin egen konto, at han ikke også tjener penge ved siden af eller har anden form for økonomisk hjælp.

Og ja, årsopgørelser eller lignende vil hjælpe.

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: familiesammenføring med barn over 21 år

Indlæg af Beraru » 22.05.2022 18:17:16

skaanebo skrev:
22.05.2022 16:21:09
Det er den unge mand, som skal bevise, at han ikke har anden økonomisk indtægt eller hjælp fra anden side. Så jeres bankoverførsler vil ikke være nok i sig selv. Han skal bevise ved bankkontoudtog fra sin egen konto, at han ikke også tjener penge ved siden af eller har anden form for økonomisk hjælp.

Og ja, årsopgørelser eller lignende vil hjælpe.
Tak for svar. Han er i hjemlandet, dvs vi skal få fat i skattemyndighederne for at få udstedt nogle skattepapirer?

Hvad med hvis man har et job, men lønnen er meget lav, vil dette være nok til at SIRI kunne give afslag?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: familiesammenføring med barn over 21 år

Indlæg af skaanebo » 22.05.2022 18:44:58

Ja, hvis han har job og får løn, så vil det jo kunne medføre et afslag. Der er intet, som er sikkert i sådan et skøn. Det afhænger af rigtig mange faktorer, fx hans leveomkostninger, og hvad der ligger til grund for, at han ikke arbejder fuld tid eller kan få sig et bedre job eller en bedre løn og dermed klare sig selv, men afhænger af jeres hjælp.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: familiesammenføring med barn over 21 år

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.05.2022 19:17:19

I tråden "EU-domme forklaret, del 5", kan du finde Rahman-dommen. Den fortæller ret præcist, hvad der kan bruges som dokumentation og hvordan I skal forholde jer i en situation, som den, I står i.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: familiesammenføring med barn over 21 år

Indlæg af Beraru » 23.03.2023 19:43:26

Hej

Har brug for lidt hjælp.

SIRI kræver en del dokumentation.
For det første kræver SIRI dokumentation for, at ansøgeren(min kones barn over 21 år) har familiemæssig tilknytning til hovedpersonen(undertegnede)

Men vi har ved indgivelse af ansøgning sendt :
- hans fødselsattest, både på thai(originalen) og engelsk oversættelse
- vores vielsesattest

Dette for at bevise, at han er hendes søn og at jeg er gift med hans mor.Forstår ikke helt, hvordan vi ellers vi kan bevise den familiemæssige relation?

Da vi ansøger på grund af at han er forsørget af os, kræver SIRI dokumentation for at han har modtaget penge fra os.
Det er ikke et problem i sig selv, men thailandske banker udsteder ikke kontoudskrifter på engelsk, i hvert fald ikke hans bank.Hvis vi skal oversætte alt, er der tale om mange sider.

De kræver også dokumentation for, hvilke behov han har haft for forsørgelse, altså vand, el , internet osv.
Hvordan skal vi forholde os til det?
Han bor/har boet i min kones lejet lejlighed i Bangkok.
Der blev sendt penge til de behov, der har været.

Derudover henviser SIRI til den dato, hvor jeg indrejste til Danmark og hans indrejse til Danmark.
De beder ham om at sende kommentarer ift hvordan jeg har plejet ham i den tid, hvor vi ikke har boet sammen???
Og hvem har plejet ham i perioden.


Jeg har læst lidt forskellige domme, som ligner vores sag...Jeg har en fornemmelse af, at SIRI går lidt hårdt her...Så vidt jeg ved, afhængighedsforholdet skal være på ansøgningstidspunktet?Hvorfor har SIRI behov for at vide hvordan jeg har forsørget ham i 2014, f.eks?

Er der noget der kan hjælpe os ift forberedelse af svar?

Tak på forhånd

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: familiesammenføring med barn over 21 år

Indlæg af Beraru » 05.04.2023 23:46:34

Drengen skal tilbage til Thailand og vi søger ikke om tilbagerejsetilladelse.Han venter på svar dernede.

Er der nogle ting, vi skal være opmærksomme på, når han skal igennem paskontrollen?Altså ift, at hans visum er udløbet, men har jo ret til at forblive i Danmark, mens sagen er under behandling.
Jeg går ud fra, han bare skal vise kvitteringen for ansøgning, hvor der står alt, betjenten i paskontrollen måtte have brug for?

Besvar