Ansøge inden for 3 måneder + 1 måned

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Ansøge inden for 3 måneder + 1 måned

Indlæg af foreverever » 21.04.2022 09:59:19

Hej ÆUG,

Har tidligere fået god hjælp herindefra, så prøver lykken igen.

Min kone har midlertidig opholdstilladelse efter EU-regler i Sverige, hvor vi stadigvæk officielt har adresse. Vi er dog flyttet til et andet EU-land (ikke Danmark), hvor vi har lejet en long-term lejlighed og nu er igang med at ordne en masse forskellige praktiske ting, inden vi kan ansøge om en ny opholdstilladelse til hende i det nye EU-land.

Processen her er dog langsom, og er bange for at vi ikke kommer til at have alle dokumenter klar til at ansøge inden de 3 måneder + 1 måned (det har jeg fået at vide er maksimum grænsen for hvornår man skal ansøge) er udløbet.

Et par spørgsmål:

1. Hvis vi ikke når at have alle dokumenter klar, kan vi så ansøge med de dokumenter vi nu har og så samle resten senere? Her hvor vi er så kræver det en samtale hos immigrationsmyndighederne, men da sådan en kan tage mange måneder (i værste tilfælde ét år) at få en aftale til, så sender jeg dem bare afsted per post og på mail til de rette myndigheder.

2. Hvis vi rejser ud af landet, og rejser ind igen, nulstilles perioden så? Min kone har jo stadigvæk sit svenske opholdskort, så i teorien så ville hun jo være her lovligt hvis vi rejste ud af landet og rejste ind igen. Hvordan tolkes de regler med at man skal registrere sig hvis man har været her over 3 måneder?

Lidt en forvirrende process som jeg prøver at navigere i, så ville sætte pris på et råd eller to.

På forhånd tak.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ansøge inden for 3 måneder + 1 måned

Indlæg af mh1 » 26.04.2022 14:08:03

Hvis DU opfylder de få krav til at være vandrende arbejdstager eller selvforsørgende, har din ægtefælle ret til ophold sammen med dig, og det at søge om opholdskort er egentlig kun en formalitet. Hun skal ikke have en TILLADELSE, men et kort som bekræfter hendes ret til ophold. En ansøgning SKAL modtages og godtages, uanset hvornår den afleveres.

Hvilket land er det, som sætter sig ud over reglen
om at opholdskort skal udstedes senest 6 måneder efter ansøgnnng, og (ulovligt) gør processen så besværlig?
mh
Rådgiver for ÆUG

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Ansøge inden for 3 måneder + 1 måned

Indlæg af foreverever » 27.04.2022 08:40:01

Hej mh,

Tak for det hurtige svar. Jeg opfylder helt bestemt kravende, da jeg tjener 3-4 gange gennemsnitslønnen i landet. Så ingen problemer her.

Landet det drejer sig om er Portugal. Deres problem er at de er igang med en kæmpe omstrukturering (som faktisk ikke engang er begyndt endnu) af deres immigrationsstyrelse. Derfor går alt langsomt. Ligeledes er alt andet bureaukrati også ekstremt langsomt hernede.

Der er basically ingen realistisk chance for at vi når at få en tid hos dem inden de første 4 måneder er gået. Så jeg har planer om at sende en mail med ansøgningen til alle deres afdelinger + fysisk brev til mange af deres afdelinger, som et bevis på at vi har ansøgt. Tror du at det er nok?

Så teoretisk set, når jeg lovligt bor i Portugal og er selvforsørgende, så har min kone ret til at være i landet uanset om hun har kortet eller ej? Kortet er bare en formalitet som bekræfter hendes ophold? Så selvom der går 6-12 måneder inden vi får en aftale og hun får kortet, så opholder hun sig stadigvæk lovligt i landet?

Tak for hjælpen igen. Sætter jeg stor pris på.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ansøge inden for 3 måneder + 1 måned

Indlæg af skaanebo » 27.04.2022 08:47:13

Ja, din kone vil opholde sig lovligt i Portugal. Problemet vil være, at hun ikke kan krydse nogen landegrænser uden kortet, samt at hun kan have svært ved at skabe sig en tilværelse i Portugal, fx få job eller gå i sprogskole uden kortet.

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Ansøge inden for 3 måneder + 1 måned

Indlæg af foreverever » 27.04.2022 13:00:24

Tak for hjælpen endnu engang skaanebo.

Det glæder mig at høre at hun kan opholde sig her lovligt trods alt. Hun har stadigvæk sit svenske opholdskort efter EU regler, så med det kan hun vel godt krydse grænser? Synes at du tidligere har skrevet, at det gælder i mindst 6 måneder efter vi har meldt os ud fra Sverige. Ellers kan hun vist godt få et 'personnummer' her inden opholdstilladelsen, og med det kan hun gøre forskellige ting. Dog ikke arbejde.

Det vigtigste er for os at vide at hun befinder sig her lovligt - og så må det tage den tid det tager. Dog forhåbentlig ikke forfærdeligt længe!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ansøge inden for 3 måneder + 1 måned

Indlæg af skaanebo » 27.04.2022 15:48:50

Ja, det svenske kort vil tidligst blive inddraget efter 6 måneders fraflytning fra Sverige. Det kan bruges så længe til at rejse rundt i Schengenområdet og til at krydse grænser, men det dokumenterer jo ikke hendes ret til at arbejde i Portugal.

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Ansøge inden for 3 måneder + 1 måned

Indlæg af foreverever » 12.05.2022 14:32:34

Nej, men så må hun vente med at arbejde. I det mindste kan hun frit rejse rundt stadigvæk :-)

Besvar