FS via EU-regler til min tredjeborger kæreste og vores barn

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lilbw
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09.03.2021 11:04:48

FS via EU-regler til min tredjeborger kæreste og vores barn

Indlæg af lilbw » 17.03.2022 16:40:59

Jeg bor i Tyskland med min mand som er fra tredjeland, og vi skal være forældre til april 🙏🏻 Jeg er dansk. Vi er blevet interesseret i at finde ud af om det er muligt for min mand, at søge om dansk familiesammenføring via eu-reglerne til vores datter i stedet for til mig (ægtefællen), da vi ikke er gift på papiret. Nogen der har erfaringer med dette eller viden, og ikke råd omkring registreret ægteskab. Tak på forhånd.

Og ps. jeg planlægger at bestille pas til vores datter hurtigst muligt på den danske ambasade, men er der andet jeg skal være opmærksom på, så hun får alle hendes rettigheder som dansk statsborger selvom hun er født i udlandet? Noget jeg skal være opmærksom på når vi vender hjem til Danmark?
:mrgreen: love conquers all / put your trust in Gods hands :mrgreen:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS via EU-regler til min tredjeborger kæreste og vores barn

Indlæg af mh1 » 20.03.2022 11:04:54

Først mht. datteren: du skal være opmærksom på at når hun fødes udenfor Danmark, skal hun søge om at bevare sit danske statsborgerskab når hun fylder 21, og før hun fylder 22. Dette er særligt vigtigt, når hun sandsynligvis fødes som dobbelt statsborger, dvs. med både dit og faderens.
Der skal søges, også selvom hun ikke får faderens (afhænger af loven i hans land, og ikke af om I gør eller undlader noget) og om I evt. flytter til DK og hun vokser op der.

Dernæst: hvorfor krumspring? Når du og faderen har boet sammen ca. 18 mdr. kan I få fs på lige fod med ægtepar, forudsat at han ikke er gift med en anden.

Mht. om han kan søge fs med sit EU-barn, er jeg nødt til at søge noget mere om retspraksis, og kan ikke gøre det ordentligt i dag, da jeg ikke har min pc.
mh
Rådgiver for ÆUG

lilbw
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09.03.2021 11:04:48

Re: FS via EU-regler til min tredjeborger kæreste og vores barn

Indlæg af lilbw » 27.03.2022 11:21:50

Tak for svar mh. Så skal der sættes alarm til hendes 21. fødselsdag, da jeg forstår at det først er der man kan ansøge om bevarelse af hendes danske statsborgerskab.

Du må meget gerne undersøge det, når du har mulighed. Jeg er nemlig ikke sikker på vi er i stand til at kunne dokumentere samliv i 18 md. endnu.
:mrgreen: love conquers all / put your trust in Gods hands :mrgreen:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS via EU-regler til min tredjeborger kæreste og vores barn

Indlæg af mh1 » 04.04.2022 20:56:48

Umiddelbart har jeg desværre ikke noget godt at henvise til - den dom, jeg vagt kunne huske vil ikke være megen hjælp til, idet de tredjelandsborgere som fik fs med en mindreårig EU-borger var primære omsorgspersoner, og EU-bogerforælderene stort set fraværende i børnenes verden:

https://curia.europa.eu/juris/document/ ... id=1611403
mh
Rådgiver for ÆUG

lilbw
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09.03.2021 11:04:48

Re: FS via EU-regler til min tredjeborger kæreste og vores barn

Indlæg af lilbw » 12.05.2022 13:00:48

Tak for svar! Vores datter er kommet sikkert til verden og vi venter utålmodigt på hendes fødselsattest (der er gået en måned nu), så faderen/min forlovede, kan få hans længe ventede opholdskort her i Tyskland. Vi drømmer om at kunne tage til Danmark med det samme, men han kan jo kun være der i 90 dage, og jeg er endnu engang itvivl om hvad vi skal gøre for at få ophold til ham i Danmark. For vi er fortsat ikke gift, og han bliver jo først registreret i det tyske system om lidt - hvilket vel (?) betyder at vi ikke kan bevise eller legitimisere at vi har haft samliv siden april 2021? Ville det være hel hul i hovedet at satse på at SIRI godkender på baggrund af vores nyfødte og alt det fælles dokumentation der er omkring det, eller bør vi forsøge at få en prøvelsesattest i hus hos Familieretshuset, så vi er gift og mere sikret i en SIRI-ansøgning?

Er der i den forbindelse nogen der ved om den tyske udgave af civilstandsattest, jeg skal have fingrene i, er en såkaldt Ehefähigkeitszeugnis eller er det en vielsesattest for os begge? Det virker bare meget besværligt kontra den danske attest, så måske jeg har overset noget eller så er det igen-igen bare Tysklands stramme system. Og skal et ghanesisk civilstandsattest have apostille-påtegning til Familieretshuset - det kunne de nemlig ikke svarer på da jeg ringede.

Mvh.
:mrgreen: love conquers all / put your trust in Gods hands :mrgreen:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS via EU-regler til min tredjeborger kæreste og vores barn

Indlæg af mh1 » 13.05.2022 13:17:12

Først: Ghana er IKKE et apostilleland, så hvis noget derfra skal legaliseres er det mere omstændeligt: attesten skal først til det ghanesiske udenrigsministerium, derpå til den danske ambassade.

For bevis på civilstand skal din kæreste have et "Certificate of unmarried status", et dokument med underskrift fra ham selv og evt. forældre eller nære slægtninge, hvor de skriver under på tro og love på at han ikke er gift. Derpå skal dokumentet notarpåtegnes. Da dette er den eneste form for civilstandsbevis man kan få i Ghana, vil han formodentlig kunne få godkendt en sådan erklæring som han afgiver foran en tysk notar og får notariseret, hvis han ikke mener at kunne tage til en ghanesisk repræsentation i Tyskland.

Hvis du med hans registrering i Tyskland mener at han får opholdskort af en slags, må I kigge på hvad det tillader ham at gøre. Hvis han med det + pas kan rejse til DK, kan I evt. blive viet der, vende tilbage til den tyske bopæl og søge med vielsesattesten.

Jeres barn er et godt bevis for at I har haft et fast forhold i mindst 9 mdr. og KAN muligvis gøre at de 18 mdr. - som kun er en tommelfingerregel - kan fraviges, hvis I samtidig kan godtgøre samliv på anden vis end en officiel registrering. Det er sket at par, som har boet i lande uden velfungerende registrering, har kunnet godtgøre samliv ved fx billeder, lejekontrakter og andet.
mh
Rådgiver for ÆUG

lilbw
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09.03.2021 11:04:48

Re: FS via EU-regler til min tredjeborger kæreste og vores barn

Indlæg af lilbw » 17.05.2022 12:08:02

Det begynder at give lidt mere mening, tak mh.

Jeg ser nu at den marital status han fik lavet sidste år (som jo ikke kan bruges nu desværre) har været forbi high court og foreign affairs med underskrift fra hans familiemedlem. Så langt så godt, men skal det så også forbi den danske ambassade i Ghana og legaliseres? Og derefter en tysk notar? Eller kan det komme forbi Ghana’s ambassade i Berlin? https://ghanaemberlin.de/consular-section/attestation/ - og har attestation samme virkning som et notar?

Familieretshuset vil have at min marital status er fra Tyskland, da jeg har boet her mere end et år nu + min danske civilstandattest er forældet. Og når jeg spørger på Borgerservice henvises jeg til dette link (https://www.service.bremen.de/ehe-ehefa ... ragen-9787), som antyder at vi begge to skal ansøge om en vielsesattest her, også selvom vi vil giftes i Danmark. Så jeg kan ikke bare få udstedt en civilstandsattest?

Jeg forstår derfor heller ikke hvad du mener med at vi kan blive viet i Danmark, og først efterfølgende søge om vielsesattesten i Tyskland?


Vores advokat forsikrer os om at han er berettiget ophold på humanitært grundlag pga. vores datter som han også har forældremyndighed over. (Det lykkedes os at få i vinters). Nu er vi bare sat på stand-by af Standesamt, der utvetydigt ikke godkender hans dokumenter (fødselsattest og pas) og dermed tilbageholder hendes fødselsattest. Vi har ikke fået besked på hvordan de kan godkendes - om hans fødselsattest også skal igennem samme mølle som en marital status skal? Ved du det mh?

Tak på forhånd, alt det bedste herfra.
:mrgreen: love conquers all / put your trust in Gods hands :mrgreen:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS via EU-regler til min tredjeborger kæreste og vores barn

Indlæg af mh1 » 19.05.2022 14:10:45

Jeg tror, du blander noget sammen:

Vielsesattest får man straks EFTER at man er blevet viet, det er ikke noget man søger om.

Det man skal have FØR man kan ansøge om at blive viet er civilstands-/prøvelsesattest. Den kan man så bruge i andre lande også, når det er indenfor EU. Altså: hvis I først får en civilstands-/prøvelsesattest (marital status) fra der hvor I bor nu = Tyskland, kan den bruges til at blive viet i Danmark, hvis I gerne vil det. Jeg ville blot gøre opmærksom på, at HVIS din kommende ægtefælle har muligheden for at rejse med de dokumenter, han har, ville I kunne vælge at blive viet i DK, og dermed evt. få nogen fra din familie/vennekreds med.

Jeg ser nu, at det næppe vil være tilfældet, i og med at din forlovedes papirer ikke accepteres af de tyske myndigheder, og han således ikke vil have et tysk udstedt opholdskort at rejse med.

Jeg forstår ikke, hvordan de kan tilbageholde jeres datters fødselsattest, der er vel ingen tvivl om hvem der er forældre til hende?

Hvis den fødselsattest din mand har IKKE er behørigt legaliseret, kan det formodentlig hjælpe på ekspeditionen, hvis han får det.

"ATTESTATION /LEGALIZATION- GHANA
Public documents (such as Criminal Check Certificate, Marriage/Divorce Documents, :!: Birth/Death certificates :!: ) issued by Ghanaian authorities for use abroad must be:
Notarized by Notary Public in Ghana
Certified by Judicial Service of Ghana
Attested by the Legal and Consular Bureau of Ministry of Foreign Affairs and Regional Integration
...)."
Det skal derpå omkring Embassy of the Federal Republic of Germany, 6 Kenneth Kaunda Rd, Accra, Ghana.
mh
Rådgiver for ÆUG

lilbw
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09.03.2021 11:04:48

Re: FS via EU-regler til min tredjeborger kæreste og vores barn

Indlæg af lilbw » 19.05.2022 17:56:06

Tak mh.

Du har hel ret at jeg roder tingene sammen. Men mit spørgsmål går da stadig på hvordan jeg anskaffer mig en civilstandsattest her i Tyskland, da jeg jo nok er blevet lost in translation hos Borgerservice og endt hos en ansøgning til vielsesattest.

Vi har netop hørt fra Standesamt som henviser til at de IKKE godkender legaliserede dokumenter fra Ghana længere, og derfor selv vil stå for en verificering proces med den tyske ambassade dernede som vil tage op til 5-6 måneder og koste op til 650€. Men vi kan på nuværende tidspunkt få udstedt et midlertidigt fødselsattest til hende, hvor faderens identitet ikke er angivet. Vi håber så at Migration Office godkender det alligevel, nu hvor vi har en fælles forældremyndighedserklæring fra i vinters.

Under alle omstændigheder tyder det på at vi skal blive her lidt tid endnu, så vi kan vel egentlig snart godtgøre for et samliv på 18 måneder og behøver måske slet ikke giftes endnu.

Så er spørgsmålet bare om vi skal ventes på den anden udgave af hendes fødselsattest eller om vi kan få lavet en i Danmark, hvis det lykkedes os at få ophold til ham her, så vi kan tage til Danmark og starte SIRI processen.
:mrgreen: love conquers all / put your trust in Gods hands :mrgreen:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS via EU-regler til min tredjeborger kæreste og vores barn

Indlæg af mh1 » 20.05.2022 09:27:21

Hvis dit barn får en fødselsattest med 'fader ukendt', vil den ikke hjælpe i forhold til at få ophold til faderen. Hvis barnet er født udenfor Danmark, og der er tvivl om faderens rette identitet (ikke om, hvorvidt han er fader, men om han er den, han oplyser at være) vil Danmark næppe lave en anderledes fødselsattest, da Danmark jo heller ikke har en sikker identifikation på ham.

Det første faderen skal have på plads er en sikker, godkendt identifikation på sig selv. Derefter vil tingene kunne gå rimeligt smertefrit.

PS: I kan takke en lang række af plattenslagere for at det er svært i dag. Jeg har kendskab både til folk, som er kommet ind på falsk legitimation (fx angiveligt 16 år, synligt snarere 30), på ægte, men på mystisk vis fik såvel nyudstedt opholdskort som nyudstedt pas til at forsvinde, så de måtte have nyt, og ovenikøbet på dette pas fik visum til USA, og ifølge stemplerne benyttede det, til trods for at de bevisligt opholdt sig i Danmark i det tidsrum passet var i USA, gnidrede fotokopier, som tydeligt var stykket sammen så samme dokument angiveligt var id på 5-6 personer osv. Dem, som arbejder i Udlændingestyrelsen/SIRI har nok stakkevis af lignende og værre.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar