Praktisk vedr EU FS, flytning til Flensborg og aldersforskel etc.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LarsSB01
Indlæg: 106
Tilmeldt: 11.03.2008 13:31:38
Geografisk sted: Vejle

Praktisk vedr EU FS, flytning til Flensborg og aldersforskel etc.

Indlæg af LarsSB01 » 11.02.2022 17:21:48

Hej, jeg har forsøgt at rådgive en bekendt vedr FS ved brug af EU retten, ud fra min ret begrænsede viden om denne
Han er 79 år og kender en kvinde fra Asien på 42 år, hun har været her i DK nogle gange på turistvisum for at besøge ham, de har kendt hinanden i godt 5 år
Som udgangspunkt ønsker han FS via danske regler, men med en aldersforskel på 37 år bliver der formentlig givet afslag pga mistanke om proforma. Jeg har givet ham et link til "ny i danmark" siden vedr de krav der er
Jeg antager at denne aldersforskel ikke har væsentlig betydning, hvis de anvender EU retten om FS, er det korrekt ?
De har nu kontakt til familieretshuset for at kunne få godkendt hendes papirer således de kan blive gift
Han bor i en lejebolig her i DK og jeg mener at han skal opsige dette lejemål når de flytter til Flensborg for en periode på 6 måneder
Han vil helst beholde lejeboligen, og så evt. fremleje den, mens de flytter postadresse til Flensborg
Såvidt jeg ved bliver han nødt til at opsige lejeboligen, er det ikke korrekt ?
mvh Lars S

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Praktisk vedr EU FS, flytning til Flensborg og aldersforskel etc.

Indlæg af mh1 » 17.02.2022 22:51:00

Aldersforskellen har overhovedet ingen betydning når EU-reglerne benyttes.

Og nej, han behøver IKKE opsige lejligheden, hvis han har eller kan få lov til at fremleje den. Han må blot IKKE have den til rådighed i perioden.

Han behøver heller ikke blive boende i Flensborg i et halvt år, medmindre det passer ham bedst. Tre måneder er minimum, 4 er bedre, og 6 naturligvis endnu bedre, og hvis ægteparret i de 3/4/6 måneder sørger for at opføre sig som om de har tænkt sig at blive i ubestemt tid, dvs. finder en lejlighed, som de i princippet kan leje længere end 3/4/6 måneder, melder sig til på adressen, beder UdbetalingDanmark om at få sygesikring i Tyskland (først ham, så hende), når den er på plads søger om EU-opholdskort til hustruen, får en bankkonto, en 'Hausarzt', en tandlæge, køber tysk taletidskort (telefonabonnement er alt for dyrt, og alt for besværligt, men at anskaffe sig et tysk telefonnummer via taletidskort og benytte det er en rigtig god idé), får et bibliotekskort el.lign., går i en lokal kirke eller forening, OG naturligvis lægger hovedparten af deres indkøb i Flensborg, og køber ind med betalingskort, betaler husleje via banken (ALDRIG med kontanter og dags-dato-kvittering), så skulle manøvren gerne lykkes.

Nyttige links:
https://www.pendlerinfo.org/pendlerinfo ... nister.php
https://www.borger.dk/pension-og-efterl ... ion-flytte
mh
Rådgiver for ÆUG

LarsSB01
Indlæg: 106
Tilmeldt: 11.03.2008 13:31:38
Geografisk sted: Vejle

Re: Praktisk vedr EU FS, flytning til Flensborg og aldersforskel etc.

Indlæg af LarsSB01 » 19.02.2022 12:06:26

@mh tak for et fyldestgørende svar og links :-)
Manden var noget nervøs for at han skulle opsige lejemål om nødvendigt, så fint med muligheden om fremleje den
Er der nogle grupper på FB vedr. Flensborg og erfaringer, samt ikke mindst at finde en lejlighed der?
mvh Lars S

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Praktisk vedr EU FS, flytning til Flensborg og aldersforskel etc.

Indlæg af mh1 » 20.02.2022 12:21:36

Brug søgefunktionen oppe foroven og skriv Flensborg, så vil du se andres spørgsmål, svar og erfaringer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar