Flytte tilbage til Danmark inden svar fra SIRI

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Flytte tilbage til Danmark inden svar fra SIRI

Indlæg af sara dunja » 22.01.2022 18:42:15

Jeg bor i Sverige med min ægtefælle som nu er på processuelt ophold i Sverige da hans visum er udløbet. Vi har søgt om opholdskort hos SIRI og vil flytte tilbage til Danmark nu, dvs. inden vi har fået svar. Min mand har jo ret til at opholde sig i Danmark efter ansøgningen er indgivet (processuelt ophold, på samme grundlag han også nu opholder sig i Sverige). Han må jo ikke rejse frem og tilbage da han ikke har noget visum, men hvordan kan han komme over grænsen til Danmark sammen med mig? Har han ret til at indrejse til Danmark sammen med mig med den begrundelse at vi nu flytter? Hvad forlanger de i så fald som dokumentation når vi kører over grænsen? Er kvittering for ansøgning ved SIRI tilstrækkeligt?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte tilbage til Danmark inden svar fra SIRI

Indlæg af skaanebo » 23.01.2022 08:50:56

Du har misforstået det med processuelt ophold. Det får man kun ved ansøgning efter national lovgivning. Ved ansøgning efter EU-regler får man alle rettigheder i samme øjeblik, man har afleveret sin ansøgning, fx ret til ophold, sprogundervisning og ret til at arbejde.

Pas og kvittering fra SIRI burde være nok.

sara dunja
Indlæg: 32
Tilmeldt: 30.12.2020 13:36:07

Re: Flytte tilbage til Danmark inden svar fra SIRI

Indlæg af sara dunja » 23.01.2022 13:02:48

Tak for svar.
Kan du fortælle hvor det står sort på hvidt? I tilfælde af at vi får problemer ved grænsen, vil vi gerne kunne vise grænsekontrollen den rigtige paragraf i lovgivningen.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte tilbage til Danmark inden svar fra SIRI

Indlæg af skaanebo » 23.01.2022 13:18:52

Du kan søge efter EU's opholdsdirektiv. Du kan også læse nærmere her: https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans%C3% ... tatsborger

Besvar