Køb af bolig i DK + rejseomfang inden man søger efter EU regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AMPA
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05.01.2022 20:02:28

Køb af bolig i DK + rejseomfang inden man søger efter EU regler

Indlæg af AMPA » 05.01.2022 21:25:19

Hej

Mig og min kone bor pt i Malmø. Jeg er DK hun er udenfor EU og har fået ophold efter det Svenske regler. Vi har et barn sammen. Jeg har boet i Sverige i ca. 12 år. Vi har besluttet os at flytte til DK. Til maj måneden i år, vil vi gerne søge ophold til min kone efter EU regler.

Jeg har to smp.

Må jeg godt købe en bolig i DK nu og begynde at renovere den og gøre den klar til vores flyt til DK, selv om vi endnu ikke har søgt? Vil det påvirke vores sag når vi kommer til at søge? Har læst et indlæg fra nogen, hvor der står at SIRI ikke er glad for at man har en bolig til rådighed i DK. Den skulle vist helst lejes ud.

Hvor meget må min kone og jeg rejse uden for EU, iden vi søger og efter vi har søgt? Vores plan er at tage på ferie i 4 uger efter vi har søgt. Er det ok?
Har læst flere indlæg hvor folk anbefaler at men ikke rejser længere end en forlænget weekend 3 mndr inden man søger. Er det rigtigt?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Køb af bolig i DK + rejseomfang inden man søger efter EU regler

Indlæg af mh1 » 08.01.2022 13:06:09

Mht. bolig, så er det kun en hidtidig bolig, som man efter flytning lader stå tom og dermed til rådighed, som er et problem i forhold til at bevise en reel flytning, som man kort inden har anmeldt. Med et 12-årigt ophold i Sverige har du ikke sådanne problemer.

Mht. ferierejse ville jeg, som forholdene er nu, vente med en længere rejse til lande, hvortil man ikke selv kan køre i bil. Ellers vil en ferierejse næppe kunne have indflydelse på ansøgningen. Der hvor det kan skabe problemer er, når man endnu ikke har etableret et samliv, og ikke-EU-ægtefællen skal godtgøre at 'have sluttet sig til' EU-ægtefællen. Det er jo ikke sådan, jeres forhold er.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar