Eu ophold skal den skiftes til svensk ophold?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Snow26
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17.05.2017 11:07:02

Eu ophold skal den skiftes til svensk ophold?

Indlæg af Snow26 » 24.12.2021 23:34:17

Hej ÆUG
Jeg har et spørgsmål min mand har fået 5 år efter EU regler i Sverige. Han har næsten 3 år tilbage til at han kan søge permanent. Jeg vil søge svensk pas til mig selv om en måned og regner med at jeg bliver svensk statsborger efter 1 måned. Spørgsmålet er han fik 5 år EU efter jeg flyttet til Sverige fri bevægehedsreglen. Nu bliver jeg svensk borger bliver så hans EU ophold annulleret også skal vi søge opholdstilladelse til ham efter Svensk regler? da jeg bliver svensk og kan ikke længere gøre mig bruge af eu regler? Og kan vi flytte til dk uden problemer hvis jeg bliver svensk kan min mand få opholdstilladelse gennem Siri i dk?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Eu ophold skal den skiftes til svensk ophold?

Indlæg af skaanebo » 25.12.2021 22:41:39

Bliver du svensk, skal der ganske rigtigt søges om opholdstilladelse efter national svensk lovgivning, eftersom Sverige så ser dig som svensker og ikke som EU-borger.

Har I kun søgt efter EU-regler i sin tid og ikke også efter svenske regler? Alle, som planlægger at blive boende i Sverige i en årrække, kan jo med fordel søge efter begge regelsæt samtidigt.

Søger I videre til DK, og bevarer du også dansk statsborgerskab, altså bliver du dobbelt statsborger, så vil DK til enhver tid se dig som dansker.

Det betyder, at I i så fald skal bevise, at du opfylder kravene efter EU-regler om vandrende arbejdskraft, eller I kan vælge at søge ophold til din ægtefælle efter dansk lovgivning.

Der er altså ikke umiddelbart nogen fordel for jer, ved at du bliver svensk.

Snow26
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17.05.2017 11:07:02

Re: Eu ophold skal den skiftes til svensk ophold?

Indlæg af Snow26 » 26.12.2021 11:01:56

Hej
Har jeg forstået det rigtigt dvs min mands opholdstilladelse efter EU regler bliver annulleret lige så straks når jeg er blevet svensk statsborger? Men jeg kan altid søge gennem siri så længe jeg beviser at vi har boet reelt i Sverige og kan bevise det? Hvis jeg flytter til danmark og hvis min mand ikke kommer ? fordi der er snart gået 3 år at vi har boet sammen i Sverige. Kan han så få permanent ophold i Sverige trods af jeg er blevet svensk og flyttet fra Sverige? Skal man selv kontakte Migrationsverket og fortælle at man er blevet svensk gennem länsstyrelsen og mandens 5 års opholdstilladelse skal annulleres da han ikke opfylder EU regler længere? Fordi konen er blevet svensk

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Eu ophold skal den skiftes til svensk ophold?

Indlæg af skaanebo » 26.12.2021 14:34:44

Din mand risikerer at få problemer, hvis han vil blive i Sverige, og du flytter til DK. For det er en forudsætning, at I bevarer jeres samliv, for at han kan få opholdstilladelse i Sverige.

Besvar