Spørgsmål om min situation - flytning til Sverige, ophold til Tyrkisk ægtefælle

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AKH
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07.12.2021 20:41:02

Spørgsmål om min situation - flytning til Sverige, ophold til Tyrkisk ægtefælle

Indlæg af AKH » 07.12.2021 21:35:02

Jeg har en tyrkisk kæreste som jeg gerne vil familiesammenføres med i Danmark. Planen er, at jeg tager til Sverige og søger derfra. Vi er ikke gift endnu, men efter jeg flytter til Sverige regner jeg med at tage til Tyrkiet og blive gift med hende. Efter jeg er kommet tilbage til Sverige søger vi om opholdstilladelse til hende.

1) Giver det nogen som helst mening for os at søge opholdstilladelse gennem de svenske regler? Vi leger lidt med tanken om at blive i Sverige i 5 år så hun kan få statsborgerskab.
2) Jeg har hørt, at man kan blive bedt om at forlade Sverige, hvis man søger gennem svenske og EU regler på samme tid. Eller at det kan give andre problemer. Er det sandt, og hvad er årsagen?
3) Jeg har læst mig til, at når vi er gift, så kan hun ret nemt komme og besøge mig i Sverige, og så kan vi søge om opholdstilladelse der - uanset om vi bruger svenske eller EU regler. Er det sandt?
4) SKAL jeg have mit svenske personnummer først for at kunne ansøge om opholdstilladelse til hende i Sverige? Jeg har set flere snakke om at de søgte før de selv fik personnummer.
5) Er det nok med en 6 måneders fremlejekontrakt i Sverige for at kunne få personnummer? Jeg har opsagt min lejlighed i Danmark, kommer til at bo i Sverige 24/7, kan måske få kontrakten forlænget, og søger også jobs. Måske er det tilstrækkeligt?
6) Hvordan gør vi med helbredsforsikring? Jeg kommer måske til at arbejde remote hos et dansk firma mens jeg bor i Sverige, og jeg kan ikke helt læse mig til om hun får helbredsforsikring igennem dette på en eller anden måde.
7) Som arbejdstager i Danmark, men boende i Sverige, får jeg da helbredsforsikring gennem fx det blå EU sygesikringskort, eller i Sverige gennem min registrering i deres folkeregister?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Spørgsmål om min situation - flytning til Sverige, ophold til Tyrkisk ægtefælle

Indlæg af skaanebo » 08.12.2021 18:45:21

1) Giver det nogen som helst mening for os at søge opholdstilladelse gennem de svenske regler? Vi leger lidt med tanken om at blive i Sverige i 5 år så hun kan få statsborgerskab.

SVAR: I kan søge efter både EU-regler og svenske nationale regler, hvis I har tænkt jer at blive boende i flere år i Sverige.

2) Jeg har hørt, at man kan blive bedt om at forlade Sverige, hvis man søger gennem svenske og EU regler på samme tid. Eller at det kan give andre problemer. Er det sandt, og hvad er årsagen?

SVAR: Det er en skrøne. Man vil kun blive bedt om at forlade Sverige, hvis man alene søger efter svenske regler. Søger man efter EU-regler eller efter både EU-regler og svenske regler, så har man lovligt ophold fra samme sekund, ansøgningen efter EU-regler er indleveret.

3) Jeg har læst mig til, at når vi er gift, så kan hun ret nemt komme og besøge mig i Sverige, og så kan vi søge om opholdstilladelse der - uanset om vi bruger svenske eller EU regler. Er det sandt?

SVAR: Nej, det er kun "nemt" efter EU-regler. Efter svenske regler, skal man søge fra sit hjemland og blive boende der, indtil opholdstilladelsen er givet. Dog kan der netop søges også efter svenske regler, hvis man forinden har søgt efter EU-regler.

4) SKAL jeg have mit svenske personnummer først for at kunne ansøge om opholdstilladelse til hende i Sverige? Jeg har set flere snakke om at de søgte før de selv fik personnummer.

SVAR: Ja, det er dit eneste bevis for, at du er folkeregistreret og bor i Sverige.

5) Er det nok med en 6 måneders fremlejekontrakt i Sverige for at kunne få personnummer? Jeg har opsagt min lejlighed i Danmark, kommer til at bo i Sverige 24/7, kan måske få kontrakten forlænget, og søger også jobs. Måske er det tilstrækkeligt?

SVAR: Nej, du skal have til hensigt at blive boende i Sverige i mindst 12 måneder for at kunne blive folkeregistreret i Sverige. Hvis du kommer med en kontrakt på kun 6 måneder, skal du derfor kunne underbygge, at du faktisk har til hensigt at blive boende i længere tid, fx fordi du har fået job i Sverige og aktivt søger efter en ny bolig og fx er skrevet op hos diverse boligselskaber.

6) Hvordan gør vi med helbredsforsikring? Jeg kommer måske til at arbejde remote hos et dansk firma mens jeg bor i Sverige, og jeg kan ikke helt læse mig til om hun får helbredsforsikring igennem dette på en eller anden måde.

SVAR: ja, det bliver et problem, hvis du ikke arbejder i Sverige for en svensk arbejdsgiver. Vær også obs på, at hvis du arbejder hjemmefra i Sverige for en dansk arbejdsgiver, så bevæger du dig ind på usikker grund, hvor du og din arbejdsgiver måske skal til at betale svensk skat og svenske arbejdsgiverafgifter. Forhør dig evt. hos ØresundDirekt.

7) Som arbejdstager i Danmark, men boende i Sverige, får jeg da helbredsforsikring gennem fx det blå EU sygesikringskort, eller i Sverige gennem min registrering i deres folkeregister?

SVAR: Som dansker vil du uden videre blive omfattet af det svenske forsikringssystem, når du bosætter dig i Sverige. Dog gælder der særlige regler, hvis du blive grænsegænger og bor i Sverige, men arbejder i Danmark. Igen, forhør dig hos ØresundDirekt for de specifikke regler, der vil gælde for dig, især hvis du faktisk ikke skal krydse grænsen flere gange om ugen, men har tænkt dig at arbejde hjemmefra.

Besvar