Må svensk ambassade afvise visum-ansøgning?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Alex2500
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30.06.2021 01:59:33

Må svensk ambassade afvise visum-ansøgning?

Indlæg af Alex2500 » 01.12.2021 17:56:33

Hejsa

Jeg er en dansk statsborgere der har slået mig ned i Sverige og har fået mit personnummer. Min hustru har ansøgt om visum via EU-reglerne til Sverige via den svenske ambassade i Pakistan.

En anden bekendt har ansøgt 1 uge før mig og har fået afvist ansøgningen med begrundelsen om, at ambassaden ikke tror, at man vil vende tilbage efter ophør af visum.

Må ambassaden bruge sådan en begrundelse nu hvor en EU-borger aktiverer sin frie bevægelighed i Sverige ? Jeg har læst, at en afvisning kun kan komme hvis de tror, at der er tale om proforma ægteskab ELLER at visum-ansøger udgør en sikkerhedstrussel i landet.

Er der nogen der kan bekræfte, at det er korrekt forstået - og meget gerne henvise til kilder/lovgrundlag da jeg snart skal i korrespondance med ambassaden.

På forhånd tak !

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Må svensk ambassade afvise visum-ansøgning?

Indlæg af mh1 » 01.12.2021 19:09:31

Nej, når der søges efter EU-regler må visum ikke afvises, MEN vær opmærksom på dette:

https://polisen.se/en/the-swedish-polic ... om-sweden/
"There is an entry ban in effect for travels to Sweden from all countries except the Nordic countries, until 31 January 2022. From an EU/EEA country, a negative covid-19 test or the EU Covid Certificate is sufficient."

Coronavirusvarianter trumfer også EU-regler.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar