Jeg skal snart søge for permanent ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ravani
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29.11.2018 20:16:23

Jeg skal snart søge for permanent ophold

Indlæg af Ravani » 21.11.2021 17:50:41

Hej alle,

Jeg skal snart søge for permanent da min nuværende midligtidlig opholdstilladelse udløber lige om lidt.
Min opholdstilladelse er efter EU regler og som jeg læste reglerne, opfylder jeg de 3 største krav (at være økonomisk selvstændig, at være gift i mere end 3 år OG mindst et år i DK).
Men hvis det bliver afvist, kan man få lov til at blive i DK mens man klage over beslutningen? Eller skal man folade landet med det samme?
Fordi det giver mig muligheden for at søge for en ny opholdstilladelse efter mit job/beløbsordning.

Men fordi beløbsordning koster omkring kr. 4000 og jeg opfylder kriteriene til permanent, er jeg i tvivl om jeg skal søge for begge to samtidig eller skal vente for et svar fra SIRI først. Men hvis jeg skal forlade landet med det samme hvis jeg bliver afvist, vil jeg heslt gøre begge to samtidig.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Jeg skal snart søge for permanent ophold

Indlæg af mh1 » 21.11.2021 18:55:48

Når du har ophold efter EU-regler og opfylder de krav du nævner er der ingen som helst grund til at tro, at din ansøgning om permanent opholdskort bliver afvist. Nok er DK streng, men de følger nu altså reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ravani
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29.11.2018 20:16:23

Re: Jeg skal snart søge for permanent ophold

Indlæg af Ravani » 06.12.2021 21:07:30

Tak for svaret.
Jeg var gift i 3,5 år men nu er vi skilt.
Jeg har boet i denmark i de seneste 5 år og har arbejdet fultid i de seneste 3,5 år men fik SU i et år da jeg var i gang med min kandidat (men tror ikke det er et problem så hvidt jeg ved).
Jeg læste at de er de vigtigste krav men mindre jeg tager fejl.

Men jeg har et andet spørgsmål.
Jeg har lige kigget på OD2 blanket som de mener jeg skal udfylde.
Der står at jeg skal erklære at jeg har opholdt mig lovligt og uafbrudt i DK i de sidste 5 år OG i hele perioden har opholdt mig sammen med referencen (går ud fra referencen er min eks kone).
Jeg forstår ikke hvorfor de to point er lagt sammen?
Jeg har boet sammen med min eks i et år i DK og så boede vi ikke sammen indtil vi blev skildt, men jeg har boet i DK i de sidste 5 år lovligt og uafbrudt.
Er det et krav at man skulle har boet sammen i hele perioden?
Vedhæftede filer
Untitled.jpg
Untitled.jpg (74.34 KiB) Vist 1162 gange

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Jeg skal snart søge for permanent ophold

Indlæg af mh1 » 07.12.2021 13:18:34

Man skal blot bo i samme EU-land, så det må være korrekt at krydse af i rubrikken. 'Sammen med' er så i betydningen at I begge har boet i Danmark.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ravani
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29.11.2018 20:16:23

Re: Jeg skal snart søge for permanent ophold

Indlæg af Ravani » 07.12.2021 18:43:03

Tak for svaret.
Har det en betydning hvis min eks boede i et andet land efter skilsmisse?
Jeg er ikke sikker om hun boede i Danmark efter vi blev skilt.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Jeg skal snart søge for permanent ophold

Indlæg af mh1 » 09.12.2021 17:03:23

I vejledning til opholdsdirektivet står:
"Hvis unionsborgeren er udrejst fra værtsmedlemsstaten, inden proceduren til skilsmisse er begyndt, kan en tredjelandsstatsborger ikke bevare sin ret til ophold i værtsmedlemsstaten efter § 15, stk. 2, nr. 1.44"

Det må fortolkes således at hvis din ægtefælle IKKE udrejste før I påbegyndte skilsmissen, kan du bevare retten. Du må derfor sørge for at have klart bevis for at din eks ikke er udrejst af DK før I påbegyndte skilsmisse.

Hvis der er plads til at skrive bemærkninger, skriver du der at I er skilt pr. xx dato.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar