Ret til ansøge svensk universitet, når man har fået opholdskortet

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
FamilieHansen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08.09.2021 23:41:36

Ret til ansøge svensk universitet, når man har fået opholdskortet

Indlæg af FamilieHansen » 09.09.2021 19:57:00

Hej ÆUG,

Har indtil videre fundet rigtig gode svar herinde, tak for jeres fantastiske arbejde.

Jeg er dansk statsborger, og planlægger at benytte mig af den svenske EU-proces med min partner fra Chile. Mit spørgsmål er om hun kan ansøge om at gå på et svensk universitet på lige fod som svenske statsborger, når hun har fået opholdskortet.

På forhånd tak for hjælpen.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ret til ansøge svensk universitet, når man har fået opholdskortet

Indlæg af skaanebo » 09.09.2021 20:27:34

Ja, undervisningen er gratis, men hun vil ikke kunne modtage studiestøtte, førend hun opfylder kravene for dette.

FamilieHansen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08.09.2021 23:41:36

Re: Ret til ansøge svensk universitet, når man har fået opholdskortet

Indlæg af FamilieHansen » 11.09.2021 20:37:34

Hej skaanebo

Tusind tak for svar.

Jeg yderligere et par ekstra spørgsmål.

Behøver min partner et svensk CPR. nr. i forhold til at søge denne uddannelse?

Er det muligt at hun søger uddannelsen, eks dagen efter hun har søgt om opholdskortet (har kvittering på ansøgningen), på samme vilkår som svenske statsborger?

Hvor lang tid vil det tage mig som dansker når jeg er flyttet til Sverige med fast bopæl, at få et svensk CPR. nr. efter jeg ansøgt om dette på den svenske borgerservice?

Ca. hvor lang er behandlingstiden for min partner fra den dag hun ansøger, til udstedelsen af opholdskortet?

På forhånd tak for hjælp.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ret til ansøge svensk universitet, når man har fået opholdskortet

Indlæg af skaanebo » 11.09.2021 21:00:45

Jeg kender desværre ikke de aktuelle sagsbehandlingstider, og det kan også afhænge af, hvor I Sverige og hvilken afdeling af Migrationsverket I henvender jer til.

Der skal helt sikkert anvendes svensk personnr. for at blive optaget på en uddannelse i Sverige uden betaling.

Udstedelse af opholdskort efter EU-regler må ikke tage længere end højst 6 måneders sagsbehandlingstid.

Besvar