Familiesammenføring - Portugal

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Familiesammenføring - Portugal

Indlæg af foreverever » 07.09.2021 09:11:33

Hej ÆUG

Har fået rigtig god hjælp herinde tidligere, så prøver lige igen :-)

Sagen kort: Efter 2 år i Sverige, hvor min kone har ophold efter EU-regler, har vi besluttet os for at flytte til Portugal. Det betyder at vi selvfølgelig starter forfra og skal søge om opholdstilladelse efter EU-regler på ny. Det er så her at jeg har et par spørgsmål til.

1. Family members of EU citizens who do not have European nationality must apply for a residence card to be able to live in Portugal for more than three months. The residence card must be applied for within the 30 days following their first three months in national territory, at the offices of the SEF, after making an appointment. - står der på SEF's hjemmeside (deres svar på Migrationsverket).

Det giver rigtig god mening. Eneste issue er at SEF er under omstrukturering + det ligner at halvdelen af UK er flyttet til Portugal pga Brexit, og derfor kan tage 6-12 måneder bare at få en aftale med dem. Så selvom vi gerne vil 'apply for residency' indenfor 3 måneder + 30 dage, så ser det ikke ud til at være muligt. Hvordan stiller det os? Min kone er indrejst lovligt, men i og med at de 3 måneder + 30 dage nok udløber inden vi får søgt, så vil hun jo teoretisk set være illegal her. Kommer det til at have nogen inflydelse på hendes ansøgning om opholdskort? Og er der muligvis noget i lovgivningen som beskytter EU borgere som os i denne situation - da det ikke er vores skyld at SEF er så langt bagud.

2. Jeg tænker at EU-regler er ens uanset hvilket EU-land man flytter til. I Sverige arbejdede jeg for et dansk firma, hvilket jeg også stadigvæk vil gøre, men juridisk set kommer jeg til at have selvstændig virksomhed. Derfor tænker jeg at jeg kan søge igennem kategorien: selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder. Er der nogle krav på hvor langt man skulle kunne dokumentere sin indtægt? Fordi jeg tænker ikke at de kan bruge mine danske lønsedler og kontrakt til noget som helst - men kun vil kigge på den tid jeg har været selvstændig erhvervsdrivende?

3. Man kan fraflytte sit opholdsland i op til 6 måneder uden at miste opholdskortet. Starter de 6 måneder ligeså snart jeg melder flytning fra Sverige, og ansøger om residency i Portugal? Og er opholdskortet stadigvæk gyldigt i de 6 måneder, så vi for eksempel kan tage til Sverige eller et andet Europæisk land på ferie?

Godt nok ikke nemt at navigere i alle disse regler, så håber på et par gode råd :-)

På forhånd tak!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring - Portugal

Indlæg af skaanebo » 07.09.2021 09:41:33

Lige så snart der er søgt om opholdskort, har man lovligt ophold og alle rettigheder. Derfor er der ingen grund til at bekymre sig om, hvornår man kan få tid på et kontor, når blot I har indsendt ansøgningen. Der sker i øvrigt heller ikke noget ved at overskride fristen på tre måneder, men man kan altså først påberåbe sig sine rettigheder, når man har afleveret sin ansøgning.

De seks måneder tæller fra det øjeblik, man afregistrerer sin adresse i landet, dvs. når I melder flytning til Skatteverket i Sverige. Og ja, man kan stadig benytte opholdskortet, så længe det ikke er blevet ugyldiggjort, og det vil tidligst ske efter seks måneders fraflytning.

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Familiesammenføring - Portugal

Indlæg af foreverever » 07.09.2021 10:56:36

Tak som altid for et hurtigt svar skaanebo.

Eneste udfordring jeg ser er at man SKAL have en aftale hos SEF for at kunne aflevere dokumenterne og ansøgning om opholdstilladelse. Så det er ikke ligesom Sverige hvor man bare kan dukke op på Migrationsverket og stille sig i kø. Men så længe der ikke sker noget ved at overskride fristen, så gør det vel ikke så meget igen. Så må vi bare vente.

Jeg læste dog også følgende "Remaining in Portugal for more than 3 months without applying for the residence card may lead to a fine of between EUR 400 and EUR 1 500" - men det er selvsagt rimelig svært at ansøge indenfor 3 måneder når der ikke findes tider til det. Er det en fælles straf i EU, eller er det nogle lokale regler her i Portugal?

Og godt at vide at vi har 6 måneder til at ombestemme os og vende retur til Sverige hvis det er det vi har behov for.

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Familiesammenføring - Portugal

Indlæg af foreverever » 18.10.2021 19:35:52

Jeg vil ikke starte en ny tråd, så jeg prøver lige at spørge i min gamle tråd.

Hvilke krav er der til familiesammenføring efter EU regler? Og er kravene de samme i alle medlemslande? Det har jeg nemlig forstået på det hele.

Er der én der har et link til et sted hvor jeg kan læse alle kravene?

Har en korrespondance med en portugisisk advokat, som har sendt mig en liste med krav, hvori der blandt andet indgår straffeattest fra min kones hjemland, samt straffeattest fra det land vi bor i nu. Men jeg husker ikke at vi skulle vedhæfte hendes straffeattest da vi søgte i Sverige - derfor giver det heller ikke mening for mig at vi skal gøre det her. Men måske jeg tager helt fejl?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring - Portugal

Indlæg af mh1 » 19.10.2021 09:40:48

Portugal kræver bl.a. dette:

"... You must provide relatives’ consent to a criminal check by SEF if the relative has lived in the national territory for more than one year over the last five years."

https://ec.europa.eu/immigration/countr ... -member_en

Det forstår jeg som at man fx skal kunne vise en straffeattest for lande, man har boet i indenfor de seneste 5 år, for at spare indvandringsmyndighederne for at skulle søge oplysningerne frem selv. Det virker lidt mærkeligt at de ikke vil have en fra Sverige, når de vil have en fra hjemlandet og Portugal, men det er nok nemmest bare at give dem attesterne og ikke bryde hovedet med hvorfor.
mh
Rådgiver for ÆUG

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Familiesammenføring - Portugal

Indlæg af foreverever » 19.10.2021 10:27:23

Tak for hjælp mh. Helt enig - jeg vil også helst bare give dem alt det de har brug for. Men lige det med straffeattesten kræver at jeg skal sende min kone hjem til corona-plagede Rusland for at få fat i den attest, og det kommer helt klart ikke til at ske.

Jeg troede dog at EU reglerne var ens alle steder?

På det link du sender kan jeg læse mig frem til følgende: "Are you a non-EU citizen living in Portugal and would you like to bring your non-EU family members to live with you there? "

Så det er måske ikke henvendt til os EU borgere - men kun til ikke-EU borgere som vil have deres familier med?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring - Portugal

Indlæg af mh1 » 20.10.2021 09:23:18

Rigtigt, jeg blev sendt til en forkert side, ser det ud til.

Denne skulle være den som gælder for jeres situation, og der står IKKE noget om straffeattester:
https://www.sef.pt/en/pages/conteudo-de ... ID=22#div3

"RESIDENCE CARD
FOR A THIRD-COUNTRY NATIONAL
WHO IS A FAMILY MEMBER OF CITIZEN OF UE/EEA/SWITZERLAND
What do I need to...
The Residence Card [Cartão de Residência] is the document that formalizes the right of residence in Portugal and must be applied for by third country family members of EU/EEA/Switzerland citizens that remain in Portugal for a period exceeding three months.

The right of entry, permanence and residence in Portugal covers the citizens of the European Union (EU), of the European Economic Area (EEA), Principality of Andorra and of Switzerland, as well as their respective family members. Family members of third country nationals, who reside abroad and intend to enter Portuguese Territory, must hold a valid passport and, some times, under the European Union Legislation are required to hold a visa. Consequently, before their trip they must go to a Portuguese consular post / consular mission with a view to be informed of the necessary requirements to enter national territory.

Who may apply?
Third-Country nationals who are family members of the European Union, Iceland, Liechtenstein, Norway, Principality of Andorra and Switzerland, of the following categories:
1. Spouse; ...
What do I need to apply?
Documents and Requirements:
1. Scheduling in advance;
2. An identification document of the person you accompany or that you are regrouping with (Register Certificate, Residence Card or Identity card) [Certificado de Registo, Cartão de Residência ou Bilhete de Identidade];
3. Two passport-type photographs on a white back-ground;
4. Photocopies of all used pages of your valid and current passport;
5. Evidence of dependent family members (if applicable);

In case of married persons:
6. Full narrative birth certificate or marriage certificate. The birth or marriage certificate duly signed and stamped is valid with the apostille, under the Hague Convention of 5 October 1961 (Convention Abolishing the Requirement of Legalisation for Foreign Public Documents), according to which “Each of the Contracting States shall waive the legalisation of acts to which this Convention applies, and shall produce its effects in their territory” (see article 2);"
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar