har brug for lidt vejledning ved EU regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bokke
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09.12.2019 13:03:28

har brug for lidt vejledning ved EU regler

Indlæg af bokke » 06.08.2021 14:43:37

hejsa..

skal prøve at fatte mig i korthed...


sagen er vi har fået afslag på familiesammenføring via EU regler (bopæl i Tjekkiet) i 1 1/5 år afslaget fik vi omkring den 28/7-2021
vi har ikke (anket) afgørelsen da vi pga corona ikke har kunne bevise vi har opbygget et familieliv sammen (vi har kun brugt mit creditkort og rejsen hertil for min kones vedkommen endte med hun fik et forkert stempel i sit pas der har medvirket til afslaget....

vi er nu flyttet til Frankrig, Hvor min kone har (opholdskort frem til 2024) og vi har boet her sammen i en måneds tid...
spørgsmålet går således--->>>

Hvornår kan vi søge igen om familiesammenføring i danmark (EU regler) så hvornår kan vi tideligst søge hvis det er muligt så vi undgår at de ikke afviser denne gang med brgrundelsen om jeg ikke har opholdt mig længe nok i udlandet til jeg kunne opbygge et (ægte) familieliv...

på forhånd tak fra en skuffet borger...

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: har brug for lidt vejledning ved EU regler

Indlæg af skaanebo » 06.08.2021 21:43:10

Efter tre måneder i Frankrig. Husk at samle dokumentation for fælles og dagligt samliv.
Senest rettet af skaanebo 07.08.2021 06:12:21, rettet i alt 1 gang.

bokke
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09.12.2019 13:03:28

Re: har brug for lidt vejledning ved EU regler

Indlæg af bokke » 06.08.2021 22:04:11

ja okay....

men hvorfra har du de 3 måneder ??? er det hvad der skal til iflg. EU dommen til at opbygget eller konsolideret et forhold ? eller er det bare et bud/gæt eller bygger det på andre sager (erfaring)

ja sorry jeg spørg har ledt og ledt efter hvor det er formuleret ... jeg har også spurgt SIRI men de svare jo aldrig konkret og præsis...

men tak for svaret om ikke andet.... 3 månder overlever vi nok også lægger vi lige 7 måneder til i sagsbehandlingstid :-) oh la la så er vi jo henne i Juni næste sommer :roll:

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: har brug for lidt vejledning ved EU regler

Indlæg af skaanebo » 06.08.2021 22:09:50

Gå til forsiden af ÆUG’s hjemmeside og læs mere under menupunktet “Rådgivning”.

Efter tre måneder i Frankrig, kan I rejse til DK og begynde jeres liv i DK. Din ægtefælle kan begynde sprogundervisning i dansk eller arbejde, lige så snart der er ansøgt om opholdskort.
Senest rettet af skaanebo 07.08.2021 06:10:29, rettet i alt 1 gang.

bokke
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09.12.2019 13:03:28

Re: har brug for lidt vejledning ved EU regler

Indlæg af bokke » 06.08.2021 22:33:50

vi tør simpelhen ikke rejse til DK....

Da vi søgte fra Tjekkiet feb 2021 hvor vi har boet sammen i over 1 år så fandt de et stempel i min kones pas (udrejst af shengen) hvor hun står som udrejst af Shengen via CDG (Paris lufthavn) 10 AUG 2020 men det var en fejl da min kone fløj fra Paris til Prag og vi har simpelhen ikke været opmærksom på dette før SIRI bruger det som afslag da de siger det beviser hun er udrejst Aug 2020 altså et år siden men ikke indrejst igen....



Vi er så blevet gift i DK i januar 2021 altså i det tidsrum hvor de påstår hun ikke opholder sig i Shengen, vi har sendt telefon regninger der viser hun fortager opkald fra frakrig på den dato og igen fra Tjekkiet etc. og frem til Juli måned i år hvr vi flyttede til Paris...

Men de gider ikke svare på vores henvendlser mere da de mener sagen er lukket også er der kun tilbage at klage.... javel ja men klager vi tager det også mange måneder før den bliver behandlet og hvem ved om klage(nævnet) kommer frem til samme konklution som SIRI så er det igen bare mere tidsspild....

for de har sådan set ret det er min kones ansvar at kontrolere om hendes pas bliver stemplet korrekt !!!!! men til gengeld står der så også i EU direktiv vedr. Shengen paskontrol at en (forurettet har ret til at tilbagevise dette)

eneste positive var de skrev de anerkender vi er gidt de anerkender jeg har boet i Tjekkiet etc. men de finder det ikke rigtigt vi har boet sammen i tjekkiet pga. det (skide) stempel.... alle andre beviser er de sådan set lgieglade med, det viser bare deres eneste mål er at finde et eller andet som kan bruges som afvisning ......

vi tager ud til CDG lufthavn her på mandag og kontakter paskontrollen (immagrations politiet) for at få korrigeret dette stempel (anulleret) hvis de altså vil for hvis ikke så har vi jo bare samme problem næste gang vi søger for er står stadig hun er udrejst :-(

har du nogen kendskab til evt klagetid til afgørese ? for ligger de inden de 3 måneder vi har før vi kan søge igen er det måske værd at forsøge

mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: har brug for lidt vejledning ved EU regler

Indlæg af mh1 » 09.08.2021 11:46:51

Var I også gift ved første afslag?

Hvis ikke, har I en helt anden situation, hvor I IKKE behøver godtgøre længerevarende samliv, men blot skal godtgøre

1) DIT reelle ophold på mindst 3 mdr.
2) At din ægtefælle har 'sluttet sig til dig', hvilket vil være godtgjort ved fælles adresse og ikke mindst det franske opholdskort.
mh
Rådgiver for ÆUG

bokke
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09.12.2019 13:03:28

Re: har brug for lidt vejledning ved EU regler

Indlæg af bokke » 09.08.2021 17:57:25

Ja vi blev gift i Januar i år og søgte den 25 feb også i år (2021)

I dag fik vi annuleret de 2 stempler som SIRI har brugt som begrundelse.... de fanske myndigheder har oprettet en sag på det og de sage hvis de danske myndigheder ikke godtog denne annulering af de to stempler skulle vi få dem til at ringe så de kunne sende bevis på vi havde fortaget denne annulering samt.....

vi er ved at være godt trætte....

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: har brug for lidt vejledning ved EU regler

Indlæg af Beraru » 13.08.2021 05:25:08

skaanebo skrev:
06.08.2021 22:09:50
Din ægtefælle kan begynde sprogundervisning i dansk eller arbejde, lige så snart der er ansøgt om opholdskort.
Har reglerne ændret sig ift sprogundervisning?Jeg husker, min kone fik afslag, da de sagde, hun ikke kunne begynde undervisningen, før hun var folkeregisteret.
Og, da jeg bad om lidt vejledning fra International Citizen Service(ved ikke om det stadigvæk findes), mødte jeg en medarbejder, som var meget stolt af Danmarks fire retsforbehold og jeg kunne bare ikke blive enig med hende, overhovedet, på trods af, jeg viste hende EU Direktivet, hvor der stod, så vidt jeg kan huske, at ens rettigheder ikke er betinget af besiddelse af opholdskort eller noget i den retning.

Jeg droppede kontakten med ICS, da jeg ikke følte, de var der for at assistere udlændingerne, snarere for at signalere at de ikke er ønskede i Universets bedste land.

I hvert fald kunne min kone ikke starte i skole før hun fik sit sygesikringskort, men hun kunne sagtens tage arbejde i stedet for.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: har brug for lidt vejledning ved EU regler

Indlæg af skaanebo » 14.08.2021 22:17:42

Nej, EU-reglerne er uændret. Og de danske myndigheder har for nylig ændret praksis, så de nu efter sigende også overholder EU-lovgivningen på dette felt.

Besvar