Ansøgning om ophævelse af indrejseforbud?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MilleA
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.03.2020 08:52:11

Ansøgning om ophævelse af indrejseforbud?

Indlæg af MilleA » 02.07.2021 07:06:30

Kære alle,

Jeg bor i Berlin med min iranske mand, som siden august 2020 har haft opholdskort i Tyskland via EU-reglerne. Vi regner med at blive boende i Tyskland, indtil han har tysk statsborgerskab.
Han er tidligere afvist asylansøger i Danmark og har i den forbindelse fået et indrejseforbud til Danmark (eller Schengen, det ved jeg faktisk ikke), da han ikke udrejste af Danmark efter endt asylsag.

Jeg havde først tænkt, at man bare viste hans tyske opholdskort, hvis han blev stoppet af politiet en dag ved grænsen/i Danmark, og så var det ordnet, men en venindes sag har lige gjort mig i tvivl om, hvorvidt der er så nemt.

Skal man anmode om at få ophævet indrejseforbuddet af Danmark, eller hvordan foregår det? Er der nogen, der ved det? 😊

Jeg tænker at søge aktindsigt i hans sag og se, hvad der står i papirerne.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ansøgning om ophævelse af indrejseforbud?

Indlæg af mh1 » 04.07.2021 12:42:07

Det er en god idé at få aktindsigt, da der kan være tale om et tidsbegrænset indrejseforbud, og desuden kan være tale om et til Schengen. Hvis det er et Schengenforbud, vil det formodentlig være relativt let at få ophævet i og med at han nu har EU-opholdskort, og der formodentlig ingen særlig grund er til at opretholde forbud mod at bevæge sig i Schengenområdet. Hvis det er et 'rent' dansk indrejseforbud kan det måske være sværere at få det ophævet.
mh
Rådgiver for ÆUG

MilleA
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.03.2020 08:52:11

Re: Ansøgning om ophævelse af indrejseforbud?

Indlæg af MilleA » 15.07.2021 11:33:45

Tusind tak for svar. Det er jo et indrejseforbud, der ikke er afgivet ved dom, jeg tænker det samme som ved almindelig karantæne. Hvis vi havde ønsket at vende tilbage til Danmark, ville det af erfaring normalt bare blive "opløst" uden spørgsmål. Hmm..

Jeg har søgt aktindsigt hos Hjemrejsestyrelsen og Udlændingestyrelsen, så jeg venter på at se, hvad der står - men hvordan søger man om ophævelse af indrejseforbud?

Jeg fandt denne paragraf, § 32, stk. 7 i udlændingeloven:
"Stk. 7. Et indrejseforbud, der er meddelt en udlænding, som er omfattet af EU-reglerne, ophæves efter ansøgning, hvis den pågældendes personlige adfærd ikke længere kan anses for at udgøre en reel, umiddelbar og tilstrækkelig alvorlig trussel imod den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed. I vurderingen inddrages enhver ændring af de forhold, der begrundede udstedelsen af indrejseforbuddet. Der skal tages stilling til en ansøgning om ophævelse af indrejseforbuddet inden 6 måneder fra ansøgningens indgivelse. Uden for de tilfælde, der er nævnt i 1. pkt., kan et indrejseforbud efter stk. 1, nr. 2, eller i forbindelse med udvisning efter § 25 a, stk. 2, eller § 25 b, ophæves, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor. Herudover kan et indrejseforbud efter stk. 1, nr. 2, ophæves, hvis udlændingen har forladt landet i overensstemmelse med en fastsat udrejsefrist."

Søger man hos politiet eller Udlændingestyrelsen eller nu hos Hjemrejsestyrelsen? o.O

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ansøgning om ophævelse af indrejseforbud?

Indlæg af skaanebo » 15.07.2021 12:18:19

Myndighederne har det, der hedder vejledningspligt. Dvs., du kan spørge dem og forvente at få vejledning om, hvordan man gør.

MilleA
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.03.2020 08:52:11

Re: Ansøgning om ophævelse af indrejseforbud?

Indlæg af MilleA » 15.07.2021 12:42:57

Tak :)

Til oplysning har han netop fået aktindsigten, og der står, at han er udvist efter udlændingelovens § 25 b, stk. 2 (i august 2018), med et indrejseforbud, som gælder i 2 år.

Det står både nævnt, at han udvises af Danmark, og at indrejseforbuddet gælder for alle EU- og Schengenlande, herunder Danmark.

Besvar