ingen grænser for dokumentation

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bokke
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09.12.2019 13:03:28

ingen grænser for dokumentation

Indlæg af bokke » 17.06.2021 16:20:46

hejsa

så modtog vi lige en smøre i dag 6 punkter de gerne vil have belyst.

det ene punkt er mig lidt øv forklaring følger men først den tekst de har sendt mig....

Dokumenter der understøtter, at dit danske familiemedlem fortog enflytning af sine ejendele, møbler, inventar m.v. fra Danmark til det andet Eu-land (feks flyttefirma dok for leje af varevogn etc.

seriøst kan de bede om det ? for den har jeg ikke nogen chance for at give dem da jeg flyttede i egen bil for 1 1/2 år siden :oops:

er der slet ingen lov på dette område hvad de må bede om af ting som en borger skal bevise eller har de frit slav ???

hilsen en der er godt og grundrig træt :-/

PS:hvis en har kendskab til lidt lovtekst vedr. alt det her må du/i gerne smide et link.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: ingen grænser for dokumentation

Indlæg af skaanebo » 17.06.2021 16:24:53

De kan spørge så meget, de vil. Det er op til jer at bevise, at der er foretaget en reel flytning, fx med fotodokumentation.

Når alt kommer til alt, er det en samlet afvejning af beviserne. At der mangler en ting ud af de mange ting, de efterspørger, behøver ikke at medføre afslag.

bokke
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09.12.2019 13:03:28

Re: ingen grænser for dokumentation

Indlæg af bokke » 17.06.2021 16:31:30

seriøst er der nogen der tager foto af de kører med et flyttelæs i sin bil ???

vi lever altså et normalt liv og ikke realityprogram !!!

at de spørger må jo være et tegn på de vil have en afklaring på det de spørg om.... ellers er det jo ligegyldigt.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: ingen grænser for dokumentation

Indlæg af skaanebo » 17.06.2021 17:43:54

At de spørger skyldes, at så mange har forsøgt at snyde og ikke foretaget en reel flytning.

bokke
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09.12.2019 13:03:28

Re: ingen grænser for dokumentation

Indlæg af bokke » 17.06.2021 18:46:30

fordi du går over for rødt behøver jeg vel ikke bevise jeg ikke gjorde det....(forstår godt hvad du mener)

jeg opfatter det som ren chikane ... men fint nok vi klør på

men findes der ikke en lovtekst om hvordan disse eu regler skal forvaltes... der må jo være et reglsæt som medlemslande skal følge da det netop er EU regler ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: ingen grænser for dokumentation

Indlæg af skaanebo » 17.06.2021 20:53:46

Bevisbyrden påhviler dig, som påberåber dig at have gjort brug af retten til den frie bevægelighed i EU. Det er dig, som skal bevise, at du har boet og haft reelt ophold i en anden medlemsstat. Derfor rådgives alle, der ønsker at gøre brug af EU-retten her på forum også om, at de bør sørge for at skaffe udførlig dokumentation for deres ophold i det andet land, fx ved at foretage daglige indkøb i et supermarked og betale med et betalingskort i eget navn, sørge for at anlægge et normalt liv i det nye land med fx sports- og fritidsaktiviteter, evt. fotografere deres fælles liv i det andet land, osv. Du kan læse mere om opholdsdirektivet her:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... M%3Al33152

bokke
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09.12.2019 13:03:28

Re: ingen grænser for dokumentation

Indlæg af bokke » 18.06.2021 12:42:46

tak for link :-)

jeg kan nemt bevise jeg bor her i udlandet sammen med min kone intet problem.....

problemet er de har stillet et tåbeligt spørgsmål vedr flytte læs som jeg fortog for 1 1/2 år siden i egen bil har jeg jo ingen måde at bevise .... stupidt man skal rende rundt og lege den leg tage billeder af alt og gemme kvitteringer er der nogen af jer der bor i danmark der seriøst gør det ?

men hvis det er sådan man opnår ophold danmark ved at fake sit liv med foto og kvitteringer jamen så må vi jo begynde at gøre det.....

men igen mange tak for svar og link .-)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: ingen grænser for dokumentation

Indlæg af mh1 » 18.06.2021 14:04:49

De forlanger netop ikke at du skal sende billeder af dit flyttelæs.

De forlanger et eksempel på bevis, som kunne være at du sender regning på flytning v vognmand/ leje af flyttebil.
Du kan skrive tilbage og oplyse, at du af sparehensyn flyttede med din egen bil, og derpå sende et antal billeder af den og fra jeres nuværende bolig, som formodentlig vil godtgøre at det var muligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar