Hjælp til procedure - fra Myanmar til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kasparr
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30.05.2021 05:55:39

Hjælp til procedure - fra Myanmar til Danmark

Indlæg af Kasparr » 30.05.2021 06:20:10

Hejsa.

Jeg har forsøgt at finde så meget info fra dette Forum som jeg kunne, men føler stadig jeg ikke helt forstår de forskellige processer der skal til for at kunne komme under EU reglerne for famile sammenføring.

Lidt baggrund: jeg har arbejdet i udlandet med humanitær- og udviklingarbejde i næsten 10 år hvor jeg ikke har haft adresse i Danmark. Min kone, som er fra Myanmar, har været godt i lidt over 5 år og ægteskabet er registreret hjemme i Danmark. Vi har en 3 årlig datter med dansk pas og en ny på vej snart. De sidste par år har vi arbejdet i Myanmar men et i øjeblikket i Thailand pga. uroligheder i Myanmar og for at have adgang til et fungerende sundhedsvæsen.

Jeg arbejder for en humanitær organisation med hovedkvarter i England og kan arbejde online fra hvor som helst i øjeblikket. Vi tænker på at tage hjem til Danmark nu og jeg kan se at livet ville være en del nemmere hvis vi kunne blive familiesammenført under EU regler.

Mine spørgsmål er så: kan vi rejse til Europa hvis min kone får et turist visum, og derefter bare leje en lejlighed i er EU land i 3 måneders tid hvis jeg arbejder online og det ældste barn kommer i børnehave - og derefter rejse til Danmark og starte (EU) familiesammenføring? Og, jeg kan læse at min kone skal ansøge om opholdskort i det EU land vi vælger - kan hun gøre det selv om vi bare er kommet ind på turist visa ? Jeg tænker hvad hvis de myndigheder siger nej og vi bliver nødt til at forlade Schengen området før de 3 måneder.

Ville være super hjælpsomt hvis der var nogle af jer der kunne give mig lidt råd omkring processen eller min forståelse af dem.

1000 tak og undskyld hvis jeg double poster
Kaspar

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hjælp til procedure - fra Myanmar til Danmark

Indlæg af skaanebo » 30.05.2021 13:53:05

Ja, det kan I gøre. Det er ikke særlig svært, når bare du som dansker sørger for at blive folkeregistreret.

Kasparr
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30.05.2021 05:55:39

Re: Hjælp til procedure - fra Myanmar til Danmark

Indlæg af Kasparr » 31.05.2021 03:29:14

1000 tak for svaret skaanebo - det lyder godt.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til procedure - fra Myanmar til Danmark

Indlæg af mh1 » 01.06.2021 11:57:49

Tjek vejledningen her:

https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne

Og kig på Boardindeks -> Ophold efter EU-regler -> de mange andres spørgsmål.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar