Kan man søge OT i DK fra Sverige efter EU reglerne?
Kan man søge OT i DK fra Sverige efter EU reglerne?
Hej alle
Jeg skal flytte til Sverige og planen er når min kone har fået OT i Sverige, vil vi søge OT til hende i DK via EU reglerne fordi jeg ikke vil have min kone skal rejse tilbage til sit hjemland hvis vi får et afslag i DK.
Mit spørgsmål er når en gang hun får OT i Sverige kan vi søge fra Sverige og blive boende på vores svenske adresse indtil hun har fået OT i DK?
Tak på forhånd
Jeg skal flytte til Sverige og planen er når min kone har fået OT i Sverige, vil vi søge OT til hende i DK via EU reglerne fordi jeg ikke vil have min kone skal rejse tilbage til sit hjemland hvis vi får et afslag i DK.
Mit spørgsmål er når en gang hun får OT i Sverige kan vi søge fra Sverige og blive boende på vores svenske adresse indtil hun har fået OT i DK?
Tak på forhånd
Tidligere var det sådan, at man fik et halvt år til at flytte fra udlandet til Danmark, når man fik sin opholdstilladelse - det seneste, jeg har hørt, er, at man nu har skærpet tidsfristen til blot en måned.
Der kan også være forskel på, om man indgiver ansøgning fra udlandet via fx det danske konsulat i Malmö, eller om man flytter til DK og først efterfølgende indgiver ansøgning til statsforvaltning eller Udlændingeservice
Uanset hvilken måde man gør det på, skal man nok være forberedt på at have bolig klar i DK
Der kan også være forskel på, om man indgiver ansøgning fra udlandet via fx det danske konsulat i Malmö, eller om man flytter til DK og først efterfølgende indgiver ansøgning til statsforvaltning eller Udlændingeservice
Uanset hvilken måde man gør det på, skal man nok være forberedt på at have bolig klar i DK
Tak for hjælpen skaanebo.
Det skriver Berlingske.dk også i aften under link:
http://www.berlingske.dk/article/200811 ... 811140410/
Det skriver Berlingske.dk også i aften under link:
http://www.berlingske.dk/article/200811 ... 811140410/
Jersild Live
Birthe Rønn Hornbech
Var Gæst i Jersild Live, I aftes.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/11/14/194748.htm
Var Gæst i Jersild Live, I aftes.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/11/14/194748.htm
En måned til at finde passende bolig efter man har fået FS til Danmark er vel umulig for det fleste, selvom jeg er klar over at kravet ikke er det samme, som hvis man søger FS efter de nationale regler i DK.
Er det en del af den sidste stramning af aftalen om "en rimelig og fair udlændingepolitik"?
Vil det ikke være en hindring for arbejdskraftens frie bevægelighed?
Er det en del af den sidste stramning af aftalen om "en rimelig og fair udlændingepolitik"?
Vil det ikke være en hindring for arbejdskraftens frie bevægelighed?
stonie
-
fundiver199
Re: Kan man søge OT i DK fra Sverige efter EU reglerne?
Men det er der jo heller ingen grund til at frygte, at hun får, da familiesammenføring efter EU-reglerne netop er et retskrav og ikke noget, som er underlagt en skønsmæssig afgørelse a`la f.eks. det danske tilknytningskrav.kajo21 skrev:Hej alle
Har man boet i et andet EU-land og kan man dokumentere dette, så har man ret til at tage sin familie med sig, når man senere flytter tilbage til Danmark. Mere kompliceret er det altså ikke. Og selvom jeg godt kan forstå, at folk kan føle sig angste og usikre p.g.a. de politiske vinde, der blæser i Danmark, samt den megen "støj", der udsendes, så er der efter min bedste overbevisning ikke nogen grund til denne usikkerhed.
Det er selvfølgelig udmærket, hvis man kan søge og dermed få opholdskortet til sin ægtefælle på plads, allerede inden man flytter. Men i virkeligheden er hele ånden i princippet om fri bevægelighed, at man skal kunne flytte øjeblikkeligt for at tiltræde en ny stilling, man har fået i et andet EU-land. Og så først BAGEFTER ordne den formalitet, som det er at få udstedt et opholdskort til sin ægtefælle og sine børn, hvis disse ikke er EU-statsborgere.
Som jeg ser det er der derfor intet som helst i vejen for at finde den bolig i Danmark, som man gerne vil bo i, inden man søger. Opholdstilladelsen til ægtefællen er således ikke det første eller det vigtigste, der skal være på plads, når man som EU-borger flytter fra det ene EU-land til det andet. Bolig og job er faktisk mere væsentlige at have på plads, inden man flytter.
Kun hvis ens ægtefælle allerede har et job i f.eks. Sverige, vil der være en pointe i at få opholdstilladelsen på plads, inden man flytter. For har man ikke det, vil man blive udsat for et indtægtstab i det periode, hvor ens ægtefælle hverken må arbejde i Sverige eller Danmark, fordi man bor i Danmark men endnu ikke har fået opholdskortet på plads.
stonie, jeg er ikke så sikker på, om denne "tidsfrist" reelt betyder noget som helst.
Hvis du først har fået bevilget familiesammenføring i henhold til EU-retten, er det jo ikke sådan, at man mister den ret, blot fordi man ikke flytter til Danmark inden for en måned.
Hvis Udlændingeservice ønsker at være så mindst serviceminded, som man kan slippe af sted med, kan de jo højest kræve, at man søger igen, efter at man er flyttet til Danmark, og så kender man jo resultatet på forhånd, fordi ansøgningen jo allerede er blevet bevilget en gang tidligere. Men Udlændingeservice kan naturligvis trække tiden yderligere 6 måneder, hvor ens ægtefælle så ikke kan arbejde i Danmark. En sådan fremgangsmåde vil dog helt sikkert give negativ omtale i pressen af Udlændingeservice, så mon ikke de godt selv kan regne ud, at man ikke kan behandle folk på den måde!?
Hvis du først har fået bevilget familiesammenføring i henhold til EU-retten, er det jo ikke sådan, at man mister den ret, blot fordi man ikke flytter til Danmark inden for en måned.
Hvis Udlændingeservice ønsker at være så mindst serviceminded, som man kan slippe af sted med, kan de jo højest kræve, at man søger igen, efter at man er flyttet til Danmark, og så kender man jo resultatet på forhånd, fordi ansøgningen jo allerede er blevet bevilget en gang tidligere. Men Udlændingeservice kan naturligvis trække tiden yderligere 6 måneder, hvor ens ægtefælle så ikke kan arbejde i Danmark. En sådan fremgangsmåde vil dog helt sikkert give negativ omtale i pressen af Udlændingeservice, så mon ikke de godt selv kan regne ud, at man ikke kan behandle folk på den måde!?
-
charlotte25
- Geografisk sted: Malmø/Tyrkiet
Vende tilbage til DK
Hej! Vi har fået opholdstilladelse efter eu reglerne, og har søgt fra Sverige til Danmark. Det er stadig 6 måneder man har, fra opholdstilladelsen er givet til man skal have bolig osv i Danmark.
Min mand fik opholdstilladelse 5 september, og vi flytter til DK i december. De siger også når man ringer til udlændinge service at det er 6 måneder man har!
Min mand fik opholdstilladelse 5 september, og vi flytter til DK i december. De siger også når man ringer til udlændinge service at det er 6 måneder man har!
-
charlotte25
- Geografisk sted: Malmø/Tyrkiet
Takker Skaanebo.. Vi er også rigtig glade for at kunne bo i Danmark nu
Vi har boet i Sverige i 2 år, men kan nu se at vi kunne have søgt om opholdstilladelse efter eu reglerne i starten af sidste år. Men når man bliver fejl informeret, så må man jo vente til man selv finder ud af at det er noget møg de siger i udlændinge service.! Så ja nu er der kun 3 uger til vi flytter til DK. Håber at der er andre der er lige heldige..
hej charlotte
Hej Charlotte. Tillykke med opholdstilladelsen til din mand. Må jeg lige spørge- Hvornår indgav i ansøgningen? og hvor længe ventede i indtil afgørelsen faldt? Har du også haft arbejdet i sverige og hvor længe?
Min tyrkiske mand og jeg venter meget spændt på at høre fra US. Vi har ventet i over 2 måneder nu uden noget kvitteringsbrev og har kun de oplysninger som det har lykkedes mig at få ud af medarbejderne på us over telefonen. Mvh Sandra
Min tyrkiske mand og jeg venter meget spændt på at høre fra US. Vi har ventet i over 2 måneder nu uden noget kvitteringsbrev og har kun de oplysninger som det har lykkedes mig at få ud af medarbejderne på us over telefonen. Mvh Sandra