Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

AndreD
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15.04.2021 21:28:46

Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af AndreD » 15.04.2021 21:49:03

Hej alle :)

Jeg har boet i DK i 15 år og har permanentopholdstilladelse (som EU-borger). Jeg er 36 år og har fast job. Jeg ejer en lejlighed.
Min kæreste er fra Filippinerne og arbejder pt i Singapore. Han er 38 år og er senior manager i mediebranchen.
Vi har været sammen i 2 år, men aldrig boet sammen. Pga af corona-pandemi, har vi kun set hinanden en gang det sidste år, men forrige år rejste vi meget frem og tilbage. Vi har desværre været forhindret i at se hinanden pga rejserestriktioner.

Lad os sige, vi bliver gift i Danmark i den nærmeste fremtid.

Optimalt, vil jeg jo gå efter ægtefællesammenføring efter danske regler, da det er jo her jeg arbejder og har lejlighed.
Men er det overhovedet realistisk, eller anbefaler I at vælge via EU-regler?
Hvad er den sikreste proces for en som EU-borger med en tredjelandspartner, som ikke har boet sammen før?

Tusind tak på forhånd for jeres vejledning

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af skaanebo » 16.04.2021 06:49:27

Når du ikke er dansker, men netop EU-borger, er det jo ret ligetil at benytte sig af EU-regler, når blot I sørger for at gifte jer, inden der søges om opholdskort til din ægtefælle.

AndreD
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15.04.2021 21:28:46

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af AndreD » 16.04.2021 13:02:34

Tak for dit svar!

Betyder det, at jeg ikke engang behøver at flytte til et andet EU-land og bor der i mindst 3 måneder med min partner?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af skaanebo » 16.04.2021 13:16:55

Ja, for du bor jo allerede i et andet EU-land (Danmark), end det land hvor du er statsborger.

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af Beraru » 05.05.2021 01:36:56

AndreD skrev:
15.04.2021 21:49:03
Hej alle :)

Jeg har boet i DK i 15 år og har permanentopholdstilladelse (som EU-borger). Jeg er 36 år og har fast job. Jeg ejer en lejlighed.
Min kæreste er fra Filippinerne og arbejder pt i Singapore. Han er 38 år og er senior manager i mediebranchen.
Vi har været sammen i 2 år, men aldrig boet sammen. Pga af corona-pandemi, har vi kun set hinanden en gang det sidste år, men forrige år rejste vi meget frem og tilbage. Vi har desværre været forhindret i at se hinanden pga rejserestriktioner.

Lad os sige, vi bliver gift i Danmark i den nærmeste fremtid.

Optimalt, vil jeg jo gå efter ægtefællesammenføring efter danske regler, da det er jo her jeg arbejder og har lejlighed.
Men er det overhovedet realistisk, eller anbefaler I at vælge via EU-regler?
Hvad er den sikreste proces for en som EU-borger med en tredjelandspartner, som ikke har boet sammen før?

Tusind tak på forhånd for jeres vejledning
Du kan ikke søge efter danske regler, men det er faktisk ligegyldigt og endda bedre.Proceduren er mere lempelig og kravene ikke så mange for EU borgere, som gifter sig med 3.landsborger(I stedet for at blive kaldt non-EU, bliver man kaldt 3.landsborger, det siger noget om Danmark, men lad os ikke gå den vej...)

Jeg tror kun ifm ansøgning om permanent ophold, er man stillet bedre, hvis man søger efter danske regler, men det kan være, jeg tager fejl og det heller ikke relevan for jer i nuværende tidspunkt.

Det, du/I skal gøre : find frem til nogle billeder af jer sammen, tag kopi af visum stickers, noget, som beviser, at I har mødt hinanden fysisk.

Derefter, få ham på besøg i Danmark, som tourist.Dagen efter, eller når I har fået styr på dokumentationen ift ægteskab, en hurtig tur på Rådhuset, hvor I bliver gift og, efter modtagelse af jeres vielsesbevis, sammen med de andre dokumenter, ansøg om ophold efter EU regler.
Du/I vil måske blive indkaldt til et møde, da Statsforvaltningen nok vil mene det er et proforma ægteskab.Ja, det er grænseoverskridende og jeg synes, lidt af en xenofobisk officiel tilgang, men tag det roligt.
Hvis der bliver indkaldt møde, vil I blive separeret.Hver i et rum, hvor der bliver stillet generelle spørgsmål indtil jeres forhold, men det burde ikke være et problem, hvis forholdet er ægte.

Det skal nok gå.

PS.Jeg har stået i den samme situaton som dig.Ansøgt i juli måned, indkaldt til møde efter cirka halvanden måned, modtaget bevis for registrering kort tid efter,I alt, tog det cirka 2 måneder.

Saranatalie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 03.03.2021 05:04:58

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af Saranatalie » 05.05.2021 10:48:29

Hvis man er EU borger i dk, gaelder de samme regler for EU - retten for non - EU partner i danmark som i andre Eu lande? Altsaa man kan faa fem aars ophold til sin partner, og derefter soege permanent ophold og statsborgerskab?

Mvh

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af skaanebo » 05.05.2021 10:55:11

Hvis du med EU-borger mener, at du har statsborgerskab i et andet EU-land end netop Danmark, så er svaret ja. Hvis man fx har østrigsk statsborgerskab, kan man søge efter EU-retten, hvis man bor i Danmark og ønsker at bo sammen med sin familie i Danmark.

De samme EU-regler gælder i hele EU + EØS-området.

Saranatalie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 03.03.2021 05:04:58

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af Saranatalie » 05.05.2021 11:04:17

Dvs. Hvis jeg har dobbeltstatsborgerskab, i dk og i et andet eu land, saa kan jeg flytte til danmark som eu borger sammen med min partner/aegtefaelle og saa soege efter eu reglen om at leve sammen og saa faar de fem aars ophold og derefter kan de faa permanent ophold og blive dansk statsborger? Altsaa alle de nationale krav sidestilles?
Mvh

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af skaanebo » 05.05.2021 11:17:57

Hvis du er dansker, ser DK dig som dansker, uanset om du også er statsborger i et andet land.

Saranatalie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 03.03.2021 05:04:58

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af Saranatalie » 05.05.2021 11:23:24

Whaaaat. Det vil sige at hvis jeg har et andet EU statsborgerskab udover det danske, saa kan jeg og min partner stadig ikke benytte os af EU retten i Dk kun fordi jeg ogsaa er dansker??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af skaanebo » 05.05.2021 11:42:17

Ja, du vil ikke være EU-borger i danske myndigheders øjne, fordi du har dansk statsborgerskab. En dansk statsborger vil til enhver tid blive behandlet efter reglerne for danske statsborgere, uanset om man også har et andet lands statsborgerskab.

Hvis du som dansk statsborger ønsker at gøre brug af EU-retten, skal du først bevæge dig over en landegrænse i EU og benytte dig af reglerne om den frie bevægelighed.

Saranatalie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 03.03.2021 05:04:58

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af Saranatalie » 05.05.2021 12:14:21

Hej igen. Mange tak for svar.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af mh1 » 05.05.2021 14:08:02

OG, hvis du faktisk har dobbelt statsborgerskab vil BEGGE dine lande se dig udelukkende som deres egen statsborger, så du skal vælge et tredje EU-land for at kunne bruge EU-reglerne. Det er ikke kun DK som ser sådan på det.
mh
Rådgiver for ÆUG

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af mfewk » 06.05.2021 11:20:57

mh skrev:
05.05.2021 14:08:02
OG, hvis du faktisk har dobbelt statsborgerskab vil BEGGE dine lande se dig udelukkende som deres egen statsborger, så du skal vælge et tredje EU-land for at kunne bruge EU-reglerne. Det er ikke kun DK som ser sådan på det.
Ikke korrekt mh.

Dansk statsborger bor i Sverige med ikke EU-ægtefælle. Dansker får svensk statsborgerskab og er nu statsborger i begge land. Dansker/svensker med ikke EU-ægtefælle kan godt flytte til Danmark og anvende EU-reglerne.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?

Indlæg af mh1 » 06.05.2021 11:37:29

Ja, fordi danskeren har opholdt sig i et andet EU-land end Danmark, nemlig Sverige.

Men en dansk-svensker, som altid KUN har boet i Sverige kan ikke bruge sit danske statsborgerskab til at aktivere EU-reglerne, og hvis de kun har boet i DK, ej heller bruge det svenske til noget i den forbindelse. Det kræver at man flytter land.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar