Kan man det????

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fibermanden
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04.01.2014 17:31:25

Kan man det????

Indlæg af Fibermanden » 20.03.2021 00:43:42

Hej

Jeg er dansk statsborger og er gift med min marokkanske kone på tolvte år. Hun har bestået modul 3 i sprog prøve for mange år siden, gået på ibc HTX og er nu uddannet sygeplejeske. Vi har 2 børn sammen som er født og opvokset her i Danmark og er danske statsborgere. Hun har fået sin imidlertidig opholdstilladelse forlænget flere gange.

Så er mit spørgsmål. Kan vi søge permanent opholdstilladelse til hende efter EU reglerne?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan man det????

Indlæg af mh1 » 20.03.2021 15:10:26

Det kan I kun, hvis I først flytter til et andet EU-land i mindst tre måneder. Derved vil hendes danske opholdstilladelse bortfalde, men hun vil kunne søge om et EU-opholdskort, og når I flytter tilbage til DK vil hun kunne søge om et dansk EU-opholdskort og efter 5 år søge om et permanent, som sidestilles med dansk permanent opholdstilladelse. Det er altså en langsigtet projekt.

Hvad forhindrer at hun kan få dansk permanent opholdstilladelse? Og er det noget, som samtidig indgår i kravene for at få dansk statsborgerskab? De sidste krav stilles jo, selvom hun har permanent opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Fibermanden
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04.01.2014 17:31:25

Re: Kan man det????

Indlæg af Fibermanden » 23.03.2021 00:43:39

Hej.

Hun har desværre ikke haft arbejde i 3,4 år

Meningen var at vi skulle have søgt når hun var færdig med at studere til sygeplejeske. Men det blev ændret undervejs så man ikke kunne bruge sin studie tid men skulle have et fuldtids arbejde i stedet. Derfor har hun stadig imidlertid opholds tilladelse.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan man det????

Indlæg af mh1 » 23.03.2021 12:08:20

I så fald vil jeg råde til at blive og holde sig i arbejde - den anden manøvre vil koste mindst 5 år og tre måneder, jo.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar