Stedbørn, der fylder 21 år, inden de opnår permanent opholdsret

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MilleA
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.03.2020 08:52:11

Stedbørn, der fylder 21 år, inden de opnår permanent opholdsret

Indlæg af MilleA » 13.02.2021 12:22:37

Kære jer!

Håber, I kan oplyse mig lidt om, hvad der sker med stedbørn, når de fylder 21 år!

Den danske borger flytter til Tyskland med sin kone og sin 17-årige stedsøn, og kone og stedsøn får opholdsret.
Efter 6 måneder, når stedsønnen er 18 år, flytter de til DK, og kone og stedsøn får dansk opholdskort.

Stedsønnen fylder 21 år, inden han når at kunne søge om permanent opholdsret.
Jeg har fundet lidt halve informationer i EU-direktiver om, at hvis stedsønnen fortsætter sin uddannelse, så kan han få lov til at færdiggøre den (og hvis den er lang, så har han mulighed for at søge om permanent opholdsret i mellemtiden).
Eller er der andre muligheder for, at han kan blive?
Hvis han fx er arbejdstagende eller fx afslutter en HF som 20-årig, og først som 21-årig kan søge ind på et studie, hvad så? Som jeg forstår det, så kan han også blive, hvis unionsborgeren stadigvæk forsøger stedsønnen, men forhåbentligt er stedsønnen jo selvstændig som 21-årig - og i DK er uddannelse jo gratis og behøvedes ikke at blive understøttet? Eller kan man give ham 3000 kr. i supplement til SU'en hver måned, og han så lader være med at arbejde?

Jeg kunne ikke finde noget i EU-direktivet 2004/38 om det...

Besvar