Svensker i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tonie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12.01.2021 14:26:50

Svensker i Danmark

Indlæg af tonie » 12.01.2021 15:12:42

Hej Alle,

Jeg har været i kontakt med Familieretshuset og føler at jeg har flere spørgsmål efter samtalen en før.. Hun kunne ikke svare på nogle spørgsmål og hendes anbefalinger var ikke helt brugbare. Hun lovede at hun ville undersøge og vende tilbage i morgen med information. Dog håber jeg på at jeg kan få hjælp her.

Baggrund:

Jeg er svensk, 39 år og har boet (og arbejdet) i Danmark siden 2010. For to år siden, fandt jeg kærligheden i Vietnam.
Hun er fillipiner, 29 år og er lige pt i Danmark på besøg hos mig.

Jeg havde håbet på at vi kunne giftes og sammenføres under EU reglerne. Men det virker være svært at gennemskue hvad som er hvad. Mit mål er at undgå de danske regler og eventuelle store pengebeløb.

På familieretshuset.dk står det:
Hvis kun den ene af jer er dansk/nordisk statsborger eller har opholdstilladelse, må der ikke indgås ægteskab i Danmark, uden at I begge har afgivet erklæring om at være bekendt med udlændingelovens regler om familiesammenføring. I skal derfor begge underskrive en 11b-erklæring. Det gælder dog ikke for EU statsborgere.

Men det står også:
Når den herboende part enten er EU/EØS-statsborger med opholdsret efter udlændingelovens § 6, jf. § 2, stk. 4, eller er schweizisk statsborger med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 6, jf. § 2, stk. 5, skal parterne dog ikke underskrive erklæringen.

Jeg kan se at, hvis en af os er statsborger i et andet nordisk land, kan vi anmode om, at godkendelsesprocessen sker efter det pågældendes lands regler. Er det måden at undgå 11B på?

Når vi så er gift, så skal vi hvad jeg kan forstå også igennem nyidanmark for at søge om familiesammenføring, må jeg så gøre det efter EU-regler? Det er lidt af det samme her, at jeg ikke kan gennemskue hvilken "kategori" jeg hør under.

Taknemlig for den hjælp vi kan få :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Svensker i Danmark

Indlæg af mh1 » 12.01.2021 15:30:40

Altså, den erklæring er der ingen risiko ved at skrive under på, så det skal du ikke bryde dit hoved for meget med. I kan lade være, men det eneste I skriver under på er 'kendskab til udlændingelovens regler om ægtefællesammenføring, § 11 b; denne paragraf siger at I skal kende til følgende i udlændingelovens § 59 stk. 3: Med bøde eller fængsel indtil 1 år straffes den udlænding, der arbejder her i landet uden fornøden tilladelse.

Og vips, nu kan I med sindsro skrive under, hvis det gør tingene lettere når I skal giftes, for nu kender du den og kan fortælle din forlovede om den.

Bortset fra det, så kan I hvis du er svensk og KUN svensk og ikke dansk statsborger søge om opholdskort til din ægtefælle efter EU-reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

tonie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12.01.2021 14:26:50

Re: Svensker i Danmark

Indlæg af tonie » 12.01.2021 18:34:34

Så er jeg med! Tak. Som sagt, det var er meget forvirrende telefonsamtale. :)

Ja, jeg er kun svensk. Med mindre det er sket noget Per automatik jeg ikke kender til. Mit pas skal jeg stadig hente i Sverige hver femte år og der fremgår det kun svensk.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Svensker i Danmark

Indlæg af mh1 » 13.01.2021 14:53:39

Man kan kun automatisk få dansk statsborgerskab, hvis man fødes med retten til det, så du kan være ganske rolig.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar