Ansøge efter at jeg er kommet tilbage til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fred1992
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10.01.2021 20:03:01

Ansøge efter at jeg er kommet tilbage til Danmark

Indlæg af Fred1992 » 10.01.2021 20:31:38

Hej allesammen !

Håber en af jer kan hjælpe da jeg er i tvivl om vi kan søge om ægtefællesammenføring efter EU-reglerne i forhold til vores nuværende situation.

Jeg er dansk statsborger, 28 år og har arbejdet siden jeg var 19 år.

Jeg flyttede til Tjekkiet 1. November 2018, da jeg fik tilbudt et godt job. Jeg mødte min kæreste dernede omkring Marts 2019, hun er russisk statsborger, 30 år gammel og har boet i Tjekkiet i over 2 år ved hjælp af students visa og work visa.

Jeg vælger så at flytte tilbage til Danmark fra Tjekkiet 1. Marts 2020 uden kæresten. Jeg nåede at bo sammen med hende kort tid inden jeg flyttede.

Vi er nu blevet enige om, at vi vil søge om ægtefællesammenføring, så vi kan bo sammen i Danmark, så af den årsag skal vi giftes om 3 uger 28. Januar 2021.

Mit spørgsmål er så - kan vi søge om ægtefællesammenføring under EU-reglerne selvom det nu er godt 9 måneder siden at jeg kom tilbage til Danmark fra Tjekkiet og min kæreste (kommende kone) stadig bor i Tjekkiet og at vi jo reelt ikke var gift mens jeg boede i Tjekkiet.

Håber rigtig meget en af jer kan være behjælpelige.

Venlig hilsen
Frederik

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ansøge efter at jeg er kommet tilbage til Danmark

Indlæg af skaanebo » 11.01.2021 08:38:01

I skal enten være gift eller have et reelt samliv igennem 12-18 måneder, FØREND du kan gøre brug af EU-retten. Desuden skal I, hvis I opfylder de betingelser, have boet sammen i det andet EU-land igennem ca. 3 måneder.

Og der er intet i det, du fortæller, som indikerer, at I opfylder de betingelser. Har I måske boet sammen i Tjekket i mindst 3 måneder?

Fred1992
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10.01.2021 20:03:01

Re: Ansøge efter at jeg er kommet tilbage til Danmark

Indlæg af Fred1992 » 11.01.2021 21:06:58

Hej skaanebo,

Tak for svaret. Som jeg skrev skal vi giftes 28 Januar, så det kriterie må jo siges at være opfyldt. Da vi jo først ansøger efter vielsen.

Du skriver at vi jo som minimum skulle have haft boet sammen i 3 måneder i det andet EU-land, dette kan jeg simpelthen ikke finde nogen steder sort på hvidt, hverken her på aegteskabudengraenser eller på nyidanmark. Jeg kan tilgengæld se at vi skulle have boet sammen i en kort periode, men ikke at det minimum skal være 3 måneder.

Har du et link hvor det står?

Venlig hilsen
Frederik

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ansøge efter at jeg er kommet tilbage til Danmark

Indlæg af skaanebo » 12.01.2021 00:36:49

Frederik, det er et grundvilkår for at gøre brug af EU-retten, at man har boet sammen i det andet EU-land i en periode, inden man flytter sammen til Danmark. Den periode bør være på ca. 3 måneder. Hvis din sambo lige er ankommet til EU, kan en kortere periode være nok, men din sambo har jo netop opholdt sig i Tjekkiet samtidig med dig, så den går heller ikke.

Desuden skal betingelserne jo være opfyldt, INDEN du som EU-borger flytter til Danmark. Du er jo allerede flyttet, så det er for sent nu.

Altså, I skulle have giftet jer i Tjekkiet, ELLER I skal kunne have dokumenteret 12-18 måneders forudgående samliv i Tjekkiet, førend du flyttede til Danmark.

Desuden burde I være flyttet sammen til Danmark, altså samtidigt. Der er nogle undtagelsesmuligheder i dette, hvis din sambo fx først skulle opsige sit job og var tvunget kontraktligt til at blive boende, førend hun kunne slutte sig til dig i Danmark ... men det er jo irrelevant, når de andre betingelser ikke er opfyldt.

Tjek i øvrigt menupunktet om at gøre brug af EU-reglerne: https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne

Fred1992
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10.01.2021 20:03:01

Re: Ansøge efter at jeg er kommet tilbage til Danmark

Indlæg af Fred1992 » 12.01.2021 12:04:00

Hej skaanebo,

Tak for svaret! Det var alt jeg behøvede.

Vi må gøre brug af ægtefællesammenføring igennem de danske regler.

Venlig hilsen
Frederik

MilleA
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.03.2020 08:52:11

Re: Ansøge efter at jeg er kommet tilbage til Danmark

Indlæg af MilleA » 13.02.2021 12:36:08

Eller du flytter tilbage til Tjekkiet i tre måneder og opfylder betingelserne. Det bliver på sigt nemmere for jer, bl.a. er det langt nemmere for din hustru at få permanent opholdsret.

Besvar