Svensk eu ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Snow26

Svensk eu ophold

Indlæg af Snow26 » 23.08.2020 15:18:18

Hej dejlige mennesker
Jeg håber i kan hjælpe mig med et spørgsmål. Min mand har fået 5 års EU opholdstilladelse i Sverige sidste år og hans opholdskort udløber 2024. Jeg vil bare spørge om der er mulighed for vi kan ombytte denne her 5 års eu opholdstilladelse til 2 års Svensk ophold? også søge permanent opholdstilladelse og Svensk pas efter 2 år. Kan det lade sig at gøre og hvilken ansøgningsblanket skal man anvende? Grunden til vi vil forhaste med at søge permanent ophold og Svensk pas indenfor 2 års tid er fordi der er valg i Sverige i 2022 og de vil stramme reglerne for permanent ophold og Svensk pas vi vil ikke risikire at min man ikke tage Svensk pas efter 2024.

Venlig hilsen

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Svensk eu ophold

Indlæg af mh1 » 24.08.2020 08:47:14

Husk at han under alle omstændigheder først kan blive svensk statsborger når han har boet i Sverige 5 år, uanset opholdsgrundlag. Det er kun danske/nordiske statsborgere, som kan nøjes med to års ophold før de kan blive svenske statsborgere.

Der er andre krav, som skal opfyldes når man søger opholdstilladelse efter svenske regler, bl.a. til bolig og indkomst, men hvis I opfylder dem burde det kunne lade sig gøre.

Jeg kan ikke finde noget om proceduren, men ved at der for nogle år siden blev ændret på muligheden for at søge begge samtidig.

Han behøver IKKE opgive EU-opholdstilladelsen, han kan have begge sideløbende.
mh
Rådgiver for ÆUG

mfewk

Re: Svensk eu ophold

Indlæg af mfewk » 24.08.2020 20:28:21

mh skrev:
24.08.2020 08:47:14
Husk at han under alle omstændigheder først kan blive svensk statsborger når han har boet i Sverige 5 år, uanset opholdsgrundlag. Det er kun danske/nordiske statsborgere, som kan nøjes med to års ophold før de kan blive svenske statsborgere.
Ikke korrekt MH. Jeg kan tydeligt huske, at du og Skaanebo tidligere har ført dette synspunkt. Man kan blive svensk statsborger, hvis man har boet i Sverige i 3 år og den anden part har været svensk statsborger i mindst 2 år.

Så behøver man ikke at have boet i Sverige i 5 år. Dette er selvfølgelig ikke aktuelt på dem som flytter til Sverige på samme tid, men det er aktuelt for dem, hvor danskeren allerede har boet i Sverige i flere år inden den udenlandske ægtefælle kommer til Sverige (som i mit tilfælde).

Besvar