Krav om midler i Sverige samt behandlingstid

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
eriklauritsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24.09.2019 03:24:26

Krav om midler i Sverige samt behandlingstid

Indlæg af eriklauritsen » 25.06.2020 15:06:41

Hej

Jeg skal til at have min kæreste, der bor i USA hertil (så snart grænserne lukker op igen). Jeg har et job her i DK, og er klar til at finde en bopæl i Sverige. Når hun kommer hertil gifter vi os i DK, og jeg flytter så min adresse til lejligheden i Sverige, og planen er at vi så søger ophold til hende via EU reglerne.

I den forbindelse har jeg forsøgt at finde frem til hvor mange penge jeg skal have tilrådighed hver måned for at det er godkendt. Der eksisterer et indlæg herinde, men det er fra 2012. Er det stadig det samme beløb?

Dernæst, hvor lang tid tager en EU ansøgning i Sverige? Min kommende kone behøver ikke visum for at komme hertil DK, men har jo som bekendt kun 3 måneder at være her.

Sidst, men ikke mindst, skal begge parter stå på lejekontrakten til en lejlighed? Og i så fald, kan man tilføje min kommende kone bagefter eller skal jeg vente med at leje lejligheden til hun er her i DK og vi er blevet gift?

Jeg synes reglerne er ekstremt uoverskuelige.

På forhånd mange tak!

MilleA
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.03.2020 08:52:11

Re: Krav om midler i Sverige samt behandlingstid

Indlæg af MilleA » 25.06.2020 16:38:53

Hej Erik,

Har du et fuldtidsjob? Så tror jeg ikke, du skal spekulere på beløbet.
Sverige må ikke sætte en fast grænse for, hvor mange penge man skal have, og derfor er det svært at sige et konkret beløb. Sverige kan ikke kræve mere end to x svensk kontanthjælp om måneden/deres minimumsydelse til egne statsborgere. Når jeg dog tidligere har googlet ift. kontanthjælpssatsen, så er det anderledes end i Danmark, fordi man får et rådighedsbeløb efter betalt husleje, i modsætning til Danmark, hvor man får kontanthjælp + evt. boligstøtte for at kunne betale huslejen.

Jeg vil dog skyde på, at de ikke giver mere end ca. 7-8000 SEK pr. person i den laveste sats. I Danmark er den laveste sats ca. 6200 DKK, integrationshjælp.

Så snart I flytter til Sverige og din kone søger om opholdskort hos Migrationsverket, så har hun opholdsret. Visummet må derfor gerne udløbe i sagsbehandlingstiden, det gør ikke noget. Så I skal bare nå at flytte og ansøge inden for de tre måneder, hun er. Og hvis I ikke når det, gør det heller ikke noget, hun har stadigvæk opholdsret/kan stadigvæk søge om det, selvom hun skulle nå at være her ulovligt i en periode før. Dog kan det være lidt besværligt at komme over grænsen ;)

Min ex stod ikke på lejekontrakten, dengang vi boede i Sverige, det var ikke noget problem. Du kan da altid prøve at få hende skrevet på bagefter, hvis det er.

eriklauritsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24.09.2019 03:24:26

Re: Krav om midler i Sverige samt behandlingstid

Indlæg af eriklauritsen » 29.06.2020 10:52:12

Hej Mille,

Tusind tak for dit svar.

Jeg har p.t. ikke et fuldtidsjob, men arbejder som freelance, og ville netop i den forbindelse sikre mig at jeg tjener nok.

Tak for svaret på de andre ting!

Ville det være muligt for dig, nu hvor I har været det hele igennem, at skrive en kort punktopstilling over de ting som I gjorde? Og evt. om der er noget du anbefaler vi er ekstra forsigtige med eller opmærksomme på?

På forhånd tusind tak.

De bedste hilsner
Erik

SonaLisa
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19.10.2020 10:37:12

Re: Krav om midler i Sverige samt behandlingstid

Indlæg af SonaLisa » 26.10.2020 23:22:19

Hej Erik

Jeg følger lige med her, da jeg selv brygger på en lignende plan, og derfor har nogle af de samme spørgsmål.

Min kæreste er fra New Zealand, men bor pt i Hamborg på et Working Holiday visum. Vi overvejer derfor både Malmö/Skåne og Hamborg, som det sted vi vil bosætte os inden vi søger Familiesammenføring i Danmark under EU-lov.

Jeg er selv freelancer med en ret lille månedlig indkomst, og det er min kæreste også, så det med pengene har også ligget mig på sinde.

Jeg synes desuden det med at finde en bolig virker ret svært og uoverskueligt -- især fra Danmark, især under Corona.

Lad høre, hvis du har lyst til at skrives ved om processen / dele tips eller viden osv.

De bedste ønsker for jer,

//Sofie

Besvar