Familiesammenføring via Spanien

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 22.12.2020 02:55:19

Hej Tak jeres/dit svar.
Det var også min tanke.

Jeg har et nyt spørgsmål.

Ved i om min udrejse gælder fra den dag jeg lavede registreringen eller fra den dag jeg har noteret udflytning til Spanien?

Meldte nemlig ikke min udflytning inden for de 14 dage.
Forventer derfor, at få en bøde tilsendt?

Det er bare om der skal gå 3-4 mdr. fra selve reg. På borger.dk Eller om jeg allerede nu, kan søge Familiesammenføringen da der er gået næsten 3 mdr. nu.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af skaanebo » 22.12.2020 09:20:25

Ja, der er masser af plattenslagere derude.

Din flytning gælder fra dato for folkeregistrering.

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 22.12.2020 23:07:13

Hej
Desværre ja det er der.
Og tror han er en af dem - desværre.

Men korrekt forstået.
Min kvittering for udrejsen er d. 9/9-2020.
Der er nu snart gået 4 mdr.
min kæreste og jeg plus hvis 2 mdr. gamle søn, kan nu søge familiesammenføring.
Vi har siden d. 15/10-2020 delt adresse i Spanien. :-).

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af mh1 » 23.12.2020 14:54:38

Ja, det er korrekt forstået.
mh
Rådgiver for ÆUG

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 24.12.2020 02:10:41

Hej

Beklager de mange stavefejl.
Men kommunikere normalt på engelsk og det er vores første barn. Er derfor samtidigt utrolig udmattet.

Men din besked om at vi kan starte allerede idag er den bedste julegave jeg kunne ønske mig.
Naturligvis udover min søn. Men ja det er jo helt fantastisk.

Nu er det bare selve processen jeg skal igang med!

Er der forskel på om jeg gør det i december 2020 eller januar 2021?
Blot om jeg skal haste noget igennem? :-)

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 24.12.2020 02:33:03

Kan i hjælpe med disse felter:

Hvis din relation til den danske statsborger er, at I er i fast samlivsforhold af længere varighed på fælles bopæl bedes dokumentaton for dette vedlagt for en periode på de seneste ca. 18-24 måneder.

Vi er ikke gift og har boet sammen siden d. 9/9-2020
- hvad gør vi så og bliver sagen afvist?

Hvis du har forsørget dit danske familiemedlem under opholdet i et andet EU-land, indsendes dokumentation for dine indtægter eller midler i den pågældende periode.

Min kæreste har ikke arbejdet i Spanien og har været gravid. Hun ankom okt. 2019 og blev gravid januar.
- hvad fremviser jeg hun har ingen konto hernede og levet af en kontant opsparing og af venner mine penge.


Dokumentation for den danske statsborgers lønindtægter, andre indtægter eller midler efter den danske statsborgers tilbagevenden til Danmark.

- Jeg er på vej på orlov selvbetalt.
Men min arbejdsgiver har tilladelse til at opsige mig inden jeg er tilbage?
Hvad gør jeg her?

Kvitteringer for den danske statsborgers forsikringer med dækning i et andet EU-land (indbo, ansvar bil mv.).

Indboforsikringen er dækket af udlejer i Spanien.
Dansk ulykke dækker i 2år.
Min danske indbo er opsagt.
Tegner en privatforsikring til privathospitalet inden nytår via en dansk kontakt. Er det ok? Det er sent jeg bliver forsikret rejste jo i sep. Men troede min rejseforsikring dækkede mig.

- håber i kan hjælpe :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af skaanebo » 24.12.2020 12:42:11

I skal være gift ELLER have boet sammen 12-18 måneder, førend I opfylder kravene. Så hvis der er noget, der haster, så er det, at I bliver gift! :lol:

WoodanDK
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24.12.2020 12:45:21

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af WoodanDK » 24.12.2020 12:47:26

Umiddelbart tænker jeg på Chavez Vildez EU dommen, da jeg læste at i har et barn sammen. Derudover skal man selvfølgelig lige giftes... jeg er selv meget interesseret i om den EU dom vil have betydning. Hvis jeg selv (41), fik et barn og blev gift med en pige på fx. 20 fra Filippinerne.

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 26.12.2020 17:22:08

- Vi kan ikke blive gift i Spanien.
Den spanske lov godkender det ikke. :(

Men troede faktisk godt man kunne lave familie sammenføring som kærester bosat i udlandet. da vi er i et registeret partnerskab i Spanien (tilsvarende at være gift.)

For ellers bliver det en udfordring.

- har aldrig hørt om dommen.

Men hvordan griber vi det så and.
Vi har kun boet sammen i 4 mdr. og er ikke gift og kan ikke blive det.
Men hun har snart et EU-kort fra Spanien. Så hun kan rejse til Danmark med mig på ferie.

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 26.12.2020 17:45:42

https://www.nyidanmark.dk/da/Applying/R ... sh-citizen

Den danske statsborger har etableret faktisk og reelt ophold i det andet EU-land
Der er ikke et mindstekrav til opholdets længde i det andet EU-land, som den danske statsborger har opholdt sig i, men det er en forudsætning, at danskeren har etableret et faktisk og reelt ophold i landet.

Det indebærer, at man har levet sit liv i det pågældende land og indrettet sig på en sådan måde, der viser, at man har haft sin tilværelse i landet. Der skal være tale om en faktisk og reel flytning til landet, og ikke blot et kortvarigt ophold, fx på et hotelværelse.

Du skal have opholdt dig i det andet EU-land sammen med den danske statsborger
Du skal have opholdt dig i det andet EU-land og udøvet familieliv med dit danske familiemedlem. Du skal ikke nødvendigvis have opholdt dig sammen med den danske statsborger under hele dennes ophold i det andet EU-land. Det er ikke en forudsætning, at du har opnået opholdstilladelse i det andet EU-land.

Jeg var også hos hende sidste år og fejrede jul og nytår med min kæreste men så kom Corona og grænserne blev lukket. Kunne derfor ikke forsvarligt rejse Spanien under hendes graviditet.

Ventede derfor 7mdr. Med at besøge hende da vi håbede på bedre vilkår for verdens situationen.

- det overstående er også kopieret fra nyidanmark.
Her siger de intet om perioden på 12-18mdr.
For det kunne vi måske have opnået hvis jeg kunne have rejst tidligere. Men det blev jo frarådet af alle :(

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 26.12.2020 17:49:02

Eksempler på dokumenter der understøtter din familiemæssige tilknytning til den danske statsborger:
Dokumentation for at du har den relevante familiemæssige tilknytning til den danske statsborger (vielsesattest, fødselsattest, dåbs-/navneattest eller lignende).
Hvis din relation til den danske statsborger er, at I er i fast samlivsforhold af længere varighed på fælles bopæl bedes dokumentaton for dette vedlagt for en periode på de seneste ca. 18-24 måneder.


Der står dog også “eksempel”.
Så det vel ikke et krav. Og derfor burde 3-4 mdr. være nok? Eller overser jeg noget?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af mh1 » 27.12.2020 15:07:21

JA, du overser noget, hvis du mener at samliv ikke behøver være længere end 3-4 mdr.

Samliv skal som altovervejende hovedregel have bestået i mindst 18 mdr., der har været undtagelser, hvor parterne har levet sammen i kortere tid, ca. et år, men havde fået eller ventede barn sammen. Om så kort som 3-4 mdr. kan accepteres vil jeg ikke engang gætte på, da det fuldstændigt afhænger af jeres individuelle 'forhistorie', dvs. hvor længe I har dannet par uden at bo sammen.

Denne vejledning er mig bekendt stadig gældende (se side 4):
https://www.ft.dk/samling/20072/beslutn ... 570210.pdf

De samlivskontrakter, som nævnes her er efter min mening IKKE sådan en, som I har, idet der her efter al sandsynlighed tænkes på lande hvor par af samme køn ikke kan blive gift, og Spanien tillader sådanne ægteskaber.
https://europa.eu/youreurope/citizens/f ... dex_en.htm

Søg, men sørg for at kunne blive i Spanien til svar kommer. Hvis det er positivt, så er alt jo godt, men hvis det er afslag må I slå koldt vand i blodet, medmindre det kan lykkes for jer at blive gift under et besøg i DK. I det øjeblik din samlever forvandles til din ægtefælle er der jo ikke længere nogen krav til længden af samliv.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af skaanebo » 27.12.2020 22:10:02

Hvis I ikke kan gifte jer i Spanien, kan I jo gifte jer i et andet land, fx Danmark, Portugal eller Frankrig. Det er bare at undersøge, hvad der kræves.

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 28.12.2020 01:09:25

Hej.
Øv så ser det ligepludseligt meget svære ud.
Vi har været kærester i et par år nu og hun har tidligere boet i Danmark. Vi har også dokumentation for det.
Det er faktisk vores anden jul og nytår vi holder sammen i Barcelona.

Vi et i et registeret parforhold, som er registeret hos en notar og vi har lige fået en søn sammen som nærmer sig 3 mdr. Som er født på et spansk hospital og er blevet dansk statsborger.

Hun har kun ophold tim Spanien så det er desværre ikke muligt for hende at flytte Til Tyskland eller Sverige.

Vi afventet henter hendes EU-Kort i Spanien. Men hun har ret til at bo og ophold sig i Spanien. :-)

Spanien er et lækkert land. Men arbejdsløsheden er vild høj og snakker ikke spansk. :(

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af mh1 » 28.12.2020 16:47:40

Med et spansk opholdskort kan hun jo komme til DK, så I evt. kan blive gift der.

Men søg, og vedlæg beviser for hvor længe I har dannet par, det fælles barn er en fordel, så måske lykkes det. Men det er ALTID klogt at have en plan B.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar