Familiesammenføring via Spanien

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 28.12.2020 17:03:50

Hej.

Fedt så rejser vi til Danmark og bliver gift.
For vores registeret partnerskab giver hende alligevel de samme rettigheder.

Men vi har ikke lige regnet med at skulle gifte os lige nu og her 😅.

Vores søn er registreret som vores fælles og med dansk pas og begges efternavne så tænker alt er ok.

Hvis vi bliver gift i Danmark og rejser tilbage.
Kan hun så også hurtigere på permenten opholdstilladelse?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af skaanebo » 28.12.2020 23:20:01

Man får permanent ophold efter 5 år, når man søger efter EU-regler.

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 29.12.2020 02:04:02

Hej
Tusind tak for hjælpen.
Det er helt fantastisk.

- har du tilfældigvis også en liste over dokumenter fra Philippines vi skal bruge for at vi lovligt kan blive gift på en ferie i Danmark?

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 17.03.2021 23:37:41

Hej igen.

Tak for de gode råd.
Tror måske jeg har begået en kæmpe fejl. Angående mit ophold i Spanien. Beskriver lige det hele med en tidslinje.

Jeg har en lejekontrakt fra Aug. 2020
Jeg har fået et Midlertidigt NIE i Spanien pr. Aug. 2020.
Jeg meldte flytning fra Danmark pr. Sep. 2020.
Vores søn blev født okt. 2020.
Jeg blev meldt ind med Empadron ved Den spanske kommunen I okt. 2021.
Jeg troede vores advokat klarede mit Recidencia kort i forbindelse med, at min Filippinske kæreste og jeg indgik et registret partnerskab (Pareja De Hecho) Nov 2020 via en advokat og ved fysisk fremmøde hos en notar.
Hvor vi nu afventer herned EU i forbindelse med en familiesammenføring i Spanien.
Det gjorde han så ikke, til min overraskelse, jeg kontaktede ambassaden for sparring.
Pr. Marts 2021 fik jeg mit Grønne NIE (Recidencia). Men de lød forbløffet over hvorfor jeg dog ville have det som EU-borger.
Jeg har ikke været i Danmark siden Sep 2020.

- Hvornår skal jeg kunne dokumenter mit reelle ophold fra?
Er det så blevet nulstillet til Marts 2021 :( ??

Jeg kan dog dokumenter, at jeg har:

* Spansk adresse med betaling til, husleje, vand og el.
* Spansk forsikring (Før jeg fik Recidencia)
* Spansk sundhedskort (Før jeg fik Recidencia)
* Spansk internet og 2 telefoner
* Dansk Ansættelseskontrakt med ret til arbejde Remote fra Spanien uden mødepligt i Danmark inkl. underskrift og stempel fra Nov 2020. Og et fra August 2020 for at kunne få et NIE.
* Spansk Bank og kort
* Brev fra Dansk fagforening med spansk adresse.
* Lønsedler og ansættelseskontrakt med Spansk adresse.
* Jeg har næsten daglige køb med mit danske kort i Barcelona.
* Bevis for besøg hos det danske konsulat i Barcelona i forbindelse med udstedelsen af vores søns pas.
* Et hav af billeder af mig, min partner, vores søn og Forskellige steder i Barcelona.
* Bevis & faktura for at jeg har været hos Justits ministeriet i Barcelona 2 gange for, at for en Cicilstandsattest på vores Pareja De Hechoz ( Hvilket de normalt ikke udsteder fysisk)
* Bevis for Leje af scooter og biler i Barcelona.
* Bevis for besøg hos politiet.
* Bevis for besøg hos kommunen (Empadron & Familie bog, da vores søn er født i Spanien)
* Bevis for, at min andelsbolig er fremlejet til 2 personer.
* Bevis for, at jeg ikke har boet i den danske lejlighed siden Sep 2020.
* Bevis for lægebesøg med min søn.
* Bevis for, at jeg var med til mit barns fødsel.
* Bevis for, at jeg har netværk og venner i Barcelona som har mødt mig fysisk og holdt Jul med et andet par.
* Bevis for, at vi holdte Nytår i Barcelona.
* Bevis for, at jeg har fået mit Danske el-selskab til at sende mig regningerne til Spanien. ( El er med i min fremleje kontrakt).
* Bevis for min flybillet til Barcelona Sep2020.
* Bevis for, at CPR registeret har sendt os til en oversætter, i forbindelse med vores Pareja De Hecho.( Plus kvittering)
* Kontoudskrift fra min danske Bank med Spansk adresse.
Kontoudtog fra mit depot med spansk adresse.
* familie bogen i Spanien udleveres imod fysiske underskrifter, da jeg også vedkender mig barnet og vores familie.
Jeg synes jo, at jeg kan dokumenter mit ophold tilbage til Sep. 2020. Men mit Recidencia er først fra Marts 2021.

Alt har nærmest været lukket ned og vild mange udlændinge kan slet ikke få tider til de her recidenica aftaler. Lige så mange er ikke klar over de faktisk skal lade sig indregistrer udover en empadron hos kommunen.

- Håber du forstår mit spørgsmål. Ellers må jeg forsøge at formulere mig igen.

Du må også gerne sige til, hvis du tænker vi mangler noget?

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 17.03.2021 23:53:43

Har lige tjekket.
Beviset hos CPR-registeret er indsendt med min spanske adresse. Hvilket er lejligheden jeg legede i August 2020 med tilflytning pr. Sep 2020 og hvor vi bor idag.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af skaanebo » 18.03.2021 07:53:00

Folkeregistreringsdatoen i Danmark er det afgørende. Altså den dato, du er meldt som udrejst af landet og med en ny adresse i Spanien. Og det er vel september 2020. Så det er vel helt OK? Og så kan du jo bare vedlægge lejekontrakt m.m. som dokumentation.

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 18.03.2021 10:20:47

Hej.

Det var også min tanke.
Men efter som du må bo i er andet EU land i 3 mdr. uden at søge opholdskort så er jeg bange for de, siger det “bare er en ferie”. :(
Men fik først kortet 6 mdr. efter. Og det er jo lidt øv..
men kommunen har heldigvis haft mig skrevet op.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af mh1 » 18.03.2021 11:55:37

Som EU-borger skal du blot registreres på en adresse, DU skal ikke søge om opholdskort, kun din ægtefælle/samlever. Hvis de spanske myndigheder har taget imod ansøgning om opholdskort til din partner uden at mukke, så er alt som det skal være.

JEG har fx ikke noget opholdskort til Tyskland, jeg har en bopælsattest og et sygesikringsbevis.
mh
Rådgiver for ÆUG

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 18.03.2021 18:33:57

Hej

Tak for din besked. :-)!!

Man kan ikke få sygsikringskort i Spanien uden at have Recidencia (Opholdstilladelse).

Fik dog er sygsikringskort langtid før, fordi jeg brugte mit midlertidige NIE til at ansøge om det online. Hvilket de vidst normalt ikke kan godkende. Men da jeg kun har skrevet på engelsk og de svarede mig på Spansk så
Troede jeg sagen processen var droppet. Men ligepludseligt dukkede det op alligevel.

Men tænker I/Du at jeg har nok bevis for mit ophold og starte min ansøgning? Vi regner med at indsende den når vi har modtaget min partners fysiske kort og grænsen er åben igen. :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af skaanebo » 18.03.2021 18:42:45

Altså I skal enten være gift eller have boet sammen i mindst 12 måneder, førend du har tilstrækkelig dokumentation.

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 18.03.2021 19:11:30

Hej :)

Jeg tænker da, at Registeret partnerskab er det samme som at være gift. Hvis CPR-Registeret registere det med statussen gift på vores begge profiler?

Eller tager jeg fejl?
Det er i hvert fald det som de ved kommunen kigger på.

Ellers gifter vi os i Danmark når grænsen er åben.
Men hvor længe skal vi vente derefter?
Bare sådan for god ordensskyld :)?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af skaanebo » 19.03.2021 08:32:30

Er I to personer af samme køn eller hvad indebærer registreret partnerskab? Er det fordi, I ikke kunne gifte jer?

Om jeres registrerede partnerskab sidestilles med et ægteskab i Danmark afhænger af omstændighederne.

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 19.03.2021 13:41:05

Hej.

Det et fordi at Spanien har en lov om at man skal have været bosat i Spanien i mindst 2 år eller en af partnerne skal være spansk statsborger.

Derfor har vi lavet en Pareja De Hecho. Som jr. Vores advokat er en betegnelse for registret Partner. Via denne løsning for min bedre halvdel også er europæisk visa. Så vi kan rejse rundt i EU sammen. Det er normalt en løsning der også bruges i LGBT miljøet. Men jf. den spanske lov kan personer af samme køn også indgå Pareja De Hecho.
Det kunne eksempelvis skyldes religiøse årsager.

Det skal som et almen ægteskab være registeret hos de spanske myndigheder før det er gyldigt.

Vores sagsbehandler kendte bare ikke til løsningen og ambassaden er bekendt med Pareja De Hecho men det kunne ikke rådgive omkring ligestillingen. Det er derfor sendt til Familieretshuset som vidst nok sender det til ambassaden som så videre sender det til deres jurister.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af skaanebo » 19.03.2021 14:15:40

Nå, det lyder kompliceret. Men så må I jo bare afvente, hvad Familieretshuset kommer frem til.

MYGGEN92
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20.06.2020 17:42:23

Re: Familiesammenføring via Spanien

Indlæg af MYGGEN92 » 19.03.2021 17:04:47

Hej.

Nu var hun flyttet til Spanien og Corona slog ind så har ikke haft andre muligheder. Desværre.

skriver en opdatering når jeg ved mere.

Men er hvis man foretaget et almindeligt registret partnerskab og det anderkender og registreres i CPR-registeret. Så ligestilles det vel med at være gift? Eller tager jeg fejl?

Besvar