Skatterverket, migrationsverket eller begge?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kinamartin
Indlæg: 19
Tilmeldt: 24.09.2019 14:43:34

Skatterverket, migrationsverket eller begge?

Indlæg af Kinamartin » 24.11.2019 08:41:22

Jeg har nu fundet en lejlighed i Sverige (boligforening, førstehånds) og planlægger at flytte til Sverige med min kone fra Kina, og vores fælles barn.

Hvad er proceduren så ?

Jeg skal på skatteverket og have et personnummer til mig selv, eller skal jeg også bestille til min kone + datter? Der står på skatteværkets hjemmeside

"För att kunna bli folkbokförd måste du anmäla att du har flyttat till Sverige. Det gör du via ett personligt besök på ett av Skatteverkets servicekontor. När du kommer till servicekontoret ska alla i din familj som flyttar till Sverige vara med, även barn."

Betyder det så at de også vil blive folkbogført?

På skatteverkets hjemmeside står der følgende, om medfølgende familie til EU borger (fra 3. land)

" Exempel

Stephanie är belgisk medborgare och bor i Sverige. Hon är gift med Hercule som nu vill flytta till Stephanie och folkbokföra sig i Sverige. Stephanie är pensionär och har tillräckligt med pengar för att kunna försörja dem båda.

Hercule besöker ett av Skatteverkets servicekontor och tar med sig sitt pass, ett vigselbevis och ett kontoutdrag från Stephanie som visar att det finns tillräckliga medel för dem båda. Hercule tar även med sig ett S1-intyg som styrker att de båda har en heltäckande sjukförsäkring och är försäkrade i minst ett år."

Vil det sige at mine kone kan blive folkbogført sammen med mig ? (vi har tilstrækkelige midler)

Er det så opholdskort man skal til migrationsverket efter, eller skal man slet ikke have fat i migrationsverket ?

Besvar